bezár
 

színház

2020. 03. 20.
Láttalak a Sátánnal
Színház otthonról – A salemi boszorkányok a londoni Old Vicből
Tartalom értékelése (1 vélemény alapján):
Színházak online látogatóinak ajánljuk a Digital Theatre archívumából elérhető A salemi boszorkányok (The Crucible) előadást, egyenesen a londoni Old Vic színpadáról. Arthur Miller darabja kétszeresen is történelmi dráma: a késő 17. századi boszorkányüldözések idejébe viszi vissza a nézőt, párhuzamot vonva az akkori események és az 1950-es évek mccarthyzmusa között. Kérdései a tömeghisztériáról, az inkompetens vezetőségről, a bürokrácia embertelenségéről és a moralitás mibenlétéről viszont húsbavágóan aktuálisak.

Egy apró puritán közösségben Salem közelében tiltott táncon kapják a falu süldő lányait. Hamar szárnyra kél a szóbeszéd, hogy boszorkányság vitte őket rá a szabályszegésre. Abigail (Samantha Colley) a rettegő lányokkal együtt hamis tanúzásra adja a fejét. Más nőtársait gyanúsítja azzal, hogy bűnbe vitték, legyen az a báránylelkű rabszolga, Tituba (Sarah Niles) vagy Elizabeth Proctor (Anna Madeley), John Proctor (Richard Armitage) asszonya. Abigail nemcsak a saját bőrét menti, bosszúja személyes: viszonyt folytatott Proctorral a múltban, és beleszakadt a szíve, hogy a férfi megtagadta a szerelmüket és visszatért a nejéhez. A rágalmak lassan a teljes közösségre kiterjednek, ahogy egyre több ártatlan kerül a máglyára. Proctor az igazságszolgáltatással dacolva választás elé kerül: az életét vagy a becsületét mentse meg?

Szkéné színház

Yael Farber rendezése a széthullóban lévő társadalom történetében egy személyesebb szálat követ. Fókusza Proctorék kihűlt házasságán van, akik a tragédia közepén igyekeznek újra megtalálni elveszett boldogságukat. Richard Armitage és Anna Madeley szívszorító érzékenységgel alakítják a párost. Proctor heves, gyötrődő természet, akinek egyetlen vétke eltörölt minden jót, amit valaha a családjáért tett. Anne magára hagyta társát a szorongásában: istenfélő, fegyelmezett nő, aki nem mer már kedvességet mutatni férjének. Lassan enged fel köztük a fagy, és a legváratlanabb helyzetben találnak egymásra újra.

Színház otthonról

Az előadás a zaklatott ritmust és pörgő párbeszédeket csendes átkötő jelenetekkel ellenpontozza, melyek a Miller-szövegben mellőzött női nézőpontot mutatják be: asszonyok és lányok kosarakat, székeket cipelnek, kenyeret gyúrnak, egymásba karolnak. A kibontakozó színpadi képek álomszerűek, a hideg fények és lassú zene szinte révületbe ringatnak. Ezen jelenetek alatt viszont hamu hullik az égből, mely a darab végére teljesen ellepi a színpadot, és minden vádlottra rátapad. A legbékésebb jelenetek hátterében is zajlik a boszorkányper, melyre a pergő pernye emlékezteti a nézőket.

HIRDETÉS

banner

A darab költői, archaizáló nyelve teljes természetességgel illik a színészek ajkára. Ezt a közvetlenséget segíti, hogy a brit színészek nem kíséreltek meg amerikai akcentust, ami gyakran megesik amerikai drámák brit adaptációival. Salem itt ikonikus hely, az ott lakók kiejtése tehát nem különbözik a köznapi beszédtől, bármely ország polgárai lehetnének. Yael Farber kiemelte a darab visszafogott humorát is, mesterien időzítve a feszültséget megtörő kiszólásokat.

A szenvedélyes színészi játék, valamint a szereplők felfokozott érzelmei és az egyre fokozódó fenyegetettség érzése könnyedén illeszkednek a festői színpadképbe (látványterv: Soutra Gilmour). A bizonytalan, kopott formák a homályos fényben (világítás: Tim Lutkin) azt az érzést keltik, mintha az előadás egy emlék volna. Figyelmeztetés a múltból, milyen áldozatot kíván meg embernek maradni az embertelenségben.

Arthur Miller: A salemi boszorkányok
Az előadást 2014-ben rögzítették. Megtekinthető a Digital Theatre Plus felületén.
Rendező: Yael Farber
Főszereplők: Richard Armitage, Samantha Colley, Ann Firbank, Anna Madeley, Adrian Schiller, Sarah Niles
Helyszín: Old Vic színház, London
Nyelv: angol
Felirat: angol
Fotók: Tristram Kenton

nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- Székelyhidi E. Johanna --

Székelyhidi E. Johanna az ELTE BTK Doktori Irodalomtudományi Iskolájának hallgatója, ahol genderkérdéseket kutat kortárs angol drámákban. Az EASPop kutatócsoport tagjaként rajongói történetekkel foglalkozik a popkultúrában.


További írások a rovatból

színház

Ordító sokaság Ordító sokaság
Színház a karanténból: Jane Eyre színházban és neten 2 in 1
színház

A nagy átverőshow A nagy átverőshow
Jordi Galceran: Láncra vert szavak – az RS9 és a Neptun Brigád sokkoló, retraumatizáló, ébredésre serkentő koprodukciója
Interjú Veress Annával a német és a magyar színházi rendszer különbségeiről és hasonlóságairól, a dramaturgok pozíciójáról, alkotótársakról
A Cipolla Collectiva Home Dancing című projektjéről

Más művészeti ágakról

gyerek

Mesél az erdő Mesél az erdő
Gyereknapra, szeretettel
Külföldön Sikeres Magyar Művészek

Az énekes katalizátor Az énekes katalizátor
Interjú Rab Gyula tenor énekművésszel az énektanulmányok adta lehetőségekről, szerepeiről, hatásról és sikerről
The Lazys: Tropical Hazards (2018)


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés