bezár
 

film

2021. 03. 22.
Utca Londonban
Zed Nelson The Street című filmje kapcsán
Tartalom értékelése (4 vélemény alapján):
Téglaházakon cégtáblák, alattuk reggel fölgördülnek a redőnyök, kinyitnak a több mint százéves múltra visszatekintő üzletek. Ám a középkorban kialakult városrész, Hoxton, London egy nyugodtabb, történelmi képét megőrző területe is a dzsentrifikáció áldozatává válik. Ezt követi nyomon Zed Nelson The Street című dokumentumfilmjével, melyet a 13. Budapesti Építészeti Filmnapok alkalmával online vetítettek a hazai közönségnek.

2021. március 4-13. között került megrendezésre a 13. Budapesti Építészeti Filmnapok, amely a jelenlegi helyzet miatt az online térbe kényszerült. Tíz nap alatt tizennégy filmet láthatott a közönség a Távmozi oldalán keresztül, a reconnect mottóhoz kapcsolódva.

prae.hu

Zed Nelson The Street című filmje a Londonra jellemző dzsentrifikáció Hoxton Street-i megjelenését, az ott élők reakcióit, lépéseit bemutató alkotás, mely finom képi világgal tárja elénk a fájdalmas átalakulást. Az éveken átívelő – 2015-től 2019-ig tartó – forgatás teszi igazán érzékletessé a filmet: megmutatja a folyamat gyorsaságát és a személyes sorsok alakulását. Egy olyan közösség felbomlását, ami az öregek szerint már nem is létezett, a fiatalok számára mégis vonzónak tűnik. Hoxton, az eredetileg külvárosi, fás, kertes terület az ipari forradalom idejében kezdett beépülni és sűrűsödni, míg egy zsúfolt nyomornegyeddé nem vált. A szegénység az utca régi lakóira továbbra is jellemző és a XX. század második felében bevándorlók is gyarapítják a rossz anyagi helyzetben lévők számát. Az ilyen módon nélkülözéshez szokott lakosság kerül szembe a növekvő árakkal és a jobbmódú rétegek térnyerésével.

Az utca embere mondja el érzéseit és meglátásait, legyen helyi kisvállalkozó, lakó, nyugdíjas, hajléktalan, ingatlanügynök vagy az Aviva Biztosító munkatársa. Bemutatkozik egy-egy nagy múltú üzlet és vezetője – az 1862 óta működő F. Cooke kifőzde, a 150 éves Anderson’s Bakery, az 1817-ben indult Hayes&English temetkezési vállalkozás – és pár fiatalabb szolgáltató – az 1978-ben nyitott kárpitos, a 27 éves autószerelő műhely, vagy a Cash Magic zálogosa. Ők panaszolják, hogy a középosztály kiszorítja az iparosokat, hogy a pénzorientált piacon hogyan lehetetlenülnek el. A látottak alapján nem nehéz velük együttérezni.

Az Anthology Hoxtorn Press toronyházai

Az Anthology Hoxton Press toronyházai

A II. világháborúban részben lebombázott utca újjáépült, de most ismét rombolják az emberléptékű házakat, műhelyeket. A György-korabeli építészet – 1714-1830 között uralkodó angol irányzat, amely a XIX-XX. század fordulóján visszatér neostílusként – emlékei köré ékelődnek a modern építésű, de a hagyományos tégla borítást azért tartó ingatlanok. A környék új lakókomplexumai magánberuházásokként jönnek létre, az önkormányzati lakások szintén magán kézbe kerülnek. Helyiek mesélnek a tervezett munkálatokról, a szemünk láttára húzzák föl az Anthology Hoxton Press égbetörő épületegyüttesét. A film második fele szembesít a gyors változásokkal: a már megismert, szimpatikus üzletek – a pékség, az autószerelő, a kárpitos – nem tudnak tovább küzdeni, bezárnak a növekvő bérleti díjak és a helyi adók miatt.

Feszültséget kelt a hoxtoni lakosságban a művészeti galériák megjelenése, pedig talán ezek jelenthetnék a hidat, a régi értékek tiszteletével integrálván az újat. Sajnos ezt a közösségformáló szerepet a filmben látottak alapján nem – vagy nem elég határozottan – vállalják magukra, habár a környezetükre érzékeny látásmódú alkotások is megjelennek a filmvásznon. Erre példa a PEER kertjében elhelyezett madárodúerdő, ami összecseng az onnan látható szociális bérlakások szerkezetével, ritmusával.

A felvétel kezdetekor 82 éves Colleen egész életét itt élte le; ő az, akit legalaposabban megismerünk, akinek intim tereibe is betekintést enged a film és visszaemlékezései által az életútjára is kapunk némi rálátást. Megrendítő az öregedés tettenérése, főleg azért, mert nincs fókuszba állítva, nem erről szól a film. Ez egy ugyanolyan szomorkás változás, mint az utcakép módosulása vagy a lakóközösség cserélődése – Colleen az ember, az utca párhuzamaként egy személyben szimbolizálja az egész Hoxton Street-et.

Colleen

Colleen

A hosszú forgatási idő miatt, a dzsentrifikáció problémáján túl számos más aktuális témát is érint a dokumentumfilm. Ekkor zajlott a Brexit népszavazás, aminek eredménye kapcsán szintén megszólalnak járókelők, akik ízlésesen mutatják be a különböző nézőpontok ütközését vagy a bennük kialakult bizonytalanságot. Az F. Cooke vezetője éppen henteshez igyekszik, amikor érkeznek a hírek a Grenfell Tower 2017-es tragédiájáról. A huszonnégy emeletes toronyház szigetelésén végigfutó tűz 72 ember halálát okozta, köztük a fent említett PEER egyik munkatársáét is; az ő emlékére nevezték át a galériakertet (Khadija’s Garden), mely eseménybe szintén bepillantást nyer a néző.

Zed Nelson sok-sok történetből, helyzetből ad pár csepp ízelítőt, így tárul föl az utca lényege. Nem veszik el a részletekben, csupán annyit mutat, amennyit a beszélgetőtársai épp fontosnak tartanak, több szemszögből, így valós képet alkot a legégetőbb kérdésekről, ezek széles skáláját fölmutatva.  A rendező a fotográfiai munkásságához hasonlóan kiemelkedő érzékenységgel és vizualitással közelít a társadalmi problémákhoz. Erős kontraszt látszik a boltok rendezett, frontális megjelenése és az építkezések disztópikus állapota között, kifejező a geometrikus formák ledózerolása, illetve újra- és átformálása. Megragadó látványt nyújtanak a hangulatos üzletek redőnyei; bizonytalanságot sugallanak, nem tudható, mikor jön el az a pillanat, hogy nem gördülnek föl többé.

Érdekes tenni egy Google Maps-es sétát a Hoxton Street környékén, ugyanis itt is szépen nyomon követhetőek az utcakép változásai. A felvételek 2019-2021-es keltezésűek; bizonyos szögből egy-egy épület még áll, míg a másik irányból nézve csak a hűlt helye maradt. Csak Rachel Portman filmzenéje hiányzik a virtuális utcajárás alól.

nyomtat

Szerzők

-- Lengyel Viola --


További írások a rovatból

Révész György: Éjfélkor

Más művészeti ágakról

Bemutatták Ungár Péter Ismétlődő eltévedés című kötetét, Prae Kiadó, 2025
Jegyzetek Schillinger Gyöngyvér Rohadjon meg az összes című regényéről
irodalom

Sajtótájékoztató az Esterházy alkotóház alakulásáról
Bogdán Viki mesekönyve diszlexiás gyerekeknek


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés