bezár
 

zene

2021. 02. 11.
Tornyai Péter doktori koncertje
Zeneakadémia, 2021., február 8., koncertfelvétellel mutatjuk
Tartalom értékelése (2 vélemény alapján):
Tornyai Péter (*1987) a fiatal magyar zeneszerző generáció legaktívabb tagja, a komponálás mellett koncertet szervez, tanít, vezényel,  kamarazenész, többszörösen díjazott művész, nemcsak korosztályának, hanem a teljes magyar zenetörténetnek kimagasló egyénisége. Doktori (DLA) koncertjére 2021. február 8-án került sor a Zeneakadémián.  

A koncertet streamen hallgattam. Próbálom a pandémia idején elterjedt kifejezéssel magyarítani: élő közvetítéssel. Hiszen a stream nemcsak az élő közvetítést jelenti, hanem az eszközünkre nem letöltött internetes tartalmak felhasználását is. Bármennyire is felvet új lehetőségeket az élő közvetítés mint hallgatói műfaj, ma még abban a korban élünk, amikor a gyerekbetegségei  kirívóak. Nem tudtam mit kezdeni az öt perc késéssel, pedig Magyarországon az élő koncerteknél ennél nagyobb késések is megszokottak. 

Fejérvári Zoltán szinte még le sem ült, máris játszott: a darab címének – subito piano, így kisbetűvel – megfelelően, amely azonnali halkságot jelent és rákoncentrálás nélkül, azonnal kezdte a darabot. A  subito piano amúgy mint dinamikai előírás a romantika korának egy eléggé lejáratott hatásvadász eleme. Feltehetően azért kisbetűs a cím, mert a darab nem erről szól. Jóllehet jócskán előfordul benne ez a játékmód, és a darab visszatérő eleme, sőt formai meghatározója és mégsem a fő jellemzője. A subito piano Liszt H-moll szonátájához, vagy Bach WTC-hez és Kurtág: Játékokjához hasonlóan összegző mű: szinte minden belekerült, amit a zongoráról tudunk. A darab hét jól elkülöníthető tételében a címben jelölt technika valahol megjelenik, de sosem a subito piano elhasználódott technikáját mutatja meg: hatásvadászat címén a zeneszerzők mindig fortissimo után alkalmazzák. A kolorikus játékmódjáról is ismert zongoraművész gesztusaival, mimikájával is segítette a figyelem fenntartását. Bizonyos árnyalatok megszólaltatásához, általam eddig nem látott billentésmódokat használt, például volt, hogy felfelé néző tenyérrel billentett leheletfinoman egy billentyűt. A darab azonban nem igényli a vizuális figyelem fenntartását, oly mértékben sokszínű és meglepetésekkel telített, amely próbára teszi egy rutinos kortárszenehallgató belső látását is. A korszellemnek megfelelően nem okoz meglepetést, amikor olyan hang szólal meg, amelynek billentését nem látjuk: a zeneszerző kifinomultan él az elektronikus kiterjesztés lehetőségeivel, a zongoristának azonban embert próbáló lehet úgy játszani, hogy olyan hangokat is hall, amelyeket nem érintett meg. A darab befejezése Haydn Búcsúszimfóniáját idézi. A zongorista, és lapozó kísérője kisétál, miközben a hangszer még szól valahol az elektronikus térben, és lassú elhalkulása a távozást a visszatérés ígéretével sejteti. Nem én írom le először, hogy ez a mű a zongorairodalom kiemelkedő alkotása, de leírom én is, egyetértve ezzel.

A koncert szünetében jó lett volna egy tájékoztató, milyen hosszú szünetre számítsunk, ennek hiánya a monitorhoz szegezett, de be tudom a már említett előadó (korábban hallgatói volt) műfaji gyermekbetegségeinek.  A koncert következő darabjának elejére be sem tudtam kapcsolódni, csak a harmadik tételtől hallottam. Itt azért meg kell jegyeznem, hogy a közvetítés hangminősége és vizuális rendezése világszínvonalú: semmiben nem láttam minőségi különbséget a nagy koncerttermek streamelőadásai és a doktori koncert között.

A Dixit a zongoradarabhoz hasonlóan hét részre osztott, összegző jellegű kompozíció, amely bemutatja a történelmi vokalizmusokat egy Hildegard von Bingenen induló, és Tan Dunig húzódó íven át idézve, hogy  miközben felvillant néhány újdonságot, mindenekelőtt a szólamkezelések tekintetében. A hangzó viszonyok meglehetősen kevertek: A végig túlhangsúlyozott, de Zétényi Tamás előadásában kimérten megszólaló cselló időnként kísérő – időnként szóló –, de leggyakrabban kamaraszerepet játszik. A Nevelő János által megszólaltatott  ütőhangszerek is kilépnek a megszokott használatból: az ötödik tételben szóló szerepet kap a kórus kíséretével. A kórus végigexponált, egy órán át folyamatosan jelen vannak. Ezt a teljesítményt a koncerten a Szent Efrém férfikar nyújtotta. A szólisták – Rajk Judit és Kéringer László – hol valósan kiemelkednek, hol csak dúdolva beolvadnak, jelenlétük nem tolakodó, csendjük pedig biztonságot sugárzott. A kórus a bizánci technikáktól a madrigálon, a korálon és az énekbeszéden át a mai filmek tömegjeleneteit is megidézik. Ezek a megfordított, és állandóan mozgó szólamfunkciók a darab igazi újdonságai, amelyek egy lehetséges választ adhatnak a vokális kultúra mintegy fél évezrede tartó válságára. A folyamatos szólamkeverés állandó mozgásban tartotta a darabot, hasonlóan az elektronikus zeneszerzésben megismert keverési és panorámáztatási technikákhoz, ám mindez kifejezetten akusztikus környezetben: a darab szép példa arra, hogy tud hatni a ma a tegnapra, egy későbbi kor egy korábbira. Az a megoldás, hogy kiegyensúlyozottan adagolt idézetek, sőt közhelyek keverednek új hangzás technikákkal, egy lehetséges folytatandó utat jelöl ki. Az említett vokális válság egyik oka, a kórusok szövegeinek Palestrina szillabikáinál kezdődő érthetetlensége. A Dixitben a szerző kerüli a szöveg érthetőségét zavaró tényezőket, de a biztonság kedvéért az élő közvetítés kiírta a szöveget. Mindazonáltal egy ilyen mű esetében, ahol a kórus nemcsak hagyományos – például  liturgiai – szerepet tölt be, hanem gyakran drámai elemeket – effekteket, atmoszférát – is közvetít, nem várható el a szövegértés vesszőparipaként. A darab szövege a kereszthalál és a Genezis szavainak konkordanciái, az Alfa és az Ómega jelenetei.  A szöveg szinte adja a lehetőséget a hasonlóságok és különbözőségek folyamatos hangsúlyozására. A szövegválasztás és a világos zenedramaturgia okán a mű vontatott és kontemplatív. Meggyőződésem, hogy a Dixitnek ott a helye a oratóriumirodalom csúcsán. Nem lesz népszerű, sokat játszott mű az intellektuális mélységei miatt. Nem fogja meghódítani a kóruskedvelőket úgy, mint a Carmina Burana vagy Penderecki liturgikus művei, de hivatkozás lesz, ebben szinte biztos vagyok. Már ha el tud jutni a megfelelő fórumokra. 

Összegezve, az est legnagyobb erénye a művekben a személyes szerzői érvekről való lemondás, és a darabok zenetörténeti kontextusba helyezése. Kimagaslott a  szerző és az előadók közötti elmélyült viszony optimális kihasználása. A kidolgozottság főleg a két hangszeres kulcsszereplő, Fejérvári Zoltán és Zétényi Tamás munkáját dicsérte,  ám az összes közreműködő önzetlen odaadása is példamutatónak tetszett.  


Fotó: Kérges Máté

nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- Weber Kristóf --

Pécsett születtem 1959-ben. Voltam kántor, kocsma-, és utcazenész, underground művész, zenei szakíró, és színházi komponista. Jelenleg szabadfoglalkozású zeneszerzőként dolgozom, emellett a PTE Művészeti Karán oktatok. Szoktam fotózni is.


További írások a rovatból

Beszélgetés Szabó Ferenc Jánossal zenei hagyományról, zenei felfedezésekről
Háttérinterjú Csonka Andrással, a Zeneakadémia programigazgatójával versenyekről, művészeti ügynökségekről, a koncerttermek működéséről
Interjú Harcsa Veronikával művészi elköteleződésről, érvényesülésről, önkifejezésről

Más művészeti ágakról

színház

Szürreális találkozás báb és ember között Szürreális találkozás báb és ember között
Bunrakuról, óriásokról és marionettről
irodalom

Közösség újraépülőben Közösség újraépülőben
Borsik Miklós és Biró Krisztián kötetbemutatója
gyerek

Cinemira Fesztivál októberben
A SKAM-sorozat sztárjaival és dupla programmal
Bemutatták K. Horváth Zsolt új kötetét, A bundátlan Vénuszt, Prae Kiadó, 2021


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés