bezár
 

zene

2022. 10. 29.
A Budafoki Dohnányi Zenekar a Zeneakadémián
A romantika arcai
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
November 8-án 19:30-as kezdéssel lép fel a Budafoki Dohnányi Zenekar a Zeneakadémia Nagytermében – áll a zenenakademia.hu-n.

Szereti Ön Brahmsot? Ha igen, akkor ezt a hangversenyt is szeretni fogja, hiszen Brahms mellett két olyan művet hallhatnak, melyek – bár a 20. és 21. században születtek – a legromantikusabb lelkületű nézőink szívét is megdobogtatják majd. 

Orbán György első szimfóniája – mely a mai esténken először csendül fel közönség előtt – a szerző klasszikus és romantikus zenében gyökerező gondolkodásának tanúságtétele. Már az a tény, hogy szimfóniának nevezi a művét, a klasszikus hagyományokhoz való ragaszkodását tükrözi. Orbán első szimfóniájának zenei struktúrája a tőle megszokott közérthetőséghez képest is tovább egyszerűsödik, a darab hangnemisége világos, felépítése is klasszikus. Mindemellett több zenetörténeti hivatkozás is megjelenik a műben: hallhatjuk a dies irae dallam, vagy a „Könnyűjáró kismenyecske, dobszerda” népdal fordulatait is.

A hangverseny vendége Daniel Matejča, akit a magyar közönség a 2021-es Virtuózok műsor győzteseként ismerhetett meg. Fiatal kora ellenére számos nemzetközi versenygyőzelmet (pl. Telemann Verseny, Concertino Praha Verseny) mondhat magáénak. A Budafoki Dohnányi Zenekarral Prokofjev 1. hegedűversenyét adja elő, melynek felépítése szintén követi a klasszikus-romantikus versenyművek szerkezeti elvét, azzal a különbséggel, hogy a gyors-lassú-gyors tételek váltakozása helyett Prokofjev kompozíciójában két lassú tétel fog közre egy gyors tételt. Az álomszerű első tételt egy, a Prokofjevre annyira jellemző gunyoros, groteszk hangvételű virtuóz gyors tétel követ, míg a zárótétel egy varázslatos hangszerelésű, igazi romantikus kifejező erejű, szinte filmzeneszerű hangulatban cseng ki.

Az este zárószáma – ha úgy tetszik – Brahms ötödik szimfóniája. Bár a szerző valójában csak négy szimfóniát írt, Schönberg g-moll zongoranégyesére készített zenekari átirata méltán tarthat igényt a szimfónia elnevezésre. Schönberg egyik legnagyobb példaképének tekintette Brahms munkásságát, így sok korábbi – más zeneszerzők műveire készített – átiratától eltérően meglehetős hűséggel kezelte a zenei anyagot. Amikor a bemutatót követően megkérdezték tőle, hogy miért pont ezt a művet írta át, három nyomós érvet sorakoztatott fel: „1) szeretem a darabot, 2) ritkán játsszák, 3) és akkor is mindig rosszul, mert a zongorista minél jobb, annál hangosabban játszik, és így a vonósokból nem hallatszik semmi. Egyszer az életben szerettem volna mindent hallani, és ez sikerült is. Az eredeti hangzást egyszerűen átmentettem zenekarra.”

A kép forrása: bdz.hu

nyomtat

Szerzők

-- PRAE.HU --

A prae.hu művészeti portál 2006 óta jelenik meg, naponta friss művészeti hírekkel, tudósításokkal, és elemzésekkel, interjúkkal. Hat művészeti ág (irodalom, art&design, építészet, színház, zene, film) mellett gyerekrovata is van.


További írások a rovatból

Platon Karataev: Napkötöző – négy szám
Élménybeszámoló a Decolonize Your Mind Society koncertjéről
Simon Géza Gábor: A magyar jazztörténet ösvényein. A magyar jazztörténeti kutatás hatvanöt esztendeje 1958–2023
A Pécsi Jazz Napok négy koncertjéről

Más művészeti ágakról

Csáki László: Kék Pelikan
Lugosi LUGO László utánkövetése – elhangzott az emléktábla avatásán
kabai lóránt el sem kezdett versek kötetbemutató és kiállításmegnyitó Miskolcon
Szálinger Balázs volt a Költőim sorozat vendége


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés