színház
2009. 11. 11.
Mikrofonnal vagy anélkül: vitázik az olasz operavilág
Mikrofonnal kell énekelniük a tenoroknak és a szoprán énekeseknek a Verona Arénában, az olasz opera központjában a következő évadtól - legalábbis Franco Zeffirelli sztárrendező szerint.
A rendező ugyanis azzal fenyegetőzött, hogy nem dolgozik többet az Arénával, amennyiben Francesco Girondini, az intézmény intendánsa nem ért egyet javaslatával és nem gondoskodnak a hangerősítő technológiáról - írta a Corriere della Sera milánói napilap kedden.
Az elkövetkezendő napokban egy mikrofonokat gyártó cég meg is kezdi az Aréna tesztelését.
Plácido Domingo világhírű spanyol tenor is Zeffirelli pártján áll. Véleménye szerint az énekesek munkáját megkönnyíti, ha mikrofonnal dolgozhatnak. Hasonló véleményen van Christoph Eisenbach karmester is: " a technológia hatalmas fejlődésen ment át. A mikrofonok használata csak jót tesz a több ezer néző előtt tartott előadásoknak."
Roberto Frontali olasz bariton énekes szerint azonban nincs szükség a mikrofonokra, hiszen fantasztikus az aréna akusztikája. "Mi lesz a különbség egy popzenész és egy operaénekes között, ha már mi is a mikrofonhoz nyúlunk? Nekem énekesként meg kellett tanulnom, hogyan erősítsem fel természetes módon a hangomat" - nyilatkozott az olasz lapnak Frontali.
Girondini próbálja fékezni a vitát. A mikrofonokat először a szezon nyitóestéjén akarja kipróbálni. Mint elmondta, az énekesek évek óta szenvednek attól, hogy csak a zenekart erősítik fel. Tervei szerint olyan rendszer szerint alkalmazzák a mikrofonokat, amely figyelembe veszi az egyes énekhangok tulajdonságait, tehát nem fognak minden énekes elé mikrofont állítani.
Az Aréna 2010-es szezonja egyfajta Zeffirelli-fesztivál lesz. A tervek szerint jövő nyáron színre viszik a Turandot új rendezését, valamint az Aidát, a Pillangókisasszonyt, a Carment és A trubadúrt.
Az elkövetkezendő napokban egy mikrofonokat gyártó cég meg is kezdi az Aréna tesztelését.
Plácido Domingo világhírű spanyol tenor is Zeffirelli pártján áll. Véleménye szerint az énekesek munkáját megkönnyíti, ha mikrofonnal dolgozhatnak. Hasonló véleményen van Christoph Eisenbach karmester is: " a technológia hatalmas fejlődésen ment át. A mikrofonok használata csak jót tesz a több ezer néző előtt tartott előadásoknak."
Roberto Frontali olasz bariton énekes szerint azonban nincs szükség a mikrofonokra, hiszen fantasztikus az aréna akusztikája. "Mi lesz a különbség egy popzenész és egy operaénekes között, ha már mi is a mikrofonhoz nyúlunk? Nekem énekesként meg kellett tanulnom, hogyan erősítsem fel természetes módon a hangomat" - nyilatkozott az olasz lapnak Frontali.
Girondini próbálja fékezni a vitát. A mikrofonokat először a szezon nyitóestéjén akarja kipróbálni. Mint elmondta, az énekesek évek óta szenvednek attól, hogy csak a zenekart erősítik fel. Tervei szerint olyan rendszer szerint alkalmazzák a mikrofonokat, amely figyelembe veszi az egyes énekhangok tulajdonságait, tehát nem fognak minden énekes elé mikrofont állítani.
Az Aréna 2010-es szezonja egyfajta Zeffirelli-fesztivál lesz. A tervek szerint jövő nyáron színre viszik a Turandot új rendezését, valamint az Aidát, a Pillangókisasszonyt, a Carment és A trubadúrt.