bezár
 

zene

2009. 09. 18.
Negyven évi lendület - a ZZ Top sztori
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A Mississippi deltájának hatvanas évekbeli blues- és country-fészkéből húsz albumon át egészen a Rock and Roll Hall of Fame-ig jutó ZZ Top október 15-én a Papp László Budapest Sportarénában lép föl.

prae.hu

Billy Gibbons gitáros-énekes ’69-ben kezdeményezte a ZZ Top megalakítását, előtte a texasi Moving Sidewalks-al Jimi Hendrix előzenekarának tagjaként vált ismertté. A szintén a déli államban működő American Blues két tagja, a basszusgitáros Dusty Hill és a dobos Frank Beard lett a ZZ Top további kétharmada.

Gibbons és Hill szakálla – amit még a Gillettte ’84-ben felkínált egymillió dollárjáért sem voltak hajlandóak levágatni –, a napszemüveg, a motoros ruházat, a rock’n’roll-verdák, a mindig változó formájú gitárok mind védjegyükké váltak, sőt a korai években - spanyol ajkúak által sűrűn lakott otthonuk tiszteletére - még sombrerót is hordtak.

A banda egész pályafutását jellemzi a változás, legyen szó akár zenéjük evolúciójáról, akár imázsuk folyamatos frissítéséről. A texasi blues-rock királyaiként készítettek spanyol nyelvű számokat, motoros himnuszokat, spacerock-albumot; tökélyre fejlesztették a Las Vegas-i életérzés átadását és Hollywood kamerái előtt is szerepeltek; szövegeik pedig nem nélkülözik a humort és a szexuális utalásokat sem.

Negyven év alatt eljutottak húsz lemezig, köztük öt válogatással és egy koncertlemezzel. A legújabbon 2008 óta dolgoznak Rick Rubin producerrel, aki többek között Johnny Cash, a Red Hot Chili Peppers, a Beastie Boys, a Metallica, a System Of A Down és a Linkin Park munkásságából vette ki a részét, és ő hozta össze az Aerosmith-t a Run DMC-vel a közös Walk This Way erejéig.

A 2009-re tervezett megjelenéssel szeretnének visszatérni a hetvenes évek klasszikus hangzásához, amikor is (a) La Grange című, a blues világát megrengető számukat tartalmazó, 1973-as Tres Hombres albumukkal először produkáltak milliós eladást.

Három évvel korábban, 1970 februárjában kezdtek koncertezni; a London Recordsnál megjelent ZZ Top's First Album (’71) és a Rio Grande Mud (’72) című, a bluest rock-szintre emelő első két lemezükkel bejárták egész Texast. A zenekar gyökerei előtti tisztelgése egész pályafutását végigkíséri, második albumuk címében ennek megfelelően a Texas-Mexikó-határon futó Rio Grande folyó jelenik meg.

Egy évre rá jött a már említett Tres Hombres, mellyel a houstoni szakállasok kitörtek az államból, és lassan eljutottak Amerika távolabbi csücskeibe is. A lemezt nemcsak a híres texasi csirkefarm által ihletett La Grange tette kereskedelmileg is sikeressé, a Waitin' for the Bus és a Jesus Just Left Chicago is a rádiók, s így több millió zenerajongó kedvence lett.

Az első öt évben rohamosan növekvő népszerűségük ’74 szeptemberében tetőzött, amikor Austinban saját show-juk, a ZZ Top’s First Annual Texas-Size Rompin’ Stompin’ Barndance and Bar-B-Q keretein belül már olyan barátaikkal játszottak együtt, mint Carlos Santana és Joe Cocker. Az itt összegyűlt rajongók tömegéről készült fotó a következő évben megjelent, Fandango című lemezük illusztrációjaként vitte tovább az esemény emlékét. Az albumról egyetlen single jelent meg, a Tush, mely a Billboard popkategóriájában a huszadik helyet érte el, és a VH1 minden idők hatvanhetedik legjobb hardrockszámának választotta.

Innentől kezdve meredeken felfelé ívelt Gibbonsék sikerszériája. A ’77-es Tejas albummal masszív turnézásba kezdtek, majd Bill Ham producer közbenjárásának köszönhetően megszerezték a jogokat a London Recordstól, és átszerződtek a Warner Bros Recordshoz. Ebben az évben jött ki első válogatáslemezük, (a) The Best of ZZ Top, amely a trió szűk első évtizedének méltó lenyomata.

1979-ben következett a Degüello, ezen szerepel az imázserősítő, s az összes további válogatáslemezen szereplő Cheap Sunglasses, valamint az I Thank You feldolgozása, amelyet a ’68-as, Sam & Dave által előadott r’n’b-verzió után Gibbonsék is sikerre vittek.

Két évvel később jött ki (az) El Loco, amelynek stúdiómunkálatai során először történt meg, hogy a tagok nem ugyanabban a teremben, egymás mellett rögzítették a számokat. A lemezen az eddigiekhez képest szokatlan elektronikus effektek is megjelentek, de a single-megjelenések (Tube Snake Boogie és Party on the Patio) hozták a jól megszokott ZZ-hangzást. A szintetizátorzene és a blues-rock a nyolcvanas évektől egyre összecsiszoltabb egységként jelent meg zenéjükben.

A zenekar legnagyobb sikere a MTV hatásával és az új imázselemek hátszelével meglódított ’83-as Eliminator-rel érkezett. A ZZ Top's First Album óta ez volt a banda első albuma, amelynek címében nem tettek utalást a spanyol kultúrára, bár Gibbons erre annyit mondott: „El Iminator”.

A Music Television térhódítását meglovagolva, az albumon szereplő Gimme All Your Lovin’, Legs és Sharp Dressed Man című számaik klipként is sikeressé váltak. Ezekben a videókban lett sztár, majd elmaradhatatlan ZZ Top-szimbólum az 1933-as, vörös Ford Coupe, mely (a) The Eliminator nevet kapta. A gyémántlemezt a Rolling Stones magazin az évtized 39. legjobb albumának választotta.

A 1985-ben megjelenő Afterburner-hez ismét roppant hatásos arculatot választottak - kiléptek az űrbe. Egyre táncolhatóbb zenéjük a filmipar figyelmét is megragadta: a Can't Stop Rockin' a ’ 93-as Tini Nindzsa Teknőcök harmadik részében; a Velcro Fly Stephen King The Dark Tower III című mozijában hangzott el.

De a legsikeresebb single a nyitódal, a Sleeping Bag lett, amely első helyen végzett a Mainstream Rock Tracks listáján, és nyolcadikon a Billboard Hot 100 felsorolásában.

A nyolcvanas évek hatalmas sikerei hatására ismét eljött az ideje egy válogatáslemeznek, a Warner Six Pack néven dobta piacra a Degüellón kívül minden lemez legjobbjait felvonultató gyűjteményt.

A hollywoodi lendület 1990-ben, a Warner-korszak utolsó stúdióalbumánál, a Recycler-nél sem tört meg. A lemez utolsó trackje, a Doubleback színesíti a Vissza a jövőbe harmadik részét, sőt a három zenész is szerepel a filmben – XIX. századi akusztikus zenekart alakítanak egy vadnyugati jelenetben. A kiadó jogaival élve ’93-ban még megjelentette a ZZ Top's Greatest Hits-et, és ebben az évben került képernyőre a Viva Las Vegas klipje is.

Új kiadójuknál, az RCA-nél is sikeresen indítottak, a ’94-es Antenna milliós eladást produkált, a nyitódal, a Pincushion első lett a Mainstream Rock Tracks toplistán. A számos vendégzenésszel készített Rhythmeen (1996) és a ZZ Top fennállásának harmincadik évfordulójára kiadott XXX már nem tudta megismételni az előző megjelenések sikerét, bár a bandát továbbra is hihetetlen szeretettel fogadták a színpadok előtt.

A 2003-ban megjelent lemez visszatér a korai megjelenések latin gyökereihez, s egy mexikói törzs nevét viseli. A Mescalero volt az utolsó stúdióalbum, ami az RCA gondozásában került a polcokra. A kiadó elhagyása egyben azt is jelentette, hogy a zenekart alakulásától végigkísérő, olykor a színpadon besegítő Bill Ham producer is más vizekre evezett, a szakítás okairól pedig - hivatalosan - egyik fél sem közölt semmit.

Ezt követően két válogatáslemezzel csillapították a rajongók éhségét, de a turnék koncertjei továbbra is teltház előtt zajlanak. A 2003-as, négylemezes Chrome, Smoke & BBQ a London Records és a Warner gyárából kikerült anyagok gyűjteménye, míg a 2004-ben megjelent Rancho Texicano két lemezre sűrítette minden idők legjobb ZZ Top-számait.

Ez az év más szempontból is jelentős a zenekar életében, hiszen ekkor kerültek be a Rock and Roll Hall of Fame-be, olyan halhatatlanokhoz csatlakozva, mint Elvis Presley, James Brown vagy Ray Charles.

Rajongóknak szintén kötelező darab a 2008-as The Eliminator Collector's Edition, mely a bombasiker Eliminator megjelenésének huszonötödik évfordulóját ünnepli hét bónusztrackkel, eddig meg nem jelent ’83-as koncertfelvételekkel, videoklipekkel és televíziós fellépésekkel.

Az idén megjelenő album negyvenévnyi tapasztalatot felhalmozva visszalép a hetvenes évek ZZ Top-hangzásához, ám a frissességre garancia a 2009-es turnéjával Amerikát és Európát is behálózó blues-rocktrió hihetetlen lendülete, amely október 15-én a Papp László Budapest Sportarénát is megperdíti majd.
nyomtat

Szerzők

-- Danczi Csaba László --


További írások a rovatból

Az ország legismertebb előadóival énekel együtt a gyermekkórus
Ki marad, ha Shady eltűnik?
Inspirációkról, hatásokról, feszültségekről és feloldásokról Nagy Ákos Lineaments II. című lemeze kapcsán
Händel Jephtha című oratóriuma az Il Pomo d'Oro előadásában

Más művészeti ágakról

Kiss A. Kriszta A fiú, aki mindent el akart mesélni című kötetéről
Keresztesi József Szabadság mozi című kötetéről
A Könyvfesztivál utolsó napjáról
Gyerekirodalmi gyorstalpaló Romániából


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés