bezár
 

gyerek

2018. 01. 23.
Kortárs irodalom a mai magyar oktatásban
Interjú Hermann Zoltánnal a közelgő gyerekirodalmi konferencia kapcsán
Tartalom értékelése (1 vélemény alapján):
Néhány nap múlva kezdődik az a kortárs gyerekirodalmi konferencia, mely a HUBBY – Magyar Gyerekkönyv Fórum, a Károli Gáspár Református Egyetem Gyerek- és Ifjúsági Irodalom Kutatócsoport, a Mesemúzeum és a Petőfi Irodalmi Múzeum szervezésében jött létre. Hermann Zoltánnal, a HUBBY elnökségi tagjával és a Károli Egyetem gyerekirodalmi szakemberképzésének vezetőjével beszélgettünk.

PRAE.HU: A negyedik évfolyam kezdhette meg tanulmányait a Károli Egyetem gyerekirodalmi szakember posztgraduális továbbképzésén. Milyen visszajelzések vannak a képzéssel kapcsolatban?

prae.hu

Hermann Zoltán: Többféle. Elég szerencsések vagyunk, amiatt, hogy az évfolyamok hallgatói különböző helyekről jönnek, idén például televíziós-rádiós szerkesztő, kiadói szakember, pedagógus és könyvtáros is van a hallgatók között. Mindig fontosnak tartottuk, hogy ezek a szakmák egymásra találjanak, és mindegyik átadja a másiknak azokat az információkat, amiket ők tudnak a legjobban. Maga a képzés azért is izgalmas, mert ki-ki a maga területét jól ismeri, ebben ők a mesterek, mi, oktatók is sokat tanulunk tőlük. A gyerekirodalom intézményrendszerére, a kortárs magyar gyerekirodalom működésére azonban nincs mindenkinek teljes rálátása, és a gyerekirodalom irodalom- és kánontörténetének, műfajainak, medialitásának, pszichológiájának szakmai hátterét, összefüggéseit sem ismerhette meg egyben az, akinek valamilyen hagyományos diploma van a zsebében. A magyar felsőoktatásból nagyon hiányoznak az olyan komplex szakok, mint a miénk. Szóval ezeket a szálakat kötözgetjük össze, és azt látom, nagyon jól tudnak működni ezek a kapcsolatok a köz- és egyetemi oktatásban és a mai magyar gyerekirodalmat létrehozó és közvetítő intézményekben dolgozók között. Az évfolyamokon műfordító és kiadói szakember, író, színész és pedagógus közösen dolgozhat egy-egy műhelymunkán. A könyvhétre megjelent Mesebeszéd tanulmánykötetben igyekeztünk ezt a műhelymunkát is megjeleníteni. A mostani konferencián az irodalom- vagy olvasáskultúra kutatói mellett volt hallgatóink, tanárok, könyvtárpedagógusok, kiadói szakemberek mutatják be éppen futó projektjeiket, a kortárs magyar gyerekirodalom közvetítésének „jó gyakorlatait”.

PRAE.HU: Mi történt a HUBBY életében az elmúlt egy évben?

A HUBBY létező szervezetté vált, talán ez a legfontosabb. Ma már az IBBY-ben való részvételünk (és a magyar szerzők és kiadók nemzetközi képviselete) is biztosított. Ott sajnos még nem tartunk, hogy saját irodánk legyen, de a blog működik, és elég informatív, hamarosan pedig egy weboldalra költözünk. Ez nagyon fontos lépés lesz, egy igazán hasznos, többféle, nemcsak „szakmai” felhasználót megszólító információs rendszert szeretnénk majd működtetni. A HUBBY sok-sok eddigi „gerillaakciójának", a tagok kreativitásának köszönhetően több program is elindult az elmúlt évben. Talán a legfontosabb – bár nem kaptunk akkora állami támogatást hozzá, mint reméltük –, nagyon jó visszhangja volt az Év Gyerekkönyve Díjnak. A díj a „beletett”, nagyon komoly szervezői és szakmai munka miatt a magyar gyerekkönyvesek legnagyobb tekintélyű díja lehet. Az idei díjátadó előkészületei is megkezdődtek már, a kiadói pályázatok beérkeztek, a zsűri összeállt, és január végétől a zsűri már a kategóriák shortlistjeinek összeállításán dolgozik: a díjátadó ismét a Könyvhéten lesz. Az is nagyon fontos projekt, hogy az Év Gyerekkönyve pályázatra beérkező könyvekből egy-egy példány eljut a müncheni nemzetközi gyerekkönyvgyűjteménybe, az Internationale Jugendbibliothekbe. A második példányokból pedig elindítottunk egy olyan programot, amelynek segítségével a nehezebb helyzetben lévő iskolai könyvtárakba, Gyulajra, Létavértesre, Berekfürdőre és más helyekre is eljuthat a kortárs gyerekirodalom. Ezek a könyvek nem fognak a könyvtárak polcain porosodni, kapcsolódik a programhoz egy pályázat is, a gyerekek recenziókat írhatnak a kötetekről: az idén az Év Gyerekkönyve Díjnak diákzsűrije is lesz, és a diákzsűri a pályázaton részt vevő gyerekekből áll majd össze. Az idei feladatok között szerepel még az, hogy a HUBBY is elindít egy „írókölcsönző”-szerű programsorozatot, vidéki és határon túli iskolákba fogunk elvinni kortárs magyar gyerekirodalmi szerzőket.

PRAE.HU: 2016 novemberében is volt egy kortárs gyerekirodalomi konferencia „…kézifékes fordulást is tud” címen a HUBBY szervezésében, melynek folytatása a mostani januári konferencia. Mik a tapasztalatok, és milyen visszhangja volt?

Aki ott volt, látta, hogy nem fértünk be a Református Egyetem előadótermébe. A balatonfüredi Tempevölgy folyóirattal pályáztunk és elnyertük az NKA támogatását, így a 2016-os novemberi konferencia előadásai igazi keményfedeles könyvként, a Tempevölgy-könyvek sorozatában jelennek majd meg az idei Könyvhéten. A könyv borítóján a konferencia plakátján is szereplő illusztráció lesz – Kun Fruzsina illusztrációja Elekes Dóra A muter meg a dzsinnek című könyvéhez: a konferencia címét is innen vettük –, mindenki fel fogja ismerni, aki ott volt 2016. novemberében.

PRAE.HU: Mire számíthatunk a mostani, január 25-26-i konferencián?

Az utóbbi hetekben-hónapokban nagyon sok fórumon jelent meg írás, interjú vagy valamiféle programcikk az iskolai olvasmányokkal kapcsolatban. Ezek közül nagyon sok olyan van – a HUBBY és a gyerekirodalom „szakunk” oktatói nevében is beszélhetek –, amely a „szánkból vette ki a szót”. Persze van sok olyan is, mellyel vitatkozni is szeretnénk. Ezen a konferencián – a címe ezúttal egy Kovács András Ferenc idézet a Hajnali csillag peremén kötetből: „S a szó a szó a szó is / Más oldalára fordul” – elsősorban azt szeretnénk megmutatni a szakmai közönség, a pedagógusok vagy akár a laikusok, a szülők és a gyerekek, a mai gyerekirodalom „felhasználói” számára, hogy a tradicionális, a régóta, rutinból tanított szövegek szelekciójára, az iskolai kánon átalakítására nem kell várni: a kortárs gyerekirodalom jelen van a mai magyar iskolákban, és tanítására, sokféle felhasználhatóságára már most nagyon jó gyakorlatok vannak, csak kevesen ismerik őket. A diákok elé kiálló tanároknak, de akár a köznevelés tartalmi megújításáért felelős miniszteri biztosnak és munkatársainak is kellene tudniuk ezekről a mintaként használható, innovatív javaslatokról és megoldásokról. Érdemes megnézni azt, ami már működik. (A konferencia előzetesei a HUBBY-blog főoldalán is elolvashatók!) Sokkal több dolgot kellene újragondolni ahhoz, hogy az irodalomtanítás tartalmi átalakítása sikeres legyen. Ennek érintenie kellene az egyetemeket is, ahol a tanárszakosoknak – akár az irodalomtörténeti tárgyak rovására is – több gyerek- és ifjúsági irodalmat, lektűröket és az írás kreatív műfajait is tanítani kellene.

A közoktatásban egészen kilencedikig inkább gyerek-és ifjúsági irodalmat kellene oktatni. A klasszikusokat, és „valamennyi” irodalomtörténetet, csak a kilenc-tizenkettedikeseknek, mert nem az irodalomtörténet az irodalom befogadásának egyetlen szemléleti kerete. Az ifjúsági irodalomnak van egy olyan funkciója, aminek a beavatás, az irodalmi, közösségi, nyelvi – a nemzetközi gyerekirodalmi szakmunkák így nevezik – akkulturáció a célja.

Az ifjúsági irodalomnak az a szerepe, hogy összekötő kapocs legyen lapozgatós könyvek és a szépirodalom olvasása között. (De ha nem a szépirodalomba, hanem a young adultba vezet ez az út, az sem nagy baj.) Nem a Cseresznyéskertre meg Az ember tragédiájára visszük el a gyereket legelőször színházba, gyerek- meg családi filmeket nézünk velük előbb a moziban, és a művészfilmekkel majd a gimis és az egyetemi filmklubokban találkoznak. Ehhez nem „generálisan” kellene az iskolai olvasmányokat kijelölni, hanem külön olvasói csoportoknak (fiúknak/lányoknak, az olvasásban való jártasság, szociális környezet, mentális fejlettség: sok minden figyelembe vehető), a tanár szabadon dönthessen ezekről, akár személyre szabott ajánlatokról is. Iskolai, közös olvasmányok lehetnének klasszikus vagy kortárs novella- vagy verseskötetek is. Nagyon regényközpontú a magyar iskolai kánon. Drámaszöveg ne legyen iskolai olvasmány, de évente egyszer minden gyereket vigyen színházba az iskola!

PRAE.HU: Mik a tervek 2018-ra?

Tervezünk még egy konferenciát, melynek a helyszíne és az ideje még bizonytalan. Ennek a konferenciának a klasszikus magyar gyerekirodalom lesz a témája. Olyan témákban gondolkodunk, mint a nyugatos szerzők gyerekirodalmi szövegei és műfordításai, a 20. század magyar gyerekirodalom-kritikája, a 19. századi magyar gyerekirodalom és előzményei, az irodalmi mese és népmese máig nem tisztázott viszonya. Nagyon fontos téma lehetne ezen a konferencián az, hogy a magyar gyerekirodalom történetében mindig kulcsfontosságú szerepet játszottak a gyereklapok: gyakorlatilag ez a médium mára eltűnt. A kánonátrendezés összetett kérdéseit is körül kellene járni: mi miért lett kötelező, mennyire viselik meg Gárdonyit, Mórát és a többieket a társadalmi-esztétikai-nyelvi kontextusok megváltozása – talányos kivétel Molnár Ferenc Pál utcai fiúkja? Miért nem lett – és talán már késő is, hogy az legyen – kötelező olvasmány Mándyból, Csukásból, Kormos Istvánból, Nemes Nagy Ágnesből? Hogyan kerültek be az olyan, felnőtteknek szánt könyvek a felső tagozatba, mint Móricz kamasz-trilógiájának első része? A lomtalanításnak sem az az egyetlen öröme, hogy mindent kihordunk az utcára, majd elégedetten bámuljuk az üres kamrát és a fehér falakat, hanem az, hogy minden öreg holmit kézbe veszünk, és megnézzük, használni tudjuk-e még valamire.

Fotó: Sziklay Cs. Mónika

nyomtat

Szerzők

-- Sándor Enikő --


További írások a rovatból

gyerek

Szép Szó-konferencia és módszertani műhely
Vészits Andrea Ábris és az azúrkék patkány című kötetéről
gyerek

Magyarország animációfilmes fesztiválja

Más művészeti ágakról

irodalom

Interjú dr. Béres Judittal
Négy verseskötetről, amelyeket nagyon vártam


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés