bezár
 

art&design

2025. 06. 17.
19. századi nők a gyulai Almásy-kastély új időszaki tárlatán
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Június 20-án nyílik a Fűző és forradalom - Nők a hazai polgárosodás korában című új időszaki tárlat a gyulai Almásy-kastély Látogatóközpontban. A kiállítás egy legendás történelmi időszak forradalmi változásairól szól, amely teljesen átírta a nők életét is.

A reformkor politikai, ipari és gazdasági fordulatait az egész nemzetet érintő társadalmi folyamatok szőtték át. Ezek révén nemcsak a polgárság férfi tagjainak közügyekhez való viszonyulása változott, de a nők legkisebb, családi és legnagyobb, nemzeti szférában betöltött szerepe is. A gyulai kastély új kiállítása mozaikszerűen veti fel a női szerepek és művelődés egyes aspektusait.

prae.hu

A tárlat a biedermeier időszak forradalmi gondolkodásának nőkre gyakorolt hatásairól mesél: hogyan váltak a nők öntudattal és akarattal bíró önálló személyekké, miként került előtérbe az anyaság, s lett a korábbiaknál fontosabb a gyermekek személye, valamint az egyre inkább jellemző szerelmi házasságokban hogyan váltak férjeik társaivá az asszonyok.

Az, hogy milyen jövő állt ekkor egy kislány előtt, még mindig olyan feltételekhez kötődött, mint a társadalmi rang és a nevelkedés helye, de a reformkorban színre léptek saját jogukon is ismert és elismert nők, mint például a költőnő Dukai Takách Judit és Szendrey Júlia vagy az írónő és lapszerkesztő Kánya Emília és Karacs Teréz.

A négytermes kiállítás első tematikai egységének képző- és iparművészeti tárgyai a gyermekkorra és a művelődés első lépéseire reflektálnak. A kicsiket és az édesanyákat ábrázoló biedermeier festményeken a családmodell változásai tükröződnek, egyúttal kapcsolódási pontot jelentenek egyes reformkori nőalakok kevéssé ismert élettörténetének bemutatásához.

Az erősödő nemzettudat új női szerepeket hozott: olyan erények és elvárások fogalmazódtak meg a szépnem oldalán, amelyekkel a nők immáron a nemzeti érzület és a hazaszeretet továbbörökítésének letéteményeseiként jelentek meg. A második helyiségben kiállított festmények különféle nőtípusokat mutatnak be: az ábrándos, biedermeier női zsánerektől a saját korában modern nőkig jutunk el.

Bár a feleséggé váló fiatal nők családon belüli szerepét szigorú normák kötötték, a korabeli sajtóban már megjelentek a női egyenjogúság kérdéseit feszegető viták. A hármas terem használati tárgyai és műtárgyai a házasság intézményéhez kapcsolódó életmódbeli változásokra és társasági etikettre reflektálnak.

A kiállítás utolsó terme a nő kiteljesedésének helyszínéről, a családi élet színteréről, az otthonról szól, amelynek melegségéért, csinosításáért a feleség felelt, ahogyan a háztartás vezetése és a mindennapi gazdasági döntések meghozatala is a nők feladata volt. A szoba képzőművészeti témája a korszakban jellemzően dekorációs célokat szolgáló festészeti műfajok bemutatása.

 

Fotó: Gyulai Almásy-kastély Látogatóközpont Facebook oldala

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

Baráth Áron & Pál Katja alkotásai a VILTIN Galériában
Megnyitószöveg blanche the vidiot és Palik Eszter "Norma" című kiállításához
art&design

KristofLAB „Artificial Paradise” című kiállítása a MAMŰ Galériában

Más művészeti ágakról

Len Wiseman: Balerina
Alex Garland és Ray Mendoza: Warfare
gyerek

Gyerekirodalmi műsor Veiszer Alindával a radiocafén


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés