bezár
 

Felhasználói adatlap

-- Székelyhidi E. Johanna --

felhasználói adatlapja
  • doktoranduszhallgatóként a kortárs brit drámát kutatom 
  • a színház szerelmeseként az  újító megoldások érdekelnek a leginkább
  • újságíróként igyekszem lecsapni minden érdekességre és kulturális csemegére itthon és külföldön

Székelyhidi E. Johanna által feltöltött cikkek:

Felfeslett mítoszok
Felfeslett mítoszok
Komáromi Jókai Színház - Szkéné: Don Juan, vagy az apák réme
Mihez kezdhetünk a 21. században Don Juan ikonikus alakjával? Fekete Ádám és Nagy Péter István feldolgozásában Don Juan nem a züllött erotika, hanem a nyughatatlan egykedvűség figurájává válik. A dinamikus előadás sodró lendülettel, rengeteg humorral és eredeti formanyelvvel mutatja be a sérülékeny embert a mítosz mögött.
Hányan ülnek most a szobájukban egyedül?
Hányan ülnek most a szobájukban egyedül?
Katona József Színház - Melancholy Rooms
A Katona József Színház kísérleti darabbal jelentkezett, mely elszigeteltségről, melankóliáról és traumáról szól, reflektálva a közelmúlt járványhelyzetére. A szerzők által “magányszínháznak” keresztelt, Melancholy Rooms című projektje mozgó tablókat működtet. A szereplők csak dalbetétek, alkalmankénti monológok, nyögések és elmotyogott káromkodások formájában tudják kimondani érzéseiket. Dialógus hiányában felértékelődik a színház több fontos médiumának, így a látványnak és magának az emberi testnek a szerepe.
Képlékeny tények
Képlékeny tények
Luigi Pirandello: IV. Henrik | Zenthe Ferenc Színház - Szkéné
Amnéziájának köszönhetően Henrik annyi időt veszített a saját életéből, hogy másvalaki életét kezdi inkább élni. Mindennapjait a német-római császár, IV. Henrik szerepét öltve tölti. Környezete asszisztál az őrületéhez, és úgy tesz, mintha mind a középkorban élnének. Egy váratlan látogató érkezése azonban eloszlatja az illúziót. A Zenthe Ferenc Színház Pirandello-előadása kortárs eszközökkel szól színházról, múltról, megbánásról és elidegenedésről.
Életszagú színház
Életszagú színház
Misima Jukio-Forte Társulat-Szkéné: Az égő ház
Azért énekelünk, mert már nem tudunk beszélni. Azért táncolunk, mert már az ének is kevés kifejezni, ami bennünk van. Misima Jukio sokrétű drámáinak árnyalt lélektana és feszülten fokozódó intenzitása új színházi nyelvet kíván meg. A Forte Társulat a kortárs mozgásszínház eszközeivel, beszéd, ének és tánc mesteri ötvözetével vitte színre Misima négy egyfelvonásos darabját.
Úgy cseszed el az életedet, ahogy akarod
Úgy cseszed el az életedet, ahogy akarod
Shelagh Delaney - Egy csepp méz a Radnótiban
Forradalmi munka Shelagh Delaney Egy csepp méz című darabja. Az ötvenes években született dráma korát meghaladva állít egy munkásosztálybeli kamaszlányt reflektorfénybe, megkérdőjelezi, mennyire ösztönös az anyaság, szól a homofóbiáról és a rasszizmusról. A sötét komédiát most Valló Péter rendezésében a Radnóti Miklós Színházban nézhetjük meg, de talán nehezen ismerünk rá.
Színházi főpályaudvar
Színházi főpályaudvar
Parti Nagy Lajos: Ibusár (Örkény István Színház — Kék Művészügynökség)
Az Ibusár, Parti Nagy Lajos sírva vigadós huszerettje számos színpadot bejárt 1996-os ősbemutatója óta. Most online is elérhetővé vált. Film és színház hibridje tökéletesen illeszkedik egy olyan monodrámához, mely egy előadhatatlan előadásról szól. Egy nagyon elgondolkodtató, szívbemarkoló és szórakoztató feldolgozást kaptunk, mely nem fél az önkritikától és öniróniától. 
Testetlen vágyak
Testetlen vágyak
Peter Handke: Az aranjuezi szép napok (Bethlen Téri Színház–Manna)
Férfi és Nő ül egymással szemben egy asztalnál, áthidalhatatlan távolságból figyelve a másikat. Nem érnek egymáshoz. A Férfi szexuális élményeiről faggatja a Nőt. Fűtött párbeszéd helyett viszont egy szép és modoros darabot kapunk. Peter Handke színházi kísérletének kudarca fontos tanulságot hordoz a kortárs dráma buktatóiról.
Pop, próza, Shakespeare
Pop, próza, Shakespeare
Gimesi Dóra - Jeli Viktória: Regényes Shakespeare
A Pagony kiadó gondozásában jelent meg Gimesi Dóra és Jeli Viktória Regényes Shakespeare című kötete, mely a Makrancos Kata és a Rómeó és Júlia szerelmi történetét dolgozza fel kamaszok számára. A szerzőkkel Dr. Pikli Natália Shakespeare-kutató beszélgetett.
Trendi történelem
Trendi történelem
Shakespeare királyai képernyőn és filmvásznon
Shakespeare királyai képernyőn és filmvásznon címen tartott online előadást a Magyar Shakespeare Bizottság. Földváry Kinga és Szőnyi György Endre a királydrámák mentén járták körbe Shakespeare adaptálhatóságának és aktualizálhatóságának legizgalmasabb kérdéseit.
Szépkorú szélhámosok
Szépkorú szélhámosok
KV Társulat: Terike és Irén
Két érett hölgy, Terike és Irén NAV-ellenőrnek adja ki magát, hogy ingyen póthajat csaljanak ki egy fodrászszalontól. A KV Társulat sziporkázóan szellemes és szívszorító előadása megtörtént esetet visz színpadra.
Abszolút zene
Abszolút zene
Színház otthonról - Amadeus a National Theatre at Home online közvetítésében
Peter Shaffer Amadeus című drámája klasszikussá vált kortárs történet a zsenialitás és a középszerűség konfliktusáról, melyet Miloš Forman filmadaptációja tett világszerte ismertté. A darab 1979 óta először tért vissza ősbemutatójának helyszínére, a londoni National Theatre-be 2017-ben. A felvétel most mindenki számára elérhető a National Theatre at Home platformján keresztül.
A kutatások szerint messze még a világvége
A kutatások szerint messze még a világvége
Színház otthonról - Szúnyogok a National Theatre at Home online közvetítésében
Hogyan tud felelni egymásra művészet és tudomány? A kortárs brit szerző, Lucy Kirkwood Szúnyogok című drámája két nővér történetén keresztül járja körbe ezt a kérdést. Folyamatosan egymásnak ütköző részecskék ők: találkozásaik eredménye teremtő ősrobbanás, vagy pusztító apokalipszis lesz. Az előadást a londoni National Theatre at Home közvetítette.
Mikor leülepszenek hamvaim
Mikor leülepszenek hamvaim
Samuel Beckett: Az utolsó tekercs / A régi dallam a Digital Theatre kínálatában
A mennyezeti lámpa fénygyűrűjében egy esendő öregember számot vet eltékozolt életével. Két idős úr egy padon ülve könnyes szemmel a múltba réved. Hétköznapi, nem drámai helyzetek ezek; szereplőik egyszerű emberek, nem hősök. Samuel Beckett pontosan azt kérdőjelezte meg, miként vihető színre az öregedés és feledés triviális tragikomédiája. Az utolsó tekercs és A Régi dallam legfrissebb londoni előadásai tovább keresik a választ.
Új online előadások Londonból
Új online előadások Londonból
A londoni Nemzeti Színház új videóplatformot indított National Theatre at Home néven. Tagsági díj ellenében olyan világhíres produkciók váltak elérhetővé, mint a Coriolanus Tom Hiddleston főszereplésével, valamint az Amadeus, Cseresznyéskert, Három nővér és kortárs drámák.
Shakespeare és a fiatalok
Shakespeare és a fiatalok
A Magyar Shakespeare Bizottság 2020. szeptember 29-én rendezte meg éves Shakespeare-ünnepét. Kerekasztal-beszélgetett Nádasdy Ádám (nyelvész, költő, műfordító), Dicső Dániel (rendező), Schiller Mariann (a Magyartanárok Egyesületének választmányi tagja) és Pikli Natália (kutató, a Shakespeare Bizottság elnöke), arról, miképpen hozható közelebb Shakespeare a fiatalokhoz. A rendezvényen kihirdették a „Láttam egy Shakespeare-t!” középiskolás esszéíró pályázat eredményeit, és fellépett a Twisting the Bard zenekar.
Matrózkaland, kalózhadak
Matrózkaland, kalózhadak
Színház a karanténból – Kincses sziget a londoni National Theatre-ből
A londoni National Theatre 2013-ban vitte színre Stevenson klasszikusát Polly Findlay rendezésében. A National Theatre at Home program keretében az előadás ingyenesen hozzáférhetővé vált online. A sodró adaptáció mesés kalandokat kínál minden nézőnek, modern csavarokkal, melyek feltárják a fejlődéstörténetben megbúvó traumát.
A mi nagy közös ügyünk
A mi nagy közös ügyünk
Színház otthonról - A nép ellensége a Katona József Színházból
Online is elérhetővé vált A nép ellensége a Katona archívumából. A darab rezonál bizonytalanná vált mindennapjainkra. Dr. Stockmann kideríti, hogy lakóhelyének vize mérgezett. A katasztrófa elhárításához azonnal cselekedni kéne, de a reakció késik: polgármestertől a liberális újságíróig mindenki csak a maga érdekét nézi.
Láttalak a Sátánnal
Láttalak a Sátánnal
Színház otthonról – A salemi boszorkányok a londoni Old Vicből
Színházak online látogatóinak ajánljuk a Digital Theatre archívumából elérhető A salemi boszorkányok (The Crucible) előadást, egyenesen a londoni Old Vic színpadáról. Arthur Miller darabja kétszeresen is történelmi dráma: a késő 17. századi boszorkányüldözések idejébe viszi vissza a nézőt, párhuzamot vonva az akkori események és az 1950-es évek mccarthyzmusa között. Kérdései a tömeghisztériáról, az inkompetens vezetőségről, a bürokrácia embertelenségéről és a moralitás mibenlétéről viszont húsbavágóan aktuálisak.
Milyen szerepet játszunk a szerelemben?
Milyen szerepet játszunk a szerelemben?
Vénusz nercben a Vidéki Színházak Fesztiválján
Kétszereplős drámát színre vinni kockázatos vállalkozás: a közönség figyelméért küzdeni kell. A Tege Antal által rendezett Vénusz nercben játszva birkózott meg a feladattal. A merész színmű magával sodorta a Thália közönségét a Vidéki Színházak Fesztiválján.
Színházat csinálni
Színházat csinálni
Kulturális szabadegyetem: experimentális színház
Milyen utóéletre számíthat az a színház, ahol nincs szkript, szövegkönyv vagy akár színészek? Mit nevezhetünk kísérleti színháznak? Milyen kihívásokkal szembesülnek az ilyen előadások? A Stúdió K és a Dunszt.sk szervezésében létrejött szabadegyetemi előadás és kerekasztal-beszélgetés a kísérleti színház módszereit vizsgálta Schuller Gabriella, Antal Attila, Boross Martin, Forgács Miklós és Szabó Veronika részvételével.
Kik írják a történelmet?
Kik írják a történelmet?
Székely Csaba-darab a Budapesti Tavaszi Fesztiválon
Székely Csaba Vitéz Mihály című történelmi vígjátékát mutatta be a Katona József Színházban a marosvásárhelyi 3G Színház társulata. Jelen és jövő feszül össze egy keserűen kacagtató és fájdalmasan aktuális darabban a hatalom természetéről.
Színtéren a magyar család
Színtéren a magyar család
Háy János, Tóth Krisztina, Tasnádi István, Pass Andrea, Hajdu Szabolcs – Családtörténetek – Mai magyar színdarabok
Családtörténetek címmel jelent meg az Olvasópróba ötödik antológiája. A kötet öt kortárs magyar drámát mutat be a témában Háy János, Tóth Krisztina, Tasnádi István, Pass Andrea és Hajdu Szabolcs tollából. A szerzőkkel Sándor L. István beszélgetett az Írók Boltjában.
Elhagyott a testem, becsapott az Isten
Elhagyott a testem, becsapott az Isten
Antal Attila–Jobbágy Bernadett–Pál Dániel Levente: Akkor majd a gólya
Antal Attila, Jobbágy Bernadett és Pál Dániel Levente Akkor majd a gólya című felkavaró táncelőadása a Nemzeti Táncszínházban a gyermektelenség és terméketlenség fájdalmas kérdéseit vizsgálja meg a férfi szemszögéből, megtörve a szégyen csendjét.
A patkányok lerágják az arcomat. Na és?
A patkányok lerágják az arcomat. Na és?
Sarah Kane Cleansed című darabja az Ódry Színpadon
Az Ódry Színpad egy előadhatatlan előadás bemutatására vállalkozott, mely kegyetlenségével és szürrealizmusával próbára teszi nemcsak a legedzettebb nézőt, de a rendezőt is. Vérfertőzés revüvel és piros festékkel: ilyen lett a Cleansed.
bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés