bezár
 

színház

2020. 10. 16.
Lápos és az akkumulátor
A Független Színház Falunap című előadásáról
Tartalom értékelése (1 vélemény alapján):
Lápos és az akkumulátor Színpad a Gellérthegy, a Független Színház játszói a színészek. A megelevenített tér: a Lápos nevű, mélyszegénységben élő falu, az odalátogató „turisták” a nézők. Kellemes kora őszi séta-kirándulás Budapest impozáns magaslatában, a Citadella tövében, gulyásleves-fogyasztással megkoronázva az alkonyati összejövetelt. Mégis sokféle megválaszolatlan kérdés marad a nézőben.

Közösségi színház? Társadalmi felelősségvállalás és beavatkozás? A budapesti értelmiségi nézők „érzékenyítése” a szegény roma kisebbség iránt? Érzékelhetően ezek a kérdések és felvetések foglalkoztatták a Falunap című előadás készítőit. Lelkesedésük minden pillanatban érzékelhető volt, szerethető játszóik tehetséges színészek. A didaktikusság és direktség ugyanakkor kellemetlen szájízt hagy maga után.

Szkéné színház

Az előadás felépítése iskolás. A városnézés mintájára az éppen aktuális színész táblával a kezében (egymás között cserélik) bemutatja Lápos falu látványosságait a Falunap helyszínére tartva. A nézők a turista szerepében mennek vele, klasszikus nézői szerepük nem bomlik meg, az interakció abban nyilvánul meg, hogy mozognak a játszókkal együtt. Stimmel a látogatóanalógia, amikor is nem leszünk beavatottak csak megfigyelők, időnként megállunk, és ilyenkor jeleneteket látunk, rablásokról, családon belüli erőszakról, korrupcióról, talán még gyilkosságról is, a faluban. Mint ahogy egy egynapos látogatás során a szemünk előtt lezajló perpatvar, a családi, helyi szennyes nem ad lehetőséget mély vizsgálatra és minden összefüggés megértésére, az itt látottak is töredékes és elnagyolt benyomásokra engednek csak következtetni. Ám nem valószínű, hogy az előadás alkotóinak az volt a szándéka, hogy felszínes maradjon az, amit látunk. Mégis sajnos ezek a felvillantott probléma elhintések igazán nem vezetnek sehova. Esetleg bosszúságot vonnak maguk után.

Faluszinhaz

A gasztroszínházi jelleg abban mutatkozik meg, hogy COVID-helyzet ide vagy oda, megkínálnak minket hol sajtdarabkákkal, hol limonádéval (a helyi kocsmát szimbolizálandó a Gellérthegy egy adott pontján), és végül az előadás fénypontja az ízérzékelést tekintve, jön a közös gulyásozás.

Időnként rámutatnak a budapesti látkép egy-egy pontjára, hogy az a faluban melyik családtagjuk háza. Közösen elkirándulunk megtekinteni a falu akkumulátorát, ami nem más, mint a Citadella. Ott ugyanis mindig fel lehet töltődni. Vendégül látnak minket, és elmondják a bánatukat, megpróbálják demonstrálni élethelyzetüket, erről az elszomorító szociális helyzetről, társadalmi valóságról szól ez az előadás. Hiába azonban a nyelvi humor és az arcokra mosolyt csalogató kedves színházi közösség, a Gellérthegy és Lápos azonosítása feloldhatatlan ellentétet mutat, a túlzott direktség zavaró marad.

Az előadás az 2020. október 21 és december 9 között online megrendezendő Roma hősök – IV. Nemzetközi Roma Színházi Fesztiválon látható, illetve a Független Színház kiadásra váró drámakötetében a drama szövege olvasható lesz majd.

Szereplők: Lovas Emília, Csányi Dávid, Stubnya Béla, Pászik Cristopher, Balogh Orsolya és Kőszegi Judit. Mozgásrendező: Nagy Henrik. Dramaturg: Illés Márton. Korrepetítor: Kovács A. Máté. Rendezőasszisztens: Dömötörfy Bóra. Gellérthegy, 2020. október 2. Az előadás a Summa Artium és az Európai Unió “Kreatív Európa” keretprogramjának támogatásával valósul meg. Külön köszönet az RS9 Színháznak. Fotó: a Független Színház Facebook oldala.

nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- Varga Kinga --

Varga Kinga az ELTE-BTK Irodalomtudományi Doktori Iskolájának doktorjelöltje. Témája az Édes Anna színpadi feldolgozásának összehasonlító vizsgálata. Szabadúszó kulturális újságíró. Színház, film és irodalom határterületei vonzzák.


További írások a rovatból

Interjú Vámosi Katalin operaénekessel, aki számára fontos az énektechnika, a magyar-, német- és franciaországi szakmai tapasztalatok és a családja
színház

Testek lélek nélkül, szex vágy nélkül Testek lélek nélkül, szex vágy nélkül
Othello a Katona József Színházban
színház

Olykor lefelé tart a felfele vezető út Olykor lefelé tart a felfele vezető út
Interjú Goda Gáborral a MINDEN (is) premier kapcsán
színház

Nőtípusok cirkuszi nyelven Nőtípusok cirkuszi nyelven
A Fővárosi Nagycirkusz Tündértánc-Nővarázs című előadásáról

Más művészeti ágakról

Külföldön Sikeres Magyar Művészek

Profizmus és kontrollálhatatlan érzelmek Profizmus és kontrollálhatatlan érzelmek
Interjú Vámosi Katalin operaénekessel, aki számára fontos az énektechnika, a magyar-, német- és franciaországi szakmai tapasztalatok és a családja
art&design

Mi a válaszunk? Mi a válaszunk?
A Deák17 Galéria „Reflex” című kiállításáról
King Weed: Let There Be Weed (2021)
irodalom

Az identitástörténet válsága Az identitástörténet válsága
Grecsó Krisztián: Magamról többet, Magvető Kiadó, 2020


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés