bezár
 

színház

2009. 03. 14.
Racine Atáliája a Nemzeti Színházban
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A magyar történelemből is ismerős kérdésekkel: egy zsarnoki rendszer leváltásával és a helyére elképzelt új rend problémáival foglakozik Jean Racine Atália című színműve - beszélt a darab aktualitásáról Valló Péter rendező. A klasszicista dráma szombattól látható a Nemzeti Színház Gobbi Hilda Színpadán, Molnár Piroskával a címszerepben.

Szkéné színház

Mint a rendező elmondta, nagy rajongója Racine-nak, mert a XVII. századi francia szerző "elképesztő erővel és szenvedéllyel tudta a mondandóját közölni". Valló Péter az Andromaché és a Phaedra után az Atáliával néhány éven belül harmadik Racine-darabját - bevallása szerint "régi szenvedélyét" - állítja színpadra. "Most összegyűlt rá négy-öt olyan kvalitású színész, akikkel elő lehet adni" - tette hozzá.

Az előadás címszerepét Molnár Piroska játssza. "Csak kétszer jövök be a darab alatt: először rendet csinálni, majd meghalni. Ez egyrészt megkönnyíti a dolgomat, mert nem kell végig színpadon lennem, de nehezíti is, hiszen ebben a két nagy jelenésben kell hoznom mindent, amit a szerepről tudok. De micsoda két jelenetet írt Racine Atáliának!" - beszélt az előadásról a színésznő.

A darabban Atália, Júda királynője szinte minden lehetséges riválisát kivégeztette, mikor azonban egy előle rejtegetett levita fiúban felismeri unokáját, nem sújt le rá. "Mi mocorog bennem, az irgalom?" - idézte a királynő szavait Molnár Piroska. Mint elmondta, Atália rögtön felismeri az általa egykor megölni próbált Joást, de "mégiscsak megszólal benne a vér szava az unokájával kapcsolatban".

Az Ószövetség leírása szerint a Racine által megelevenített időszakban két nagy királyi ház, Dávid és Ákháb dinasztiája között folyt a harc az uralomért, az egyik Jahvét, a másik Baált imádta. "Atália már nagymamakorban van, gondolkodik az utódlásán. Unokájában mindkét dinasztia vére csörgedezik, de nem mindegy, Joás melyik hagyományt folytatja" - elemezte a királynő szerepét Molnár Piroska.

A történelmi korszakról szólva Valló Péter úgy vélte, a mai néző számára is ismerősek a tragédiában bemutatott konfliktusok: "Racine egyértelműen saját korának arról a problémájáról írta a darabot, hogy egy alkalmatlanná vált uralkodót hogyan lehet leváltani, még akkor is, ha az embernek félelmei, balsejtelmei vannak a jövőt illetően. Hogy miként lehetséges egy, az eredetei tradíciók szerinti, de mégis szabadabb és tisztességesebb világot létrehozni, ha a helyzet reménytelennek tűnik".

A rendező kiemelte Joád - a darab központi helyén elhelyezett - látomását, amelyben a főpap érzi, hogy az új rend, melyet uralomra segít, ugyanolyan konfliktusokkal jár majd, mint az előző, nincs azonban választása, mert az igazságosság és a méltányosság azt kívánja tőle, hogy az új hatalmat segítse. "Ez nagyon emlékeztet engem arra, hogy a rendszerváltásban semmilyen más alternatíva nem volt, még akkor is, ha tudtuk, vagy később megértettük, hogy ez a világ ugyanúgy konfliktusokkal terhes, mint az előző volt" - vont párhuzamot a közelmúlttal.

Valló Péter szerint nem feltétlenül fontos ismerni a darab megértéséhez a Királyok könyvét vagy a Krónikák könyvét. "Remélem, az előadás elmeséli a történetet. Egy stúdiószínpadon rendezhetek, ami szerencsés helyzet, mert csak 100-150 embert kell megszólítanom, és ezt erre használom" - jegyezte meg.

A Nemzeti Színház előadásában a kar jelenetei megzenésítve hangzanak el. Mint a rendező elmondta, "az ősbemutatón is készült zene a kar számára, de az Atália egyébként is klasszicizáló mű, amely minden szempontból követi a görög mintát. Másfelől ez egy bibliai téma. Az egész zsidó szertartásrend lényegét a zsoltáréneklés jelenti, ezért úgy éreztem, az előadás atmoszférája szempontjából is vissza kell helyezni jogaiba a zenét".

Az Atáliát játszó Molnár Piroska mellett Joás szerepében Mátyássy Bencét, Joádként Kulka Jánost, valamint Jozabetként Udvaros Dorottyát láthatja a közönség. A további főbb szerepeket Földi Ádám, Tompos Kátya, Gazsó György, Szabó Kimmel Tamás, Marton Róbert, Blaskó Péter, Mertz Tibor és Gerlits Réka alakítják, a levita lányok karát Denk Viktória, Kun Ágnes Anna, Németh Renáta Mária, Pap Nikoletta, Sipos Mária, illetve Takács Zsuzsanna alkotják.

A Bánföldi Tibor nyersfordítása alapján Szálinger Balázs által magyarra átültetett színműhöz a díszletet Antal Csaba, a jelmezeket Benedek Mari tervezte; a zene Melis László, a koreográfia Király Attila munkája.

nyomtat

További írások a rovatból

színház

A Katona József Színház DoKlub projektjének Lepjetek meg! című előadásáról

Más művészeti ágakról

Az Élet és Irodalom LXIX. évfolyamának 45. számáról
irodalom

Vados Anna Egymás lélegzete című kötetének bemutatójáról
Makai Máté mesél Andris Kalnozols regényéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés