irodalom
Elsőként L. Varga Péter egy rövid felvezetés keretében elmondta, hogy a Ránk bízott kertet az idei könyvhét legjobb kötetének választották a drót.eu portálon. Ez akár várható is volt, hiszen magyar nyelven kortárs világirodalmi versantológia hosszú évek óta most jelent meg először, különösen ilyen fontos tartalommal. L. Varga Péter ezután arról kérdezte a résztvevőket, hogyan kerültek közel az antológiához.
Aki rendszeresen irodalmi közegben mozog, annak Péczely Dóra, Bordás Máté és Sipos Tamás neve ismerős lehet. Péczely szerkesztőként leginkább kortárs lírával foglalkozik, így a 30 évnél fiatalabb költőket összegyűjtő Lehetnék Bárki antológia, vagy a kamaszoknak szóló Szívlapát szerkesztője. Bordás Máté a Versum online szerkesztőjeként poszthumán irodalomkutatásain keresztül kapcsolódik az antológiához, illetve német nyelvű szövegeket fordít magyarra. Sipos Tamás költő, műfordító volt az ötletadója a Versum 2019-es ökoköltészettel foglalkozó tematikus blokkjának, amit egy afrikai költő, konzervációval foglalkozó aktivista TED-talk keretében elmondott beszéde inspirálta. Sipos szerint ezen a beszéden elhangzott, hogy „Csak az irodalom és a költészet segíthet” sok mindenben, még ha nem is tudja megmenteni a Földet. Ebből bomlott ki aztán a jelen ökoköltészeti antológia.
Gigler Dóra a WWF Magyarország környezeti nevelés szakértőjeként iskolásoknak tart foglalkozásokat a fenntarthatóságról, illetve környezetvédelem fontosságáról. Elmondta, hogy a kötet egyik fordítójának ismeretsége révén került közel a kötethez. A WWF Magyarország négy programja a biodiverzitás, ökoszisztéma megóvására koncentrál, ezért a szervezet számára fontos, hogy ezek a témák művészi oldalról is képesek legyenek megszólítani az embereket.
Péczely kérdésére, hogyan kerülnek be az oktatásba ezek a témák, Gigler elmondta, hogy a mai fiatal generáció sokkal nyíltabban fogad be ökológiai válsággal kapcsolatos problémákat, ezáltal a fenntarthatóság által kínált megoldásokra is nyitottabbak. Jellemzően aktívabban vesznek részt tüntetéseken és sztrájkokon, hiszen a klímaszorongás az ő esetükben nem csupán fogalom, hanem már kollektív traumává változik. Ezután Péczely a szorongás és a konfliktus fogalmai mentén Bordást és Sipost kérdezte a kötetben megjelenő legerősebb problémákról.
![]()
Sipos erre válaszként a reflexió fontosságát emelte ki, ami talán döntőbb is annál, minthogy egy szerző ökoköltőként definiálja magát. Bordás Máté ezzel szemben a természetre, mint szenvedő alanyra hivatkozott, a róla szóló líra pedig amellett, hogy depresszív jegyeket mutat, a motiválatlanság is megjelenik benne. Visszacsatolt Giglerhez, miszerint az antológiába beválogatott szövegek a WWF tematikájához hasonlóan szerveződnek. Nem feladatuk a mozgalmiság, a szorongással kapcsolatos negatív érzelmek feldolgozását vállalva kikerülnek az antropocén szövegek programszerűségének veszélye alól.
Péczely erre gondolatként az antropocén kezdetének homályos, ugyanakkor szimbolikus megjelölését a bűnbeesés pillanatának időpontjára datálta, mire L. Varga Péter újra magához vette a szót, és a bűnbeesést a cultura illetve natura jelképes elválasztásának gondolatával egészítette ki, majd megjegyezte, hogy a beszélgetésben korábban elhangzott konfliktusos faj fogalma és a kötet címe – A ránk bízott kert – is az ember uralkodó szerepét erősítik. Ezért kulcskérdés, hogy vajon a költészet, mint irodalmi műfaj milyen esztétikai feladatokat nyújthat a kultúrából való kimozdulásra.
A jelenlévők közül Székely Örs, az antológia egyik műfordítója, válaszképp felolvasta Tobias Falberg Plasztinált táj című versét. Bordás Máté erre érkező kommentárja világosan rámutatott a szöveg nonhumán voltára, hogy az emberi struktúrák – mint például a gyár – a szövegben önálló entitásként manifesztálódnak. Ettől eltérően a vallomásos, leíró jellegű szövegben a „kínos önzés” érzékelhető elmozdulásként, példaképpen Sascha Kokot Pára című versét hozta.
A későbbiekben Gigler az ökoszisztéma-szolgáltatásokról, a javak számszerűsítéséről beszélt, arról a problémáról, hogy ez a fajta felfogás szintén antropocén jellegű, hiszen továbbra is uralkodó természetű a viszonyulásunk, ahelyett, hogy a természettel való egyenlőségre törekedne. Lezárásképp Péczelynél a kik vagyunk mi kérdése vetődött fel, hiszen ezen az estén két különböző szemléletmód és megközelítés találkozott, egy mindkettőnek fontos és témájában azonos probléma kapcsán.
![]()
Az esten egy éves folyamat zárult le azok számára, akik valamilyen formában hozzájárultak az antológia létrejöttéhez. A 41 vers újszerű koncepció mentén szerveződik, komplex szerkesztési szempontokat tartva maga előtt, mégis a szerkesztési hagyományoknak megfelelően megőrzi a három ciklusos tagolást. Az antológia legújabb bemutatója szeptember 17-én lesz, amely alkalmából a kötet több műfordítójával is lehetőség lesz megismerkedni.
A beszélgetés felvétele visszanézhető a Prae Kiadó Facebook oldalán.
Fotó: Bach Máté



