art&design
2012. 11. 22.
Dieter Rams kapta a Moholy-Nagy-díjat
Dieter Rams német dizájner, építész vehette át a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) idei Moholy-Nagy-díját az intézmény csütörtöki ünnepi szenátusi ülésén, amelyen Sárváry Katalin Munkácsy-díjas textilművész címzetes egyetemi tanári címet kapott.
A szenátus indoklása szerint Dieter Rams elméleti munkássága egyértelmű környezetet teremtett formatervezői tevékenységének, melynek eredményei korunk legnagyobb dizájnerei közé emelték. Életműve követendő példája a MOME képzési elvei között is szereplő integratív tervezői gondolkodásnak - hangzott el az ünnepi ülésen.
Sárváry Katalin Munkácsy-díjas textilművész, egyetemi docens az elmúlt évtizedekben végzett magas színvonalú szakmai alkotótevékenységéért, szakmapolitikai tevékenységért valamint az oktatás területén végzett kimagasló munkájáért kapott címzetes egyetemi tanári címet.
A Moholy-Nagy-díjat Kopek Gábor, a MOME rektora adta át Dieter Rams-nak, az egyik legmeghatározóbb kortárs formatervezőnek, aki a német Braun cég vezető tervezőjeként és a 606 univerzális polcrendszer alkotójaként vált világhírűvé. Elméleti munkásságának köszönhető a "kevesebb több" szemlélet, amely alapvető tétellé vált a kortárs kultúrában.
Lenkei Balázs formatervező elmondta, hogy Dieter Rams 24 évesen kezdett el a Braun cégnél dolgozni. Ezzel párhuzamosan bútorterveket is készített, ezek gyártástechnológiájukat tekintve is forradalminak számítottak. 1961-től lett a Braun dizájnközpontjának vezetője.
Tervezői munkássága mellett dizájnelméleti meglátásait 10 pontban foglalta össze.
Rubik Ernő Kossuth-díjas építész, játéktervező a német művészt méltatva elmondta, hogy a Rams által meghatározott 10 pont a jó dizájnról szól, a jó dizájner pedig az, aki őszinte, igényes önmagával és környezetével szemben.
Dieter Brams a díj átvételekor azt emelte ki, hogy a formatervezés változásával a professzionális formatervező felelőssége is változik, hiszen a dizájn szót manapság csak puszta feltűnésből, hamisan is használják.
A MOME minden évben egy olyan személyiségnek adományozza a díjat, akinek emberi és alkotói léte szorosan kapcsolódik az egyetemhez vagy az egyetem által képviselt értékekhez.
A 130 éves Moholy-Nagy Művészeti Egyetem 2006-ban alapította az elismerést, amelyet azóta mások mellett Földes Imre zenetörténész, Gergely István belsőépítész, Rubik Ernő tervező és Hannes Böhringer német művészetfilozófus kapott meg.
Sárváry Katalin Munkácsy-díjas textilművész, egyetemi docens az elmúlt évtizedekben végzett magas színvonalú szakmai alkotótevékenységéért, szakmapolitikai tevékenységért valamint az oktatás területén végzett kimagasló munkájáért kapott címzetes egyetemi tanári címet.
A Moholy-Nagy-díjat Kopek Gábor, a MOME rektora adta át Dieter Rams-nak, az egyik legmeghatározóbb kortárs formatervezőnek, aki a német Braun cég vezető tervezőjeként és a 606 univerzális polcrendszer alkotójaként vált világhírűvé. Elméleti munkásságának köszönhető a "kevesebb több" szemlélet, amely alapvető tétellé vált a kortárs kultúrában.
Lenkei Balázs formatervező elmondta, hogy Dieter Rams 24 évesen kezdett el a Braun cégnél dolgozni. Ezzel párhuzamosan bútorterveket is készített, ezek gyártástechnológiájukat tekintve is forradalminak számítottak. 1961-től lett a Braun dizájnközpontjának vezetője.
Tervezői munkássága mellett dizájnelméleti meglátásait 10 pontban foglalta össze.
Rubik Ernő Kossuth-díjas építész, játéktervező a német művészt méltatva elmondta, hogy a Rams által meghatározott 10 pont a jó dizájnról szól, a jó dizájner pedig az, aki őszinte, igényes önmagával és környezetével szemben.
Dieter Brams a díj átvételekor azt emelte ki, hogy a formatervezés változásával a professzionális formatervező felelőssége is változik, hiszen a dizájn szót manapság csak puszta feltűnésből, hamisan is használják.
A MOME minden évben egy olyan személyiségnek adományozza a díjat, akinek emberi és alkotói léte szorosan kapcsolódik az egyetemhez vagy az egyetem által képviselt értékekhez.
A 130 éves Moholy-Nagy Művészeti Egyetem 2006-ban alapította az elismerést, amelyet azóta mások mellett Földes Imre zenetörténész, Gergely István belsőépítész, Rubik Ernő tervező és Hannes Böhringer német művészetfilozófus kapott meg.
További írások a rovatból
A Köddé vált jégtenger – Kortárs reflexiók Caspar David Friedrich művészetére című kiállításról
Farkas Tiffany megnyitóbeszéde Ernszt András és Körei Sándor 'Longing for Gaia' című kiállításán