bezár
 

zene

2020. 10. 22.
Twoba: magyar fejlesztésű hangszerinnovációt mutattak be a Budapest Music Centerben
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Twoba: magyar fejlesztésű hangszerinnovációt mutattak be a Budapest Music Centerben A fejlesztéssel a tubásokat nem takarja el a hangszere, szabadon mozogva játszhatnak, a tuba tölcsére nem áll felfelé és így minden hang eljut a közönséghez.

A tuba fejlesztése által nem egy új hangszert alkottak, hanem egy egyszerű eszköz segítségével szélesítették a hangszerben rejlő lehetőségeket. A hangszer fejlesztői, Szentpáli Roland tubaművész és Juhász Zoltán hangszerkészítő szerint egy új billentyű rendszer hozzáadásával a hagyományosból két perc alatt átszerelhető az új szólópozíció.

A twobát eredményező alkatrész gyártása Budaörsön zajlik, a fejlesztés világszabadalmában és a terjesztésben Gerhard Meinl hetedik generációs német hangszerkészítő is részt vesz.

A tubát 1835-ben szabadalmaztatták, azóta a mérete nőtt, igazodva a szabadtéri fúvószenekari elvárásaihoz, a minél hangosabb megszólaláshoz. A zenész hagyományosan ülve szólaltatja meg a négy-hatkilós hangszert. A 20. század második felétől egyre több versenyművet írtak tubára (olyan komponisták, mint Krzysztof Penderecki vagy John Williams), ezzel megnyitva a hangszer előtt az utat, hogy szólóhangszerré váljon és szélesebb közönségeket érjen el. Ugyanakkor mivel a zenész ülve játszik, a hangszer tölcsére felfelé irányul, csak másodkézből, a plafonról visszaverődve hallja a közönség, ráadásul, mivel a tuba kitakarja, a nézők nem látják a tubás felsőtestét és arcát. A fejlesztők – magyar, francia és német hangszerkészítőkkel – évek óta keresték a  megoldást erre a problémára.

A tubaművész ötletei alapján Juhász Zoltán aranykoszorús hangszerkészítő mester készített egy új billentyűrendszert, ami úgy reformálja meg a hangszer tartási pozícióját, hogy azon állva lehet játszani. A tubához csak a most kifejlesztett új, golyóscsapágyas, teflonbetétes alkatrész szükséges, ami utólag is installálható bármely ilyen rendszerű hangszerre. Az innováció segítségével a zenésznek csak minimálisan kell balanszíroznia a hangszert, miközben szabadon mozoghat a színpadon. Tökéletesen látja a karmestert, a hangszer tölcsére nem takarja el az arcát, a tuba a közönség felé szól.

Fotó: Yamaha.com 

nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

Michelle Marly, Maria Callas, a díva regényéről
Háttérinterjú Böröcz Balázzsal, a Pilvax Studio alapító-vezetőjével arculattervezésről, művészetmenedzsmentről, vizuális kommunikációról
Ma is az egyik legnagyobb csellista: Jacqueline du Pré

Más művészeti ágakról

art&design

Ördögavatás Ördögavatás
Humán holtterek körbejárása a Pécsi Galériában
gyerek

Vigyázzatok a szellemtrutymóval! Vigyázzatok a szellemtrutymóval!
Magdalena Hai: Rémálmok kisboltja 1. – A csúf csikipor
A 9. Budapesti Zsidó és Izraeli Filmfesztivál programjából
Nyitott Műhely, 2020. november 7.


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés