bezár
 

zene

2020. 10. 22.
Twoba: magyar fejlesztésű hangszerinnovációt mutattak be a Budapest Music Centerben
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Twoba: magyar fejlesztésű hangszerinnovációt mutattak be a Budapest Music Centerben A fejlesztéssel a tubásokat nem takarja el a hangszere, szabadon mozogva játszhatnak, a tuba tölcsére nem áll felfelé és így minden hang eljut a közönséghez.

A tuba fejlesztése által nem egy új hangszert alkottak, hanem egy egyszerű eszköz segítségével szélesítették a hangszerben rejlő lehetőségeket. A hangszer fejlesztői, Szentpáli Roland tubaművész és Juhász Zoltán hangszerkészítő szerint egy új billentyű rendszer hozzáadásával a hagyományosból két perc alatt átszerelhető az új szólópozíció.

prae.hu

A twobát eredményező alkatrész gyártása Budaörsön zajlik, a fejlesztés világszabadalmában és a terjesztésben Gerhard Meinl hetedik generációs német hangszerkészítő is részt vesz.

A tubát 1835-ben szabadalmaztatták, azóta a mérete nőtt, igazodva a szabadtéri fúvószenekari elvárásaihoz, a minél hangosabb megszólaláshoz. A zenész hagyományosan ülve szólaltatja meg a négy-hatkilós hangszert. A 20. század második felétől egyre több versenyművet írtak tubára (olyan komponisták, mint Krzysztof Penderecki vagy John Williams), ezzel megnyitva a hangszer előtt az utat, hogy szólóhangszerré váljon és szélesebb közönségeket érjen el. Ugyanakkor mivel a zenész ülve játszik, a hangszer tölcsére felfelé irányul, csak másodkézből, a plafonról visszaverődve hallja a közönség, ráadásul, mivel a tuba kitakarja, a nézők nem látják a tubás felsőtestét és arcát. A fejlesztők – magyar, francia és német hangszerkészítőkkel – évek óta keresték a  megoldást erre a problémára.

A tubaművész ötletei alapján Juhász Zoltán aranykoszorús hangszerkészítő mester készített egy új billentyűrendszert, ami úgy reformálja meg a hangszer tartási pozícióját, hogy azon állva lehet játszani. A tubához csak a most kifejlesztett új, golyóscsapágyas, teflonbetétes alkatrész szükséges, ami utólag is installálható bármely ilyen rendszerű hangszerre. Az innováció segítségével a zenésznek csak minimálisan kell balanszíroznia a hangszert, miközben szabadon mozoghat a színpadon. Tökéletesen látja a karmestert, a hangszer tölcsére nem takarja el az arcát, a tuba a közönség felé szól.

Fotó: Yamaha.com 

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

Händel Jephtha című oratóriuma az Il Pomo d'Oro előadásában
Kurt Rosenwinkel The Next Step Band (Live at Smalls, 1996) júliusban megjelent albuma és a Magyar Zene Házában októberben tartandó koncertje tükrében
Platon Karataev: Napkötöző

Más művészeti ágakról

Neige Sinno Nyomorult tigris című művét mutatták be a Francia Intézetben
Alex Garland és Ray Mendoza: Warfare


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés