bezár
 

irodalom

2021. 09. 06.
A megosztható és megoszthatatlan párbeszéde
Láng Orsolya: Személyes okok, Prae Kiadó, 2021
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A 92. Ünnepi Könyvhéten, szeptember 3-án mutatták be Láng Orsolya második, Személyes okok című kötetét a Kis Présházban. 

A könyvbemutató nyitásaként a szerző a kötet első versét, a Függőt olvasta fel. Fehér Renátó szerint a nyitóvers megmutatja a Személyes okok eredendő technikáját, azt, hogy mindannyian függő beszélgetésekben vagyunk. Fehér Renátó elsőként arról kérdezte Lángot, milyen érzései vannak a második kötetével kapcsolatban. Láng elmondta, hogy Lapis József szerkesztésével állt össze a kötet az elmúlt öt évben született versiből. Hiába érzi úgy, hogy a legutolsó versek tűnnek a legjobbnak, legfontosabbaknak, a szövegeknek mégis szükséges átesni egy szűrőn. Így az elmúlt öt év abból a szempontból is jó volt, hogy képes legyen elengedni szövegeket.

prae.hu

Eztán a címre terelődött a szó. Fehér Renátó izgalmasnak tartja, hogy a személyes okok nyilvános térbe törnek a kötet által, a személyes és a nyilvános, a megosztható és a megoszthatatlan párbeszéde nyilvánul meg a kötetben. Példaként a Charles Baudelaire: Az albatrosz című verset említette. Fehér a vers és az irodalom kapcsolatáról kérdezte Lángot, arról, hogy hol vannak a határai a versnek és az irodalomnak, mennyire hódíthatják meg a verseket a személyes okok. Láng úgy gondolja, a költői nyelv attól sajátos, hogy a szerző miként szublimálja a személyest, hogyan játszik az arányokkal, mennyire van igénye a személyesség bevitelének. Mégis a kitettség, amit a publikálás ad - még akkor is, ha valaki csupán az asztalfióknak ír -, segít megérteni önmagunk, miként működünk. Hozzátette, ha nem szeretne teher lenni, nem is írna, azonban ez bevonzza azt a kérdést is, hogy mi az a pont, amitől az ember tehernek számít.

Fehér ezután arról kérdezte, hogy mit gondol, vajon a költészet-e a legalkalmasabb felület arra, hogy feltárjuk személyes okainkat. Láng szerint a költészetnek valóban van egy olyan privilégiuma, hogy a minden műfajra érvényesíthető eszköztárt mutasson, talán jobban megengedi a kitárulkozást.

Fehér Örkény István Ballada a költészet hatalmáról című egypercesének összefoglalójával vezette fel, hogy a Személyes okok miként lép párbeszédbe a hagyománnyal, hiszen a kötetben megjelenik Wittgeinstein, Mészöly vagy akár Baudelaire. Láng elmondta, mindig esetleges, hogy épp ki gyakorol rá hatást, azokkal az alakokkal foglalkozik, akiket épp érdekesnek talál, egyes szerzőknek inkább a személyes vonási foglalkoztatják a szövegekben. Ugyanakkor a párbeszéd jelleg a kötetben különböző formákban fellép, akár önmegszólításban, de a tartalomjegyzék is szembe áll egymással, mint két beszélgető tag.

A 61-es fúga című vers felolvasása után Fehér arról beszélt, hogy metaköltészeti kísérletet is tartalmaz a kötet, szemben az előző, Bordaköz című könyvével. A versre, mint szövegalapítóformáról kérdezte, hogy mennyire volt a megoszthatóság egyik szökésvonala. Láng úgy érzi, ahogy Ottlik is mondta, egyszerűen kevesek a szavak, nem feltétlen adják vissza, amik bennünk zajlanak. Láng úgy gondolja, hogy az új kötete átgondoltabb, a célja pedig az lenne, hogy a műveltséget is levetkőzze. Fehér szerint a szavak alkalmatlansága a forrásvidéke annak, hogy generációs költői tapasztalattá szervesül a hallgatás, vagy épp a vers mögé nézése.

Fehér arra a kíváncsi, hogy mi a személyes és a nyilvános oka Lángnak arra, hogy a „Barátaimnak” szót választotta dedikációként. Úgy érezte, hogy ez a kötet olyan gesztus, amit a barátainak tud adni, hozzátette, számára egyszerűen elképzelhetetlen, hogy egy idegen ember tudomást szerez a gondolatairól. Mindig abban reménykedik, hogy barátai elolvassák, s elárul valami olyat róla, amit másként nem tudna közvetíteni.

Láng Fehér Renátó kérésére elmesélt a könyvborító történetét. Kiderült, hogy maga az írónő készítette, s teljesen véletlenszerűen rögzült ebben a formában a fénykép. Pontosan így képzeli el a pillanatot, ahogy a boltív alatt belemozduló férfi árnyéka még megmarad, de a teste már elmosódik.

A beszélgetés felvétele visszanézhető a Prae Kiadó Facebook oldalán.

Fotó: Lakos Gábor

nyomtat

Szerzők

-- Gyáfrás István --


További írások a rovatból

Kritika Horváth Viktor A Júdás-terv című regényéről
irodalom

Az éven tizedik alkalommal rendezték meg az eseményt
Kritika Biró Zsombor Aurél Visszatérő álmom, hogy apám vállán ébredek című kötetéről
Tandori Dezső Töredék Hamletnek című kötetéről

Más művészeti ágakról

Történeti gyökerek, előzmények és érdekességek
Nyitónap a Horizont Táncfesztiválon
Megnéztük a 15. Frankofón Filmnapok legjobb filmjeit
A Rémségek kicsiny boltja a Pesti Színházban


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés