bezár
 

zene

2008. 06. 12.
Ungarische Melodie és a Tűzmadár tánca
A Budapesti Fesztiválzenekar évadzáró hangversenye 2008. május 29-én a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Ungarische Melodie és a Tűzmadár tánca A Fesztiválzenekar évadzáró bérleti hangversenyén Dvořák- és Sztraviszkij-műveket játszott, némiképp szokatlan összeállításban. Ha e koncert alapján kellene választanom, hogy jövő tavasszal Dvořák- vagy Sztraviszkij-maratonra kerítsenek-e sort, nem haboznék percig sem. Az orosz zeneszerző sokkal izgalmasabb, és több oldaláról bemutatható komponista mint cseh kollégája, és Fischer Iván keze alatt különben is mesterien szólnak a Sztravinszkij-darabok.

Pedig mindent megpróbáltak Dvořák érdekében az előadók. Viszonylag ritkán előadott, g-moll Zongoraversenyét a kiváló Schiff András szólójával hallhattuk, de különlegesség ide, hibátlan zongorajáték oda – engem cseppet sem nyűgözött le a darab. Nem csak a „nagy” romantikus zongoraversenyekhez képest halovány, de Dvořák méltán sikeres zenekari- és versenyműveihez képest is gyengécske mű. Schiff András talán nem akarta a fölényes ráadásszámmal tovább koptatni a Dvořák-koncert fényét: a következő Schubert Ungarische Melodie című kompozíciója sem tartozik a (Schiff-által játszott) zongorairodalom általam nagyra becsült darabjai közé.

A zongoraverseny után előadott kisebb Dvořák-művek (b-moll legenda, Op.59 No.10; H-dúr notturno, Op.40; A-dúr szláv tánc Op.46 No.5) nem tűntek nagy feladatnak a Fesztiválzenekar számára: inkább a Hősök terei koncertekre, vagy – mint azt korábban maga Fischer Iván is sejtetni engedte – a tavaszi maratoni hangversenysorozatba illenek ezek a darabok…

Annál inkább karmester- és zenekarpróbáló feladat volt Sztravinszkijt játszani. A hangversenyt nyitó, kamarazenekarra írt Esz-dúr (Dumbarton Oaks) concerto a komponista ún. neobarokk korszakából származik, s igazán pikáns élménnyel szolgált az időutazásra és a „formális” muzsikára fogékony hallgatók számára, miközben a többiek a Fesztiválzenekar vonósainak játékában gyönyörködhettek.

A zárószámként előadott 2. Tűzmadár-szvit azon bombasztikus darabok közé tartozik, melyekkel Fischer Ivánék mindig is a legnagyobbat tudták aratni (legalábbis nálam). A zenekari színekben, tempókban és gesztusokban rendkívül gazdag, s emiatt technikailag rendkívül nehéz balettzenét vezényelve szinte maga Fischer változott Tűzmadárrá, zenészei pedig Kascsej démonjaivá, hogy azután a katartikus fináléval ünneplő és ünnepelt előadóművészekké változzanak vissza. Akar(t vol)na ezek után még valaki is Dvořákot hallgatni…?

Bónusz: a szerző maga vezényli a szvít utolsó két tételét:
 

prae.hu

nyomtat

Szerzők

-- Végh Dániel --


További írások a rovatból

Kurt Rosenwinkel The Next Step Band (Live at Smalls, 1996) júliusban megjelent albuma és a Magyar Zene Házában októberben tartandó koncertje tükrében
Kritika az Orfeo ed Euridice új felvételéről
Borbély László zongoraművész és Zeneakadémista tanítványainak koncertje

Más művészeti ágakról

Bogdán Viki mesekönyve diszlexiás gyerekeknek
Steven Soderbergh: Fekete táska
Trafik címmel nyílt kiállítás Lobot Balázs műveiből a Printa edition galériában


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés