bezár
 

színház

2020. 10. 08.
A III. Richárd átdolgozva
Vszelovod Emiljevics Meyerhold utolsó rémálma nyomán-fordította Patkó Éva
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A Vádli Alkalmi Színházi Társulás indítja el a szkénés bemutatók sorát október 10.-én: Szikszai Rémusz ezúttal Matei Visniec III.Richárd betiltva című drámáját állítja színpadra, Mucsi Zoltán főszereplésével.

A Franciországban élő világhírű román írót, Matei Visniecet a Ionesco utáni abszurd megújítójaként tartják számon, történetei pedig hűen tanúskodnak szemléletmódjáról: nála az abszurd már nem egyszerűen esztétikai fogalom vagy stílusirányzat, hanem a világ létállapota.

Szkéné színház

Drámáit, melyek középpontjában rendszerint a közelmúltbeli események, a diktatúrák utáni európai identitás és a hatalom nyomása alatt megsemmisülő ember áll, Európa-szerte nagy népszerűségnek örvendenek, csak Romániában 30 darabját állították színpadra a kommunista cenzúra megszűnése után. A III. Richárd betiltva című munkája különsen kapcsolódik az állam szabadságtipró működéséhez, amely előbb-utóbb kihat a kultúrára is ám, éppen emiatt válik a művészet az ellenállás egyik elengedhetetlen eszközévé:

,,Az elektronikus média igen fejlett eszközeivel eláraszt minket rengeteg reklámmal és információval, miközben egyre magányosabbnak érezzük magunkat, miközben mutánsokká alakít át benünnket. A kultúra viszont mindig kihívást jelent, mivel folyamatosan gondolkodásra reflexióra készteti az embert és éppen a mutánssá válást, a személyiség deformálódását igyekszik megakadályozni. Vagyis ellenérdekeltség áll fenn a fogyasztói társadalom és kultúra között. Ezért kultúrával foglalkozni, a kultúrában hinni, a kultúrára időt szentelni, kultúrát léterehozni, könyveket írni és olvasni, igenis szerintem az ellenállás egyik formája."

nyilatkozta Matei Visniec a Literának adott interjújában.

Az életrajzi és színháztörténeti tényeket szabadon felhasználó szöveg fókuszában a biomechanika atyja, Vszelovod Emiljevics Meyerhold rendező áll, akinek az utolsó pillanatait és a Joszif Visszarjanovics Sztálin parancsára történő agyonlövését követhetjük végig az atomizálódó tudat síkján: összeegyeztethető-e a gondolat szabadsága a külső engedelmességgel? Vajon a vállveregető biztatástól egyenes út vezet a megsemmisítésig? Vagy ha nem az állam lép fel ellenünk, a kompromisszumainkkal mi magunk követünk el öngyilkosságot?

A 2011.-ben megalakult Vádli Alkalmi Társulásnak és Szikszai Rémusznak nem ez az első politikus előadása a Szkénében: első produkciójuk a máig nagy sikerrel futó Caligula helytartója, a többszörösen díjazott október 4.-án utoljára látható I.Erzsébet, a Tatabányai színházzal közös Macbeth és a szintén koprodukciós Kutyaharapás ugyancsak élénken reflektál a  jelenkor aktuális küzdelmeire.

,,Nem ment fel minket semmi. Pitiáner dolgok történnek, pitiánerek vagyunk, (..) Hét éve első rendezésemben, a Caligula helytartója zárójelenetében egy halott csecsemővel próbáltam érzékeltetni, hogy nincs jövő. Ez a darab ma is megy, a végén rendszerint hosszú csend előzi meg a tapsot. Az előadás alá bejött az élet, ma sokkal többen érzik valóságosnak azt, ami hét évvel ezelőtt még túlzásnak tűnhetett.-nyilatkozta Szikszai Rémusz a 168 órának.

A megszokott alkotógárdához -Nagypál Gábor, Kaszás Gergő, Fodor Tamás a III. Richárd betiltva című alkotásban a Meyerholdot játszó Mucsi Zoltán -akit a Nézőművészeti.kft több előadásában is láthatnak a nézők sé Bánfalvi Eszter is csatlakozik. A vizualitásában látványos produkció látványáért Cziegler Balász díszlettervező, illetve Kiss Julcsi jelmeztervező felel, aki immáron a rendező állandó munkatársa. Maga Szikszai Rémusz., akárcsak a Macbethnél, ezúttal is tudatosan formálta át színházi gondolkodását: a klasszikus megoldások helyett ezúttal teret nyer a fizikalitás nyelve, amely kiegészül a bábszínház igen gazdag eszköztárával, koreográfusként Újvári Milán, bábtervezőként pedig Hoffer Károly dolgozik a csapattal.

A Vádli Alkalmi Társulás legújabb előadása októberben három alkalommal, 10.-én 11.-én és 12.-én, este 19 órától látható a Szkéné Színházban.

,,Hogyan torzít el a félelem? És hogy a megfelelni akarás? Hogy a túlélési ösztön? Hogyan mondjunk igazat, anélkül, hogy igazmondásunkkal ártanánk magunknak, szeretteinknek, lehetőségeinknek, munkánknak, karrierünknek? Össze lehet-e egyeztetni a belső szabadságot, amely az alkotáshoz elengedhetetlen, egy világgal, melynek vezetői csakis a feltétlen engedelmességet, a lojalitást és gondolattalan, gondolkodás nélkül parancsvégrehajtást tartják mércének?" Szikszai Rémusz

Vszelovod Emiljevics Meyerhold -Mucsi Zoltán

Börtönőr - Kaszás Gergő

III. Richárd - Nagypál Gábor

Súgó/Tánya - Bánfalvi Eszter

Fővezér/A Bizottság Elnöke/Édesanya/Édesapa/a Gyermek - Fodor Tamás

Shakespeari szereplők rövid jelenései - Újvári Milán

Bőrkabátosok, színházigazgatók - Barabás Anita

Meyerhold társulata - Jessica Sinnet

Sztálin katonái - Horváth István, Váth Máté, Egyed Bea, Szász Dániel

Aki mindig velünk van: Huszár Zsolt

 

Jelmez: Kiss Julcsi

Látvány/díszlet: Cziegler Balázs

Koreográfus: Újvári Milán

Bábterv: Hoffer Károly

Fény: Mervel Miklós

Hang: Molnár Péter

A rendező munkatársa: Vincze Petra

 

Rendező/Dramaturg: Szikszai Rémusz

 

nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- PRAE.HU --

A prae.hu művészeti portál 2006 óta jelenik meg, naponta friss művészeti hírekkel, tudósításokkal, és elemzésekkel, interjúkkal. Hat művészeti ág (irodalom, art&design, építészet, színház, zene, film) mellett gyerekrovata is van.


További írások a rovatból

színház

Olykor lefelé tart a felfele vezető út Olykor lefelé tart a felfele vezető út
Interjú Goda Gáborral a MINDEN (is) premier kapcsán
színház

Az életem semmi más, csak csoda Az életem semmi más, csak csoda
Opera otthonról – Moody: Push a La Monnaie előadásában
Interjú Bretz Gáborral versenyekről, külföldi és magyar színpadról, a tanulmányokról, a Kékszakállúról és a szakírásról
színház

Vendégségben Patikánál Vendégségben Patikánál
4. emelet, 66-os csengő

Más művészeti ágakról

art&design

Godot megérkezése Godot megérkezése
Tárlatvezetés a Godot galéria „KOL-LABOR” című kiállításán
Márton László Nibelung-fordításának bemutatója a Kis Présházban
art&design

Nők a döntéseik fogságában? Nők a döntéseik fogságában?
Gáspár Annamária „Do you have a choice?” című kiállításáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés