bezár
 

színház

2017. 10. 05.
Macbeth, avagy a most hatalma
Interjú Klaudyna Rozhinnal és Peter Čižmárral
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Szeptemberben zajlott a szlovákiai Spisskán (Iglón, ami a régebbi nevén Szepesújfalun vagy Szepesújhelyen) egy Shakespeare-monodráma fesztivál, a Shakespeare Forever, ahol Klaudyna Rozhin lengyel rendező és Peter Čižmár szlovák színész is jelen volt a Macbeth című előadásukkal. Az interjúval a Gyulai Shakespeare Fesztiválra is visszatekintünk, ahol ez az előadás vendégszerepelt.

PRAE.HU: Az egyszemélyes Macbeth-előadásodat Eckhardt Tolle A most hatalma című spirituális írása inspirálta. Mi köze Tolle tanításának Shakespeare Macbeth-jéhez?

Klaudyna Rozhin: Egyszer csak arra gondoltam, mi lenne, ha ami a darabban megtörténik, nem történne meg valójában, csak Macbeth képzeletében. Ha az ő lelkiismeretére, történetére, bűntudatára kerülne a hangsúly? Nem tudjuk, mi igaz, hogy minden megtörtént-e, vagy csak az ő képzelete nagyítja föl a kisebb vétkeket. Ez kapcsolja össze az előadást Tolléval, A most hatalmával, hiszen a mi értelmezésünkben Macbeth nem a jelen pillanatban él, hanem a saját történetében, amit folyamatosan mantráz magának. Abból indultunk ki, hogy van egy ember, aki elkövetett ugyan valamilyen bűnt, nem is tudjuk, pontosan mit, de elmenekült a világ szeme elől, és most hajléktalanként bujkál valahol.

PRAE.HU: Ezzel indul az előadás.

K. R.: Pontosan. De hiába bujkál, nem tud szabadulni az elkövetett bűn emlékétől. A mi Macbethünknek ki kell kerülni a történetéből, és vissza kell kerülnie a mostba. Tolle tanítása ebben áll: mindegy, hogy egy gyerekkori vagy egy párkapcsolati történetben vagy leragadva, az nem a valóság, hanem csak egy történet. Találd meg magad a jelenben, élj a mában! Ez persze megkérdőjelezi Shakespeare-t, hiszen nála Macbeth valóban gyilkolt, de ahogy mi meséljük el, ez kétségessé válik. A mi értelmezésünkben mindenkinek jár, hogy maga mögött hagyhassa a múltat. Ebből született az előadás.

PRAE.HU: Amit nagyon érdekesnek találtam, hogy Tolle személyes története az, hogy depresszióban szenvedett 29 éves koráig.

K.R.: Így van, és hajléktalanná vált, padokon aludt, menekült az egyetemi világ elől, a siker elől, a családja elől, és meg akarta találni a jelen pillanatot. Az első benyomásom Macbethről az volt, hogy inkább olyan, mint ma egy bróker, akinek vaj van a füle mögött. De azt nem tudtam róla elképzelni, hogy megöl egy királyt. Azt csak kitalálja, de az biztos, hogy valami olyasmit viszont megtett, ami szenvedést okozott a környezetének. Mondjuk átvágott valakit, nem tisztességesen járt el, és erre ráment az állása, most pedig menekül saját maga elől. Wall streeti újsághíreket kerestünk, de aztán kitágítottuk ezt a világot, amivel egyetemesebb mondanivalót teremtettünk: bárkivel megtörténhet, hogy bármilyen okból menekül, legyen az depresszió, kudarc, elmezavar vagy akár valamilyen bűn, amitől nincs nyugta.

PRAE.HU: Ilyen alapon A most hatalma bármilyen más darabnál is mankóul szolgálhatott volna. Miért épp a Macbeth?

K. R.: Talán mert Shakespeare személyesen is fontos nekem: amikor a tavaly Gyulán is játszott Hamleten dolgoztunk, abban már visszatérő téma volt a bűn, az egyéni ambíció és a lelkiismeret. Már akkor megjelent előttem egy férfi, aki bűnösebbnek hiszi magát, mint amilyen.

PRAE.HU: Peter Čižmárt, a színészt kérdezem: a tavalyi Hamlet-előadásban volt partnere, így akkor nem volt ennyire magára hagyva. Ez a mostani próbafolyamat tekinthető egyfajta öngyógyításnak is, vagy inkább felkavarta?

Peter Čižmár: Egyik sem. A színésznek ezt magában kell lerendeznie. A Hamletnek más koncepciója volt, mint a Macbethnek. Mindkét szerep nagy kihívás, viszont úgy gondolom, hogy a Macbethben több múlik rajtam. Ott több lehetőségem van az önreflexióra vagy egyéb belső emberi folyamatokra, mint a Hamletben. Shakespeare Macbethje több lehetőséget kínál a színésznek.

K. R.: Ez az előadás sokkal inkább a színész személyiségére épít, nagyobb teret kap benne a személyisége, a világról való gondolkodása.

PRAE.HU: Mondhatjuk-e, hogy a rendezői alapötlet, a tollei életfilozófia, miszerint találd meg önmagad, megváltoztatta a szerepfelfogását, színészi eszköztárát?

P. C.: A szerep megformálása során arra törekedtem, hogy bemutassam az emberi mozzanatokat, és azokat közelebb hozzam a közönséghez. Habár olyan dolgokról van szó, melyeket egyikünk sem tett soha. Gondolok itt például a gyilkosságra. Szerettem volna, ha azonosulni tudnának velem az emberek. Például a félelem különböző árnyalataival, amit életünk során sokszor megélünk. A Hamletben több szerep, karakter és energia váltja egymást. Ebben az előadásban Macbethre és Lady Macbethre összpontosul a figyelem. A többi szereplő egy picit kevesebb figyelmet kapott, nem lehetett őket a mélységekig megformálni. Kivéve tehát Macbethet, aki az eddigi felfogáshoz képest viszont más lett. Komoly munkát fektettünk az energiákra és hangulatokra, melyek meghatározzák a történetet. 

K. R.: Az, amin Macbeth keresztülmegy, mindannyiunknak ismerős lehet. És bár a legtöbbünk soha nem követ el hasonló bűnt, a kín, amit Macbeth átél, átérezhető. Ezért mindketten a szerep emberi vonásaira fókuszáltunk. A Hamletben nem húztunk ki szereplőket, igyekeztünk mindenkit híven ábrázolni, Poloniustól Fortinbrasig, egyik szerepből kellett a másikba lépni. Ez azzal is járt, hogy azok a szerepformálások valahol felszínesek maradtak, egyik figurának sem tudtunk a mélyére ásni, mindegyiknek más volt az energiája, a jellemzője. De itt egyetlen szereplőre koncentráltunk, és az ő viszonyára a feleségéhez. Fájdalmas, nehéz próbafolyamat volt.

P. C.: Lady Macbeth nem fél, erős. Az ő energiája erősebb a férfiénál. Mivel Macbeth fél, és bizonytalan. Az ő energiája épp ellentétes azzal, mint amilyennek lennie kellene. Olyan esetekben, amikor a férfi gyengébb energiával rendelkezik, a nő pedig erősebbel, akkor felcserélődnek az energiák, és ez egy izgalmas dolog nekem mint színésznek.

K. R.: Ha egyetlen színész játssza az összes szerepet, ezek az energiák összeadódnak, a női és a férfi energiák kiegészítik egymást, sőt időnként fel is cserélődhetnek. Nem könnyű színészi feladat, az biztos.

PRAE.HU: Hogyan reagál erre a hazai közönség? Mi kivetítőn követtük a szöveget, ami el-elvonja a figyelmet a színészről.

P. C.: A szlovák közönség különbözően reagál. Vannak azok, akik nem ismerik a Macbethet, mert nem olvasták. Őket talán egy picit sokkolja a történet és az érzelmek kuszasága. Megpróbálják megfejteni, és nem utasítják el. Közülük sokan az előadást követően elolvassák a művet, majd pedig újra megnézik. Aztán vannak azok, akik ismerik a történetet, és szinte megrémíti őket ez a feldolgozás. Mi ezt a produkciót úgy hoztuk létre, hogy a Hamlet után egyáltalán nem vártuk azt, hogy a Macbeth közönségkedvenc lesz. Hiszen ez egy nehéz, sötét, véres darab. Nincs benne semmi olyan, ami a nézőt felvidítaná vagy szórakoztatná. Úgy gondolom, hogy a szlovák közönség inkább a könnyedebb műfajokra nyitott. Ennek tudatában mi számoltunk azzal, hogy egy kicsit a háttérbe szorulunk. A reakciók viszont jók. Legfőképpen a fiataloktól jövők. Örülök, hogy ők el tudnak rugaszkodni a tartalmi vonaltól, és a formaira helyezik a hangsúlyt.

K. R.: Én lengyel vagyok, de az Egyesült Királyságban élek, ahol a Macbeth iskolai tananyag, mindenki ismeri. Ezért is esett a választás erre a darabra: azt gondoltam, erre bejönnek a fiatalok. Azt viszont nem tudtam, hogy Szlovákiában nem közismert darab, nem tananyag, sokan még hírből sem ismerik, de ez csak a premieren derült ki számomra. Akkor egy kicsit csodálkoztunk is azon, hogy ezek szerint a Hamletet ismerik, a Macbethet nem. Sokan nem ismerik a történetet, ők zavarba jönnek a mi előadásunktól. az viszont pozitív, hogy a visszajelzések szerint sokan hazamennek, és elolvassák a darabot.

PRAE.HU: Azt jó lenne tudni, hogy akik beülnek erre az előadásra, azokban a tollei gondolat rezonál-e.

K. R.: Biztos, hogy rezonál. Sőt, vannak a „tolleánusok”, akik kifejezetten emiatt jönnek el megnézni. Ők tesznek fel ilyen kérdéseket. Kérdeznek is, mert próbálják összerakni a tollei gondolatokat a látottakkal, de időnként ők is előveszik magát a darabot. Persze olyanok is vannak, akik a darab miatt jönnek, őket meglepi ez az előadás. De már negyedik éve játsszuk minden hónapban, szóval mégiscsak siker.

PRAE.HU: Ön Angliában él, Peter Szlovákiában. Talán különbözőképpen látják, mi tartozik bele a Shakespeare-kánonba. Önöknek milyen tapasztalat volt a Macbethen dolgozni?

P. C.: Minden munkába bele kell mélyedni. A színházamban mindig „tiszta papírként" kezdem el a munkát. Sok időmbe telik, amíg felveszem a fonalat, sokat harcolok az adott szereppel. Néha ez talán el is hatalmasodik rajtam a nyugalmam kárára. Viszont ha elmélyedek benne, és ez így van az élet más területén is, akkor hamar otthonosan kezdek mozogni benne, és csodákra vagyok képes... Nekem a témába kerülés a hosszú folyamat. Aztán már minden megy magától. Épp ma gondolkodtam a félelmekről. Hiszen az embernek mindig eszébe jut valami új, amire figyelnie kellene az előadás során. Ami az egyik esetben beválik, a másikban nem biztos. Ez a darab annyira összetett egy ember számára, hogy nem lehet minden előadásban ugyanazt az alaposságot hozni. Viszont törekedni kell rá! Például eszembe jut egy szó a próba során, amire nem fektettem akkora hangsúlyt, aztán jön a következő előadás, ahol más kerül előtérbe, és ez így megy tovább...    

K. R.: Macbeth az egyik legkomplexebb darabja Shakespeare-nek például a metaforarendszerének köszönhetően. Olyan sűrű, hogy ha két évig próbálnánk, sem tudnánk minden mélységét feltárni. Így viszont minden alkalommal más ajtó nyílik ki.

 

Fotók: Kiss Zoltán

nyomtat

Szerzők

-- Cseicsner Otília --

Anglista-műfordító-szerkesztő-dramaturg


További írások a rovatból

színház

Interjú a Rég volt, mese volt, minden szava igaz volt című darab kapcsán
Az orosz barát az Örkény Színházban
színház

A Katona József Színház Közösségi színházi projektjének bemutatójáról
A Troilus és Cressida bemutatója 2025 őszén a Globe Theatre-ben

Más művészeti ágakról

Az Élet és irodalom LXIX. évfolyamának 51‒52. számáról
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 4. nap
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 3. nap
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 1. nap


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés