irodalom
2008. 02. 25.
Csak a madarak
(regény a PRAE.HU gondozásában - hamarosan)


Szerzők: Barok Eszter és Illés Emese (a prae.hu legolvasottabb újságírója)
Szerkesztő: Pál Dániel Levente
Borító (fotó és design): Kassai Balázs
Modell: Arany Anett
Kiadó: PRAE.HU
Tervezett megjelenés: április eleje
Szinopszis&ajánló
Mara - a regény főhőse, egy huszas éveit taposó fiatal lány - különös utat választ, hogy "szabad" legyen: luxusprostituáltként dolgozik Svájcban, majd egy lehetetlennek tűnő szerelmet követ egy idegen, északi országba.
A tipikusan itt-és-most történet nem csupán Mara ellentmondásokkal és intellektuális kalandokkal tarkított életét mutatja be saját naplóbejegyzésein, egy titokzatos narrátor szemszögéből és egy következetesen (csak zárójeles és kurzív mondatokban) beszélő cinikus voyeur megjegyzésein keresztül, hanem egy árnyalt, spirituális útról is számot ad.
A történetben a szingliregényekre jellemező karakterek fejlődéstörténete helyett jóval összetettebb képet kapunk az emberi identitás alapkérdéseiről, az egyén és a közösség kapcsolatáról: talán ilyesmi lenne az Állítsátok meg Terézanyut! némi erotikával, mágikus realizmussal és ţepeneag-i önreflexív valóságkeveréssel nyakon öntve. Közben a csillogó night club-on és a Gucci-öltönyös üzletembereken túl mélyen járunk az undergroundban is, hiszen a kerettörténetet sajátos külsőségeivel, karakteres figuráival és zenei világával a dark-goth szubkultúra szolgáltatja.
Nincs hagyományos értelemben vett happy end sem: a katarzist nem feltétlenül a cél elérése, hanem maga az út adja. Az, amit az ember "boldogságként" és "beteljesülésként" él meg, nem mindig egyezik mások vagy a saját elvárasaival. A szárnyalásban pedig néha megsérülnek a szárnyak - hiszen csak a madarak repülnek első osztályon.
(további infók mindig időben...)
A tipikusan itt-és-most történet nem csupán Mara ellentmondásokkal és intellektuális kalandokkal tarkított életét mutatja be saját naplóbejegyzésein, egy titokzatos narrátor szemszögéből és egy következetesen (csak zárójeles és kurzív mondatokban) beszélő cinikus voyeur megjegyzésein keresztül, hanem egy árnyalt, spirituális útról is számot ad.
A történetben a szingliregényekre jellemező karakterek fejlődéstörténete helyett jóval összetettebb képet kapunk az emberi identitás alapkérdéseiről, az egyén és a közösség kapcsolatáról: talán ilyesmi lenne az Állítsátok meg Terézanyut! némi erotikával, mágikus realizmussal és ţepeneag-i önreflexív valóságkeveréssel nyakon öntve. Közben a csillogó night club-on és a Gucci-öltönyös üzletembereken túl mélyen járunk az undergroundban is, hiszen a kerettörténetet sajátos külsőségeivel, karakteres figuráival és zenei világával a dark-goth szubkultúra szolgáltatja.
Nincs hagyományos értelemben vett happy end sem: a katarzist nem feltétlenül a cél elérése, hanem maga az út adja. Az, amit az ember "boldogságként" és "beteljesülésként" él meg, nem mindig egyezik mások vagy a saját elvárasaival. A szárnyalásban pedig néha megsérülnek a szárnyak - hiszen csak a madarak repülnek első osztályon.
(további infók mindig időben...)
További írások a rovatból
A Margó Fesztiválon mutatták be Terézia Mora Darius Kopp-trilógiájának harmadik részét (Kötélen, Jelenkor Kiadó, 2022)
Gerevich András Légzésgyakorlatok című kötetének bemutatója a Margón
Más művészeti ágakról
A Prae körkérdése zeneszerzőkhöz: Kovács Balázs válaszol
Interjú Illés Mártonnal zenei energiákról, a kortárs zene helyzetéről, tanulmányokról