színház
A Franciországban élő világhírű román írót, Matei Visniecet a Ionesco utáni abszurd megújítójaként tartják számon, történetei pedig hűen tanúskodnak szemléletmódjáról: nála az abszurd már nem egyszerűen esztétikai fogalom vagy stílusirányzat, hanem a világ létállapota.
Drámáit, melyek középpontjában rendszerint a közelmúltbeli események, a diktatúrák utáni európai identitás és a hatalom nyomása alatt megsemmisülő ember áll, Európa-szerte nagy népszerűségnek örvendenek, csak Romániában 30 darabját állították színpadra a kommunista cenzúra megszűnése után. A III. Richárd betiltva című munkája különsen kapcsolódik az állam szabadságtipró működéséhez, amely előbb-utóbb kihat a kultúrára is ám, éppen emiatt válik a művészet az ellenállás egyik elengedhetetlen eszközévé:
,,Az elektronikus média igen fejlett eszközeivel eláraszt minket rengeteg reklámmal és információval, miközben egyre magányosabbnak érezzük magunkat, miközben mutánsokká alakít át benünnket. A kultúra viszont mindig kihívást jelent, mivel folyamatosan gondolkodásra reflexióra készteti az embert és éppen a mutánssá válást, a személyiség deformálódását igyekszik megakadályozni. Vagyis ellenérdekeltség áll fenn a fogyasztói társadalom és kultúra között. Ezért kultúrával foglalkozni, a kultúrában hinni, a kultúrára időt szentelni, kultúrát léterehozni, könyveket írni és olvasni, igenis szerintem az ellenállás egyik formája."
nyilatkozta Matei Visniec a Literának adott interjújában.
Az életrajzi és színháztörténeti tényeket szabadon felhasználó szöveg fókuszában a biomechanika atyja, Vszelovod Emiljevics Meyerhold rendező áll, akinek az utolsó pillanatait és a Joszif Visszarjanovics Sztálin parancsára történő agyonlövését követhetjük végig az atomizálódó tudat síkján: összeegyeztethető-e a gondolat szabadsága a külső engedelmességgel? Vajon a vállveregető biztatástól egyenes út vezet a megsemmisítésig? Vagy ha nem az állam lép fel ellenünk, a kompromisszumainkkal mi magunk követünk el öngyilkosságot?
A 2011.-ben megalakult Vádli Alkalmi Társulásnak és Szikszai Rémusznak nem ez az első politikus előadása a Szkénében: első produkciójuk a máig nagy sikerrel futó Caligula helytartója, a többszörösen díjazott október 4.-án utoljára látható I.Erzsébet, a Tatabányai színházzal közös Macbeth és a szintén koprodukciós Kutyaharapás ugyancsak élénken reflektál a jelenkor aktuális küzdelmeire.
,,Nem ment fel minket semmi. Pitiáner dolgok történnek, pitiánerek vagyunk, (..) Hét éve első rendezésemben, a Caligula helytartója zárójelenetében egy halott csecsemővel próbáltam érzékeltetni, hogy nincs jövő. Ez a darab ma is megy, a végén rendszerint hosszú csend előzi meg a tapsot. Az előadás alá bejött az élet, ma sokkal többen érzik valóságosnak azt, ami hét évvel ezelőtt még túlzásnak tűnhetett.-nyilatkozta Szikszai Rémusz a 168 órának.
A megszokott alkotógárdához -Nagypál Gábor, Kaszás Gergő, Fodor Tamás a III. Richárd betiltva című alkotásban a Meyerholdot játszó Mucsi Zoltán -akit a Nézőművészeti.kft több előadásában is láthatnak a nézők sé Bánfalvi Eszter is csatlakozik. A vizualitásában látványos produkció látványáért Cziegler Balász díszlettervező, illetve Kiss Julcsi jelmeztervező felel, aki immáron a rendező állandó munkatársa. Maga Szikszai Rémusz., akárcsak a Macbethnél, ezúttal is tudatosan formálta át színházi gondolkodását: a klasszikus megoldások helyett ezúttal teret nyer a fizikalitás nyelve, amely kiegészül a bábszínház igen gazdag eszköztárával, koreográfusként Újvári Milán, bábtervezőként pedig Hoffer Károly dolgozik a csapattal.
A Vádli Alkalmi Társulás legújabb előadása októberben három alkalommal, 10.-én 11.-én és 12.-én, este 19 órától látható a Szkéné Színházban.
,,Hogyan torzít el a félelem? És hogy a megfelelni akarás? Hogy a túlélési ösztön? Hogyan mondjunk igazat, anélkül, hogy igazmondásunkkal ártanánk magunknak, szeretteinknek, lehetőségeinknek, munkánknak, karrierünknek? Össze lehet-e egyeztetni a belső szabadságot, amely az alkotáshoz elengedhetetlen, egy világgal, melynek vezetői csakis a feltétlen engedelmességet, a lojalitást és gondolattalan, gondolkodás nélkül parancsvégrehajtást tartják mércének?" Szikszai Rémusz
Vszelovod Emiljevics Meyerhold -Mucsi Zoltán
Börtönőr - Kaszás Gergő
III. Richárd - Nagypál Gábor
Súgó/Tánya - Bánfalvi Eszter
Fővezér/A Bizottság Elnöke/Édesanya/Édesapa/a Gyermek - Fodor Tamás
Shakespeari szereplők rövid jelenései - Újvári Milán
Bőrkabátosok, színházigazgatók - Barabás Anita
Meyerhold társulata - Jessica Sinnet
Sztálin katonái - Horváth István, Váth Máté, Egyed Bea, Szász Dániel
Aki mindig velünk van: Huszár Zsolt
Jelmez: Kiss Julcsi
Látvány/díszlet: Cziegler Balázs
Koreográfus: Újvári Milán
Bábterv: Hoffer Károly
Fény: Mervel Miklós
Hang: Molnár Péter
A rendező munkatársa: Vincze Petra
Rendező/Dramaturg: Szikszai Rémusz