bezár
 

art&design

2019. 04. 22.
Emlékekből konstruált identitás
Vajon mi jár a fejükben? - Galériatúra a Budapest ArtWeek szervezésében, 2019. április 13.
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A Budapest ArtWeek Vajon mi jár a fejükben? címmel megrendezett galériatúrája négy állomáson keresztül vezette végig a résztvevőket olyan alkotóművészek kiállításain, akiknél az önmeghatározás és a művészi szubjektum szerepe erőteljes jelenléttel bír. Hogyan definiálja magát egy alkotó a történelem, a családi múlt, vagy az emlékezet révén? Válaszok természetesen itt sincsenek, de a kérdések jók.

Az első állomásként szereplő Trafó Galériában Cséfalvay András Egy olyan világban, ahol nincsenek tények, ott csak a jóság marad című kiállítása az alternatív történetmeséléssel kísérletezik. Munkáiban a tudomány valóságértelmezésre tett hatásait keresi. A tények ismeretétének ellenére nem létezik totális igazság – állítja a kiállítás- és arrogáns is lenne a feltételezés, hogy ez az igazság hozzáférhető számunkra. A művész-identitás, művész-szerep itt abban rejlik, hogy rávilágít olyan pontokra, ahová a tudomány hatásköre már nem terjed ki, és a láthatatlan világhoz kapcsolódik vizuális eszközökön keresztül.

prae.hu

Mi jár a fejedben?  - Galériatúra, 2019. április 13. - Trafó Galéria - Fotó: Hegyháti Réka/Budapest ArtWeek

A következő állomás a MŰTŐ galéria Mi jár a fejedben? című kiállítása. A kiállításon a MOME hallgatóinak a MŰTŐ galéria és művészeti csoporttal együttműködésben megvalósult munkái láthatók. A kiállítás kurátorát, Kókai Zsófiát az foglalkoztatta a kiállítás létrehozásakor, hogy egy döntés meghozásának folyamatában hogyan formálódnak az emlékeink. A pillanatok jelentőségének változásairól beszél, hogy vajon az emlékezetben fontosként elraktározott momentumok jelenidejükben is fontosak voltak-e? Észrevettük, hogy azok, vagy csak sodródtunk és nem volt idő megállni? Hogyan reagálunk ezekre a pillanatokra? A fiatal alkotók munkáiban hangsúlyos az útkeresés aktusa, legyen az egy 99-es napfogyatkozásról való különböző visszaemlékezésekből rekonstruált valóság (Szabó Zsófia), a gyerekkorból maradt hangfelvételek vizuális feldolgozása (Bán András), vagy a textilmintában megtalált Isten (Fülöp Tünde).

Mi jár a fejedben?  - Galériatúra, 2019. április 13. - MŰTŐ - Fotó: Hegyháti Réka/Budapest ArtWeek

Ezután a 2B Galéria Add tovább című kiállításán folytatódott a túra, ahol Manuel F. Contreras és Koller Margit a Magyar Képzőművészeti Egyetem Doktori Iskolájának ösztöndíjas hallgatóival való kollaborációjából született munkákat tekintettük meg. Manuel a dokumentumfilmek, Margit a helyspecifikus installációk világából közelített a projekthez. A kollaborációban a történelmi tényezők által kiszolgáltatott ember az origó, ahonnan a személyes történeteket eredeztetik. Az egyén túlélési lehetőségének két kérdését feszegetik: mit jelent egy kiszolgáltatott helyzetben maradni és mit jelent menekülni belőle? Melyik metódus hogyan hat az egyén élettörténetére? Koller Margit dédanyja szövegein keresztül, Manuel F. Contreras öt Dél-Amerika és Magyarország között ingázó ember élettörténetének mentén indít el vizsgálódást. Ahogy belépünk a galériába, sok hang keveredik: egymás mellett, párhuzamosan elbeszélt sorsok bontakoznak ki és mutatnak rá: az emlékezet sosem lehet teljesen objektív, nem tudja lefedni a „teljes” történelmet.

Mi jár a fejedben?  - Galériatúra, 2019. április 13. - 2B Galéria - Fotó: Hegyháti Réka/Budapest ArtWeek

A galériatúra végállomása a Gregersen Art Point, ahol Végh Júlia festőművész és Gwizdala Dáriusz Anamorphosis / Pink society című kiállításán találjuk magunkat. Az előző állomás kiállítóihoz hasonlóan Végh Júlia is a történelmi múlt felől közelít önmagához. A művész ugyan csak másodkézből ismerheti a Tanácsköztársaság éveit, bátran nyúl vissza a korszakhoz, és gondolja újra saját történelmét. Munkáiban az erőszakos vörös színt felváltja a pink, és ezzel a torzulással igyekszik új értelmet adni a múlt eseményeinek.

Mi jár a fejedben?  - Galériatúra, 2019. április 13. - Gregersen Art Point - Fotó: Hegyháti Réka/Budapest ArtWeek

Az egyes állomások erőteljes párbeszédben álltak egymással, a koherencia, amit a dialógusok megteremtettek, a Budapest ArtWeek szervezőmunkáját is dicséri. Az emlékezés, a múlt, az identitás kérdései erőteljes kapcsolódási pontokként funkcionáltak a négy kiállítás között, és alakítottak ki új kapcsolódásokat: a látogatókkal. A MŰTŐ kiállítása rá is játszik erre: Mi jár a fejedben? – teszik fel a kérdést. Mert az önreflexió folyamata önkéntelenül elindul, az azonosságtudat keresésének folyamata mintha belénk lenne kódolva. Ha pedig még egy galériatúra is erre késztet, akkor végképp nincs kiút.

 

Fotók: Hegyháti Réka/BudapestArtWeek

Cséfalvay András Egy olyan világban, ahol nincsenek tények, ott csak a jóság marad című önálló kiállítása május 19-ig tekinthető meg a Trafó Galériában (1094 Budapest Liliom u. 41.)
A Mi jár a fejedben? - A MOME és a MŰTŐ közös kiállítása a MŰTŐ-ben tekinthető meg (1085 Mária u. 54.) További infók a kiállítás oldalán. 
Az Add tovább - Manuel Contreras és Koller Margit kiállítása április 19-ig volt megtekinthető a 2B Galériában (1092 Budapest, Ráday u. 47.)
Végh Júlia és Gwizdala Dáriusz Anamorphosis/Pink Society című kiállítása április 14-ig volt megtekinthető a Gregersen Art Pointban (1093 Budapest, Lónyay u. 31.) 

nyomtat

Szerzők

-- Gáspár Sára --

1999-ben született Szegeden. A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem designkultúra szakján végzett.


További írások a rovatból

Az OFF-Biennále Traces of Life című kiállítása
Trafik címmel nyílt kiállítás Lobot Balázs műveiből a Printa edition galériában
Megnyitóbeszéd Augusztinyi Fruzsina kiállításához
Krajcsovcis Éva és Zséger Olivia „Leképezés” című kiállításának megnyitóbeszéde

Más művészeti ágakról

Az Árnyak kertje című antológiáról
Neige Sinno Nyomorult tigris című művét mutatták be a Francia Intézetben
Beszámoló a 78. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválról - Egy másik nézőpont


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés