bezár
 

színház

2019. 02. 28.
Színtéren a magyar család
Háy János, Tóth Krisztina, Tasnádi István, Pass Andrea, Hajdu Szabolcs – Családtörténetek – Mai magyar színdarabok
Tartalom értékelése (1 vélemény alapján):
Családtörténetek címmel jelent meg az Olvasópróba ötödik antológiája. A kötet öt kortárs magyar drámát mutat be a témában Háy János, Tóth Krisztina, Tasnádi István, Pass Andrea és Hajdu Szabolcs tollából. A szerzőkkel Sándor L. István beszélgetett az Írók Boltjában.

A Családtörténetek a kortárs magyar dráma színe-javát hozza össze. Egy ilyen tematikus antológia jó apropó arra, hogy a magyar drámaírók közös csapásvonalat találjanak. „Így rajban úszhatunk” – mondta el Tasnádi István. Meglátása szerint ugyanis Magyarországon sajnos nincs elég modern drámaíró ahhoz, hogy irányzatokról beszélhessünk. A Családtörténetek viszont párbeszédet indíthat munkáik között. „Olyan ez, mint egy galéria” – tette hozzá Tóth Krisztina. Az együtt megjelent művek egymás kontextusába kerülve reagálni kezdenek egymásra.

Szkéné színház

Bár a családtörténet mindig az egyénire fókuszál, szinte megkerülhetetlenül társadalomtörténeti korkép bontakozik ki belőlük. Pass Andrea Bebújós című drámájában ez különösen hangsúlyos. „A darabban lévő ovi olyan, mint egy Minimagyarország” – mondta el a szerző. A gyerekkaraktereket és a felnőtteket ugyanazok a színészek alakítják, a szereplők, vélemények, hatások álomszerűen egymásba folynak, és egy ovis kisfiú idejekorán felfedezett és megélt szexualitása nem egyéni trauma, hanem egy teljes társadalom lenyomatává lesz. A család mint társadalmi egység jelenik meg: befolyásától nincs menekvés.

Fotó: Vörös Szilárd

„A család az origó” – hangsúlyozta Tóth Krisztina. „Ez határoz meg minket. Ellene cselekedni is a családtól való függés.” Őt a család mint  „a konszenzusos elfojtások tere” foglalkoztatja a leginkább. Prózaíróként is rendre visszatér ehhez a témájához: az Akváriumból ismert nárcisztikus mártír, Klári néni alakja a Pokémon Góban is megjelenik Nama néniként, és még elrettentőbb, mint valaha. „Mindkettő az a fajta öregasszony, aki kiteszi a lelkét, de egy félmondattal pusztít.” Ez a fajta nagyi-figura sokszor fájdalmasan ismerős az olvasóknak és nézőknek.

HIRDETÉS

banner

Hajdu Szabolcs Kálmán-nap című darabjában is ismerős karakterek bukkannak fel új, kényelmetlenül személyes megvilágításban. A kihűlt házasságok foglyai, egy ártalmatlannak tűnő kétarcú szomszéd, locsogó és hallgatag asszonyok, megcsalt és csaló férjek történetében viszont nem is a néző esetleges magára ismerése jelent igazi fenyegetést, hanem az a bűnrészesség, ami a szemtanú-szereppel jár. A Kálmán-nap egyszerre nyomasztó és szívfacsaró, de azzal a humorral, ami Tasnádi szerint is elengedhetetlen. „Meg kell találnunk azt a formát, hogy az előadás ne legyen a harmadik percben elviselhetetlen.”

Háy János hozzátette, hogy „igazi, emberi érzelmek kellenek. Közelebb kell jutnunk ezekhez az érzésekhez az ábrázolt társadalmi helyzeten keresztül.” Háy nem akart családdrámát írni: egy emberi sorsról akar beszélni, mely véletlen lett egy háromgenerációs történet. A Vasárnapi ebéd egy elvált anya figuráját mutatja be, aki az előző házasságból született gyerekét próbálja kiiktatni az életéből. A történetén gondolkozva Háy ráébredt, hogy a nagyszülők sztorijáig kell visszamennie.

Tóth Krisztina és Háy János

Tóth Krisztina is hasonlóan talált rá a témájára. „Egy hétköznapból kimetszett szituációt kapargatok, de egyszer csak kilyukad a papír, és látjuk, hogy tátongó üresség van ott.”

Tasnádi István Kartonpapa című drámája ennek az ürességnek a mélyére tekint. Amikor Juci zsarnoki férje meghal, kartonból vágja ki az alakját. Bár a zsarnok eltűnik, nincs szabadulás tőle. A család egy darabig tekintettel van a gyászoló özvegy idegállapotára, és tolerálják Kartonpapát, de a helyzet tarthatatlan. Egymásnak feszül a liberális, teszetosza értelmiségi és a konzervatív fele a családnak, akik úgy belemerevedtek a hierarchiába, hogy bármi áron életben akarják tartani az elhunyt családfőt. Az abszurd családdráma megrázó politikai parolává növi ki magát egy kettéhasadt országban.

Pass Andrea, Tasnádi István, Tóth Krisztina, Háy János

Fotók a bemutatóról: Vörös Szilárd, míg a fejlécfotó a szerző munkája

Családtörténetek – Mai magyar színdarabok
Selinunte Kiadó, 2019.
Könyvbemutató: 2019. február 26. Írók Boltja

nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- Székelyhidi E. Johanna --

Székelyhidi E. Johanna az ELTE BTK Doktori Irodalomtudományi Iskolájának hallgatója, ahol genderkérdéseket kutat kortárs angol drámákban. Az EASPop kutatócsoport tagjaként rajongói történetekkel foglalkozik a popkultúrában.


További írások a rovatból

Interjú Rab Gyula tenor énekművésszel az énektanulmányok adta lehetőségekről, szerepeiről, hatásról és sikerről
Interjú Marsalkó Eszterrel Skóciáról, sokszínű színházi tevékenységeiről, aktuális lehetőségekről
színház

Kéken vérző szívek Kéken vérző szívek
Opera a karanténból: Verdi Aidája a La Monnaie előadásában
színház

Audiovizuális színházélmény mindenkinek Audiovizuális színházélmény mindenkinek
Kulturális javaslatok otthonra


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés