bezár
 

színház

2025. 03. 05.
Büszkeség és balítélet a Vígszínházban
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Jane Austen regénye, a Büszkeség és balítélet új színpadi változatát mutatja be Valló Péter rendezésében a Vígszínház március 8-án, szombaton Waskovics Andrea és Wunderlich József főszereplésével – közölte az MTI.

Az előadásban mellettük többek között Varga-Járó Sára, Medveczky Balázs, Hegyi Barbara, Lukács Sándor, Ertl Zsombor, Halász Judit, Szász Júlia, Szilágyi Csenge, Gyöngyösi Zoltán és Balázsovits Edit szerepel – áll a Vígszínház MTI-hez szerdán eljuttatott közleményében.

Szkéné színház

Mint kiemelik, Jane Austen kultuszregénye több mint 200 éve jelent meg (1813-ban, de itthon először csak 1958-ban adták ki), de a benne szereplő problémák és kérdések ma is aktuálisak. A történet középpontjában Elizabeth Bennet és Mr. Darcy találkozása áll: a nőnek a saját előítéleteivel, míg a férfinak a büszkeségével kell megküzdenie, hogy végre egymásra találjanak.

"Az érzékeny emberismeretről tanúskodó, angolosan szórakoztató, az egyéni, illetve társadalmi hibákat élesen kifigurázó mű erényeit a sikeres filmfeldolgozások, televíziós sorozatok csak felerősítették" – írják.

Kiemelik: a regény finoman kidolgozott társadalomkritika, amely a korabeli Anglia normáit, elvárásait, a házasság intézményét, a női és férfi szerepeket vizsgálja. A szerelmesek bonyodalmain keresztül Jane Austen árnyaltan mutatja be az előítéletek káros hatását és az önismeret fontosságát. Hozzáteszik, hogy abban a korban, amikor a fiatal nők számára a biztos jövő záloga a jó házasság volt, forradalmi kérdésekkel foglalkozott: a nők jogaival és érvényesülési lehetőségeivel.

Valló Péter rendezőt idézik, aki elmondta: a Vígszínház történetének fontos mérföldkövei a látványos, sokszereplős, kosztümös történeti darabok.

"Kálmán Eszter díszlet- és jelmeztervezővel olyan esztétikát próbáltunk megteremteni, melyben megmarad az érzülete a korabeli Angliának, ám a stilizációk, a színválasztások mégis maivá teszik" – mondta. Hozzátette, hogy valamelyest korszerűsített szövegre kell számítani: kevésbé epikus nyelvre, a megszokottól eltérő iróniával.

Austen ugyanis kifejezetten ironikus és önironikus szerző, és ezt minden eszközzel megpróbálták visszaadni Kovács Krisztina dramaturggal, akivel közösen készítették az adaptációt - mondta a rendező, kiemelve: mindehhez Mester Dávid olyan zenei világot alkotott, amely felidézi a kort, közben megteremti azt az érzületet is, hogy a jelenben vagyunk.

A Mr. Darcy-t alakító Wunderlich Józsefet is idézik, aki kiemelte: Darcy ugyan nagyon erős és határozott értékrendet kapott édesapjától, akit korán elveszített, mégis ki van szolgáltatva az érzékenységének és a büszkeségének. "És persze az előítéleteinek, amelyeket nagyon lassan, mély belső vívódások útján tud csak levetkőzni" – mondta.

Az Elizabeth-et alakító Waskovics Andrea a figuráról elmondta: önérzetes, szabad, az érzései irányítják, nem akar hinni a társadalmi konvenciókban, a maga módján lázad ellenük, viszont ő is vágyik a szerelemre. De nem akar csak azért valakivel együtt lenni, hogy a normáknak megfeleljen, és amikor találkozik ezzel az erős érzéssel, nem ismeri fel.

"A Darcy-val való találkozása ráébreszti őt a saját korlátaira is. Azt hisszük magunkról, hogy tévedhetetlenek vagyunk, de tévedünk. Nagy erő kell hozzá, hogy beismerjük ezt saját magunknak" – jegyezte meg.

Az előadás Bodor Johanna koreográfiájával, élő zenei kísérettel látható a Vígszínházban.

Az előadások időpontjait itt találják.

 

Fotók: Vígszínház

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

színház

Bolondok tánca a Radnóti Színházban
Az imposztor című előadás a Pesti Színházban

Más művészeti ágakról

A HUBBY Év Gyerekkönyve Díj nyerteseinek kihirdetése
gyerek

Az éven tizedik alkalommal rendezték meg az eseményt
Kritika Biró Zsombor Aurél Visszatérő álmom, hogy apám vállán ébredek című kötetéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés