bezár
 

színház

2022. 05. 14.
Bakkhánsnők-bemutató a Nemzeti Színházban
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Bakkhánsnők-bemutató a Nemzeti Színházban Euripidész Bakkhánsnők című művét állítja színpadra Theodórosz Terzopulosz görög rendező, a Színházi Olimpia egyik alapítója a Nemzeti Színházban. A darabot, amely a háborúról is szól, szombattól láthatja a közönség.

A próbafolyamat alatt a színészek megismerhették a rendező különleges, több évtizeden át csiszolt technikai módszerét is. "A színház szentély, a görög tragédiákat a rítus felől kell megközelíteni" - mondja Theodórosz Terzopulosz. Csak a rítus begyakorlásával férkőzhetünk közelebb az antik tragédiához - vallja a rendező, aki szerint éppen a görög tragédia lényegét, a rítust szokták mellőzni az előadások.

Szkéné színház

"Ennek a gyökerét akartam felkutatni. Ezért kezdtünk el megválni minden felesleges, az évszázadok során rárakódott teátrális hatástól, és kidolgoztunk egy módszert, ami az elakadt energia és a hang felszabadítására épül, és a test és szó egységének újraalkotását célozza" - idézte fel a rendező, hogyan indult kutatómunkája évtizedekkel ezelőtt.

Theodórosz Terzopulosz 1985-ben alapította meg az Attisz Színházat Athénban, az első előadásuk 1986-ban éppen a Bakkhánsnők volt. Ez indította arra, hogy kidolgozza munkamódszerét, amely Dionüszosz visszatérése címmel kötetben is megjelent.

Ezúttal a Nemzeti Színház színpadára gondolta újra a tragédiát, amely szerinte mindig aktuális. "Politikai színházat csinálok, ami nem az aktualitások keresését jelenti, hanem azt, hogy a jelenből olvassuk Euripidész antik szövegét" - mondta, hozzátéve, hogy előadásuk a háborúról is szól, de nem kimondottan az orosz-ukrán konfliktusról, hanem általában a háborúról, legyen az bárhol is. "Hatodik alkalommal rendezem meg a Bakkhánsnőket, és a háború réme sajnos mindig aktuálissá teszi" - jegyezte meg Theodórosz Terzopulosz.

A közleményben kiemelik, hogy a görög rendező számára Dionüszosz nem annyira a bor és a mámor, inkább a színház eksztatikus istenét testesíti meg, a kiszakadást a mindennapokból. Ezen alapul színészi tréningje is, a módszer egyfajta rítusként hozza létre azt az állapotot, amely felszabadítja a testi és lelki energiákat.

A Nemzeti Színház művészei hosszú próbafolyamat alatt ismerkedtek meg a módszerrel, az előkészületekben Szávasz Sztrúmbosz, az Attisz Színház színésze volt segítségükre. A görög színész elmondta: a bonyolult pszichoszomatikus munkamódszer révén az érzelmek, az érzékek, az ösztönök felszabadulnak, és a természetes energiák segítenek megtalálni a szerep lényegét.

A négyzetes kép forrása: Nemzeti Színház facebook oldala

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

színház

Széttépett tündérmese Széttépett tündérmese
A Mohácsi testvérek Mágnás Miskája a 6szín Teátrumban
színház

A tehetetlenség érzése nehezen enged tapsolni A tehetetlenség érzése nehezen enged tapsolni
Rekviem egy álomért a Budaörsi Latinovits Színházban
Tandem – Humán balanszológia az Artus Stúdióban
Bemutatták Itai Segal drámáját az izraeli Habima Nemzeti Színházban

Más művészeti ágakról

Testközelben – Érzékiség az új német filmekben
A Prae körkérdése zeneszerzőkhöz: Janca Ákos válaszol
Bartis Attila Jávai kalandjairól mesélt
Lully–Molière: A kénytelen házasság


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés