bezár
 

zene

2020. 05. 21.
Old school riffek újrahangolva
The Lazys: Tropical Hazards (2018)
Tartalom értékelése (2 vélemény alapján):
A rockrajongók számára talán nem újdonság, hogy Ausztrália sorra termeli ki a jobbnál jobb zenekarokat, amelyek sokszor igen gyorsan válhatnak közönségkedvencekké: így indult hódító útjára a déli féltekéről annak idején az AC/DC, évekkel később pedig egyik népszerű örököse, az Airbourne is, de az újvonalas rock’n’roll ezzel egyáltalán nem ért véget. Az utóbbi időben a The Lazys nevű formáció robbant be a kontinens gitárhősei közé, amelynek 2018-as nagylemeze, a Tropical Hazards a kortárs vintage rock egyik igazi gyöngyszemének számít.

Az albumot hallgatva egy egyszerű és mégis sokoldalú stílus körvonalazódik, ami a ritmustól a hangszerelésen át a riffkezelésig és a dallamig minden összetevőt magában hordoz, ami a műfaj sajátossága. A dalok árnyalatukat tekintve széles spektrumot fednek le, és az ausztrál klasszikusokon túl a grunge, a southern-, a glam és a pop rock is megjelenik, de a dalok modora néha a garázs rockot és a punkot is felidézi, főleg a dinamika, a tempó és a szerkezeti hangsúlyok terén.

prae.hu

Forrás: grizfest.com

Ennek az eklektikus repertoárnak köszönhetően egy sereg különböző hatást fedezhetünk fel az anyagon, amely rokon vonásokat mutat az olyan előadókkal, mint a Motörhead, The Darkness, a The Treatment, a Thundermother, a The Flaming Sideburns, vagy a kissé feledésbe merült StoneRider és a Four Wheel Drive. A hasonló együttesek mellett a nóták helyenként a nyolcvanas és kilencvenes évek atmoszférájára is emlékeztetnek, így akár a Bon Jovi, a Guns’N’Roses, a Sum 41, a The Hellacopters, a Blackfoot vagy Kid Rock is eszünkbe juthat, ha nem is olyan erősen van jelen ez a trend az albumon.

Az ismerős technikák, a kellemes, könnyed hangzásvilág, a harmóniákban észlelhető biztonsági játék és az újrahasznosított akkordok ellenére a csapat munkáját dicséri, hogy egyedi árnyalatot tudott kölcsönözni a számoknak, így egyáltalán nem érzünk semmit hiteltelennek vagy koppintásnak.

Forrás: noisiv.de

Alapvetően az ének és a gitárok dominálnak a lemezen, ezért ritmika szempontjából nem tartogat váratlan fordulatokat a lista. A kellő lendületet viszont stabilan és magabiztosan hozza a basszus és a dob egyaránt, amíg a szokásos struktúrát sokszor kissé meg is csavarja a banda, ha az adott ötlet éppen megkívánja. A katarzisélményhez hozzájárul a dalok arányosan és okosan építkező, feszültségfokozó funkciója, amely általában egy kevésbé melodikus, de intenzív és eksztatikus refrénbe torkollik, ezeknél a váltásoknál pedig általában a stílus is eltérő tónusokat kap.

oneintenwords.com

A dalszerkesztés aprólékos és mégis könnyen befogadható, mivel általában nem csupán két-három elemből állnak össze a művek. Eközben nem érezzük túl bonyolultnak vagy cifrának a zenei megoldásokat - inkább egy fülbemászó, néha lassabban áramló, néha összesűrűsödő fúziós kísérletet hallani a dalokon, aminek a végeredménye egy nem egészen eredeti, ám populáris, szerethető arculat tele életerővel, tűzzel, lelkesedéssel és potenciállal.

Egyáltalán nem érezni, hogy futószalagon termelték volna ki a számokat, hiszen a technikai-képzettségi háttér és a profi keverés mellett az energikus, szuggesztív, lezser és olykor harcias szellem is érezhető a zenében, ami egyszerre kelti bennünk a plasztikusság és az természetesség benyomását. Kiegyensúlyozottság tekintetében a termés átlagosnak mondható, hiszen a rezidens slágerek mellett underground és középszerű szerzeményeket is találhatunk a lemezen, de a dalok által teremtett féktelen, vad és pörgős közeg összefűzi az egyes elemeket.

rockurlife.net

Ezt a láncolatot csak néha szakítja meg egy-egy líraiabb vagy éppen keményebb, metálos színezetű darab, így egy teljesen letisztult, nem mindig tökéletes, mégis mintaszerű anyagot állított össze a banda, ami garantáltan megidézi a hagyományos rock’n’roll koncertek illúzióját, még ha stúdiófelvételekről is van szó.

A baráti összejöveteleket, fesztiválokat, házibulikat és az országúti motoros feelinget varázsolja elénk nosztalgikus-modern köntösben a Half Mast Blues és a Picture Thieves, amelynek szerkezete párhuzamosan súlyos és laza, amíg a vokál, ami amúgy is kiemelt szereppel bír az albumon, talán ezekben a dalokban a legerősebb. Nem véletlenül kapott videoklipet a Little Miss Crazy és a Nothing But Trouble sem: mindkét esetben változatos, csupasz és magával sodró riffek viszik előre a narratívát, amíg kreatívan rétegezték egymásra a srácok a tradicionális és formabontó motívumok egész garmadáját.

A vallomásos-szerelmes balladákat a Young Modern Lightning és a Somebody's Daughter jelenítik meg, amelyek kissé eltávolodnak a zenekar fő csapásirányától, de ugyanúgy bennük lappang az az amerikai pop rock-attitűd, amely a banda számára elsődleges inspiráció az ausztrál hard rock-eposzok zúzós karaktere mellett - ezért ugyanolyan jól áll neki, mint az éles és őrjöngő akkorddurrogtatások.

A Take Back the Town ebbe az aurába már belecsempész némi garázs rockot is, a One's Too Many pedig nem rejti véka alá, hogy szinte kizárólag ennek a bombasztikus, lázadó dacnak a jegyében íródott. A post rock alteresebb törekvéseit a Louder Than Youth és a Can't Kill the Truth tolmácsolja a számunkra, amelyek főként a szólók, a variálások és a kiállások terén remekelnek, de nem feledkezhetünk meg arról a retorikus-hipnotikus alaphangról sem, ami az ütemekben pulzál.

Nem nevezném korszakalkotónak vagy kötelező jellegűnek az albumot, hiszen ha nem is tekinthetőek klisének a számok, valahol mégis apró fogaskerekek a rock’n’roll gépezetében, amelyek ha nem is feltétlenül lesznek annak meghajtói, olajozottan működnek és nagyszerűen rezonálnak mind a műfaj egészével, mind annak határterületeivel. Ennek dacára a lemez önmagában mindenképpen kiemelkedik a mezőnyből és kétségkívül érték, ami ígéretes a banda későbbi munkásságára nézve és az old school rock egyik autentikus fáklyavivőjévé avanzsálhatja az együttest.

Bélyegkép forrása: classicrock.net

Fejléc forrása: harmonie-bonn.de

nyomtat

Szerzők

-- Ocsovai Ferenc --

Költő, újságíró, zenész, végzettsége szerint médiaszakértő és nemzetközi politológus. Diplomáit a Boroszlói Egyetem Filológiai Karán és az ELTE Társadalomtudományi Karán szerezte. A rock'n'roll, a flamenco, valamint a latin és a szláv kultúra szenvedélyes rajongója, hobbiszinten pedig olykor filmekkel is foglalkozik. Eddigi kötetei: Két világ határán (2016), Oroszlán a ködben (2018), Huszonkét év zarándoklat (2019), Szalamandravér (2021), Varsótól Madridig (2024).


További írások a rovatból

Richard Wagner Lohengrinje új köntösben a 150. Müncheni Operafesztiválon
Inspirációkról, hatásokról, feszültségekről és feloldásokról Nagy Ákos Lineaments II. című lemeze kapcsán

Más művészeti ágakról

Az Élet és Irodalom LXIX. évfolyamának 44. számáról
Makai Máté mesél Andris Kalnozols regényéről
Beszélgetés Kovács Tamás színművésszel a KultúrArc eseményén
Tudósítás az első DIA filmklubról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés