art&design
2011. 02. 01.
Kokas Ignác ismeretlen rajzai
Kokas Ignác Kossuth-díjas festőművész (1926-2009) eddig ismeretlen 27 rajzából nyílik posztumusz kiállítás csütörtökön a budapesti Cultiris Galériában.
A kiállított művek azért különlegesek, mert Kokas-rajzot eddig sem a szakma, sem a közönség nem látott. Ő annyira festőként égett bele a köztudatba, hogy rajzairól soha nem esett szó és nem is kérdezett rá senki - mondta László Ágnes, a Kossuth Kiadó kommunikációs vezetője kedden az MTI-nek.
Egy véletlen rendrakásnak köszönhető, hogy a művész özvegye, Kokasné Kósa Judit a közelmúltban a műterem galériáján rátalált arra a hatalmas, érintetlen papírhalomra, amelyből sok száz rajz, vázlat, dokumentum került elő. A leletek döntő többsége kézi rajz: tussal, diófapáccal, ceruzával készült.
A váratlanul előkerült anyagról az özvegy először Kocsis Andrásnak, a Kossuth Kiadó elnök-vezérigazgatójának szólt, majd megkérte Bereczky Loránd és Rózsa Gyula művészettörténészt, hogy szakmai szempontból segítsen különválasztani a lényegest a lényegtelentől.
"Kokas azon túl, hogy zseniális festő volt, nagyon jól tudott rajzolni" - idézte fel Bereczky Loránd az MTI-nek.
Mint kifejtette, a nagy papírhalomból gouache, váli tájkép, főiskolai (1947-1952), és a pályakezdő időszakban készült alkotások kerültek elő, erős, jó művek. A művészettörténész szerint a Kokas-képek ismerőinek azért is különlegesség az anyag, mert néhány rajz előtanulmánya lehetett a később híressé vált festményeinek, például az igazán ismertté vált Asztalos című képének.
Külön pikantériája a műveknek, hogy többségük a háború utáni években születhetett, mert használt papír hátoldalára rajzolta őket a művész, például szabó kisiparosok már idejétmúlt okmányaira, és a főiskola nyilvántartásának dokumentumaira.
A XX. század egyik legjelentősebb magyar képzőművészének kikezdhetetlen tekintélye volt művésztársai és a műértők körében, akik mind úgy gondolhatták, hogy ismerik Kokas Ignác teljes életművét. Az érett Kokas ugyanis nem rajzolt, rögtön az ecsethez nyúlt, sokszor kint a természetben - mondta Bereczky Loránd.
A kiállítás március 5-ig tart nyitva a Cultiris Galériában.
Egy véletlen rendrakásnak köszönhető, hogy a művész özvegye, Kokasné Kósa Judit a közelmúltban a műterem galériáján rátalált arra a hatalmas, érintetlen papírhalomra, amelyből sok száz rajz, vázlat, dokumentum került elő. A leletek döntő többsége kézi rajz: tussal, diófapáccal, ceruzával készült.
A váratlanul előkerült anyagról az özvegy először Kocsis Andrásnak, a Kossuth Kiadó elnök-vezérigazgatójának szólt, majd megkérte Bereczky Loránd és Rózsa Gyula művészettörténészt, hogy szakmai szempontból segítsen különválasztani a lényegest a lényegtelentől.
"Kokas azon túl, hogy zseniális festő volt, nagyon jól tudott rajzolni" - idézte fel Bereczky Loránd az MTI-nek.
Mint kifejtette, a nagy papírhalomból gouache, váli tájkép, főiskolai (1947-1952), és a pályakezdő időszakban készült alkotások kerültek elő, erős, jó művek. A művészettörténész szerint a Kokas-képek ismerőinek azért is különlegesség az anyag, mert néhány rajz előtanulmánya lehetett a később híressé vált festményeinek, például az igazán ismertté vált Asztalos című képének.
Külön pikantériája a műveknek, hogy többségük a háború utáni években születhetett, mert használt papír hátoldalára rajzolta őket a művész, például szabó kisiparosok már idejétmúlt okmányaira, és a főiskola nyilvántartásának dokumentumaira.
A XX. század egyik legjelentősebb magyar képzőművészének kikezdhetetlen tekintélye volt művésztársai és a műértők körében, akik mind úgy gondolhatták, hogy ismerik Kokas Ignác teljes életművét. Az érett Kokas ugyanis nem rajzolt, rögtön az ecsethez nyúlt, sokszor kint a természetben - mondta Bereczky Loránd.
A kiállítás március 5-ig tart nyitva a Cultiris Galériában.
További írások a rovatból
Trafik címmel nyílt kiállítás Lobot Balázs műveiből a Printa edition galériában
Megnyitószöveg blanche the vidiot és Palik Eszter "Norma" című kiállításához
Farkas Tiffany megnyitóbeszéde Ernszt András és Körei Sándor 'Longing for Gaia' című kiállításán
Más művészeti ágakról
Bakos Gyöngyi Nixon nem tud lépcsőzni című kötetéről