bezár
 

irodalom

2021. 10. 15.
Nincs határa a költészetnek
Markó Béla az SZTE-BTK-n
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Idén ötödik alkalommal rendezték meg Szegeden a Magyar Könyvkiadók napját. Ennek keretén belül szeptember 23-án Markó Béla volt a Bölcsészkar egyik vendége, akivel Fried István beszélgetett.

Az egyik alapvető kérdés ez volt: sikerül-e írni, avagy sem. Mindenkit ez foglalkoztat, aki írásba kezd – mondta Markó. Felidézi azt az időszakot, amikor az erdélyi Igaz szó című folyóiratnál volt szerkesztő, amely a a mai Látó elődje volt. Beszámolt az erdélyi irodalmi szcénának a magyarországival való kapcsolatáról régen és ma. Fontos volt Szeged – mondta. „Magyarországtól megpróbáltak minket elzárni” – emlékezett vissza a Ceaușescu-rendszerre. „Kétévente lehetett utazni, de csak szocialista országokba. A magyarországiak jöhettek.” Módszeresen építették a kulturális kapcsolatokat, az anyaországiak szolidárisan figyeltek a határon túliakra, annak ellenére, hogy akkoriban romániai szerzők művei nem jelenhettek meg Magyarországon. „Sokat jelentett egy magyarországi könyv.”

prae.hu

Általános program volt a romániai magyar irodalmi műhelyekben, hogy mindenki eredetiségre törekedett. Az erdélyiek kulturális hagyományukból adódik a színes és egészen egyedi látásmód és hang kialakítása, ugyanakkor úgy véli, hogy „a magyar nyelv és irodalom csodálatosan egységes.” A közéleti és a politikai állásfoglalásokat határozottan vállalták a  90-es években. Markó ars poeticájának része, hogy sokszor visszatér oda, ami fűtötte régen az erdélyi művészetet, ez pedig a rendszerkritika. Mint elmondta, igyekezett a témát a legkülönbözőbb módokon megközelíteni. Ezen a ponton felolvasta A forradalom meghatározása című versét. Ehhez kapcsolódóan megjegyezte: „Újabban megkérdőjelezik Petőfi és Ady költészetét.” Ő ezt elveti és egyáltalán nem ért egyet azokkal, akik ezt vallják. Illyés Gyula szavaival támasztotta alá meggyőződését: „A magyar költészetnek vállalni kell a politikát.”  Ezt követően feltette a kérdést: „Mi nem tartozik a költészetbe?” Noha azt vallja, hogy a magyar költészetnek fel kell vállalnia a politikai, közéleti témákat, önmagát mégsem tekinti politikai költőnek. Úgy véli, hogy nem kell összekeverni a verset a publicisztikával vagy közéleti cikkel. A költő feladata szerinte a körülötte lévő valóság kritikájának kimondása. Vannak, akik szerint: „A politika politika. A költészet meg költészet.”  Ő azonban nem hiszi, hogy ezt így el lehet különíteni.

Ezt követően  kedvelt versformájáról, a szonettről beszél. Több kötetnyi költeménye is született ebben a versformában, melyekben lét és nem ét váltakozásával, körforgásával foglalkozik. Ezekben a versekben nincsenek forradalmi gondolatok, ugyanakkor nagyon fontosak számára, mert emlékeket, gyermekkori élményeket dolgoz fel bennük.  „A szonett a hozott anyag kerítés közé zárt formája”, fogalmazza meg összegzésképpen.

mb

Ezután rátért a kötött formák és a szabadvers viszonyának kérdésére. A kötött versformák szerinte olyanok, mint a kerítéssel határolt kertek, vagy a fallal határolt, szép lakások. „A vers is egy-egy történet értelmezése. A történetekbe is be lehet nézni, mint a kertbe vagy a lakásba.” A szabadvers A XX. század stabil versformája, ami a XXI. században éli világkorát. Ő maga is egyre gyakrabban ír ebben a formában  A haza milyen? című legújabb kötetében például csak egy kötött vers van. Úgy véli, hogy pont a visszafogottság a merészség ebben a könyvben, amelyet koncepciókötetként határoz meg.  A kötet szerkezete kronologikusan épül fel. Három nagy szakasza van: 1) Gyermekkori emlékezet, mely azon kérdésekre keresi a választ, hogy az ember hova indul, és miért felejt el bizonyos eseményeket. 2) A ’89-es változékony élet költői megfestése 3) Számadás, mely az irodalmi hagyományokból építkezik. Az elmúlás kérdését járja körül, és felveti a kérdést, hogy „mit tettünk meg eddig és mit nem”. Kis betekintést adott alkotóműhelyébe is. „Spekulatívan csinálni valamit a művészetben veszélyes. Kell a spontaneitás.”

A mai költészetre is reflektált. Úgy látja: „Nagyon sok a rövid mondat. És nem a kassákos sűrítés, hanem a végletekig lekicsinyített mondatok.” Kitért arra is, hogy nagyon sok a szabadvers, és ezt sokan a költészet elinflálódásának gondolják. De szerinte „a szabadvers épp annyira kötött, mint a kötött vers.” Jól ismeri a román költészetet, és azt vette észre, hogy a magyar poézisben jóval több kötött formát használnak, mint az előbbiben. „Szeretjük a jól láthatóan kötött formát.” A szabadversben sem lehet teljesen elszakadni a formától. Az a játékról szól. „Változtatgatni a sorok tördelését, a strófák, mondatok szünetét.” A haikut hozza mai kortárs példának, hiszen rendkívül népszerűvé vált. „A haiku verssűrítmény.” De lehet bármennyire is népszerű műfaj, az ő legkedveltebb versformája a szonett marad. Az meg „nem lehet több sor, mindenképpen jambusnak kell lennie. Ezt kívánja a zárt forma.” A nagy kérdés és kihívás szerinte az, hogy „hogyan tudjuk beleírni magunkat egy-egy ilyen versbe úgy, hogy ne győzzön le minket a forma.” De a szabadversen is épp ennyit és épp annyi erővel kell dolgozni, csak másképp. Itt kitért az egyik kedves ciklusára, amelyben „naplószerű szonettek” fűződnek össze egésszé. Ez a Szonettnaplók. „A kötet is egy történet.”

Fried tanár úr zárásként megkérdezte, hogy miként vélekedik Markó a költészet jelenlegi állapotáról. Úgy véli, ezt utólag fogjuk igazán megérteni, azonban úgy látja, hogy a mai kortárs költők általánosan és hevesen tiltakoznak az ideologizált kultúra ellen. Felvázolta a magyar költő dilemmáját, ami áthatja az egész magyar irodalmat: Petőfit és Adyt követni, vagy sem. Ez a magyar költészet sorsa. „A romantikából ez maradt. Petőfi hatalmas költő volt, aki igyekszik politizálni, Ady ugyanez.” A Nyugatosok – Ady kivételével – felszabadították a magyar költészetet ez alól. Azonban mégis vissza-visszatér ez a dilemma.

Markó szerint a magyar költészet „átmeneti állapotban van.” A 90-es években egy reformáció zajlott le – leszámoltak a pátosszal. Azonban ez elmúlt. „Nem lehet a rombolással sokáig teremteni.” „Új stílust keres a fiatalság.” Ezt pedig a magánéletben találta meg. Ezt veszi a mai diskurzus középre.

A beszélgetés végén Kincs című versének felolvasásával megemlékezett egykori szegedi jó barátjáról, Baka Istvánról.

nyomtat

Szerzők

-- Csabay-Tóth Bálint --

Szegedi egyetemista, lelkes, feltörekvő író, aki a vonásaival hadakozik. Hagyomány és progresszió, vidék és város, próza és vers. De ami marad: a falanszterbe zárt rózsa.


További írások a rovatból

Bemutatták Ungár Péter Ismétlődő eltévedés című kötetét, Prae Kiadó, 2025
Jegyzetek Schillinger Gyöngyvér Rohadjon meg az összes című regényéről
irodalom

Sajtótájékoztató az Esterházy alkotóház alakulásáról
Kotányi Attila Éberen kutató élet könyvét mutatták be a Nyitott Műhelyben

Más művészeti ágakról

Az Árnyak kertje című antológiáról
színház

Az Egy nyár című komédia a Katona József Színházban


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés