gyerek
Molnár Gábor Tamás, az MTA-ELTE Digitális Írástudás és Irodalomtanítás Kutatócsoport vezetője előadásában a csoport digitalitás és irodalomoktatás összefüggéseit vizsgáló projektjét ismertette. Ahogy elmondta, a kutatás során munkatársaival arra a kérdésre keresték a választ, hogy a vizsgálatban részt vevő magyartanárok szerint milyen funkciókkal bír az irodalomoktatás, és ezek a funkciók mennyire valósíthatók meg digitális közegben. A felmérés egyrészt húsz kiemelkedő teljesítményűnek ítélt magyartanár bevonásával készült szakértői interjúkból, másrészt kérdőíves kutatásból épült fel, az előbbi Győri János, az utóbbi Fehérvári Anikó vezetésével.
![]()
Molnár Gábor Tamás
A kutatás eredményeiről szólva Molnár Gábor Tamás kiemelte, hogy a felmért, terület és iskolatípus szempontjából egyaránt reprezentatív mintában az irodalom mediatizáltsága nem szerepel kiemelt helyen a tanárok látóterében, a többség nyomtatott szöveggel dolgozik, kevesebben tekintenek ki például a filmfeldolgozások és a slam poetry felé, a csak digitalizált irodalom jelenségét pedig kérdezés nélkül nem is említették. Ezzel kapcsolatban azt is elmondta, hogy a tanárok egy része pozitívabban, multimediális archívumként tekint az internetre, más részük negatívabban, és a technicizáltság, a rögzítettség, a „tananyag-lebonyolító automatává[1]” válás veszélyét látva benne szkeptikusabbak.
Összességében a digitális irodalomoktatás egyik nagy aggályának a kutatás alapján a formalizálhatóság kérdése tűnt, ami elsőre szemben állni látszik az élményszerzésre, önmegtalálásra, önkifejezésre fókuszáló irodalomtanítási felfogással. Ezek mellett azok a hipotézisek is alátámasztást nyertek, melyek szerint a nyitottabb irodalomfelfogást képviselő pedagógusok módszertanilag, így a digitalitás újdonságai felé is nyitottabbak, amiből az is következik, hogy nem érdemes irodalomfogalmat és módszertani kultúrát egymástól elválasztva, kulturális-társas beágyazottságot és mediatizáltságot figyelmen kívül hagyva beszélni az irodalomoktatásról. A kutatás részletes leírása ezen a linken elérhető könyvben került összefoglalásra, a kérdőíves rész eredményei pedig a róluk készült tanulmány publikálásáig itt olvashatók.
A pénteki nap utolsó előadását Vinczellér Katalin tartotta Kinek, miről, hogyan, miért? – Tankönyvhelyzet a NAT2020 után – magyar irodalom 5–6. és 9–10. osztály címmel. Vinczellér az előadás kezdetén hangsúlyozta a 2020 szeptemberében életbe lépett Nemzeti Alaptanterv és az aktuális tankönyvhelyzet összefüggéseinek fontosságát – ahogy fogalmazott, az utóbbiról beszélve nem kerülhető meg az előbbi sem. Előadását ennek az elvnek megfelelően a NAT alapján készült kerettantervi célok és az Oktatási Hivatal által kiadott két tankönyv valóságának az összevetésére fűzte fel, végig az 5-6. és a 9-10. évfolyamokra fókuszálva. Meglátása szerint a négy évfolyam kerettantervi céljai szakmailag kiválóak, hiszen egyebek mellett felhívják a figyelmet a kreativitás fejlesztésére, a játékosság és kíváncsiság megőrzésére, a korosztályos fejlettségnek való megfelelésre, az önmegértés, önkifejezés fontosságára, az irodalmi művek sokféleségének szükségére, és az olvasó, közösségük iránt elkötelezett emberek nevelésére.
![]()
Vinczellér Katalin
Ugyanakkor hangsúlyozta, hogy habár az Oktatási Hivatal tankönyvei a kerettantervnek témaköreiben meg is felelnek, kevéssé támogatják az abban kitűzött célokat. Állítása igazolására előadásában néhányat reflektorfénybe helyezett a kerettantervi célok és a tankönyvek valósága között feszülő ellentmondásokból, ugyanakkor azt is elismerte, hogy nem alapos elemzésnek, csak figyelemfelkeltésnek szánja a konferencián ismertetett meglátásait. Így szót ejtett arról, hogy (1) a kitűzött céllal ellentétben nem teljesül a szövegek sokféleségének elve, kortárs irodalom például egyáltalán nem szerepel a tankönyvekben, hogy (2) az irodalmi szöveg helyett többször néprajzi, művelődéstörténeti tudás kerül a fókuszba, amit az irodalmi szöveg mintha csak illusztrálni lenne hivatott, hogy (3) miközben cél a kritikai gondolkodás, a szövegalkotás fejlesztése, a tankönyvek elsősorban lexikális tudást biztosítanak és kérnek számon, hogy (4) hiába cél a különböző korok művei közötti párbeszéd felismertetése, ha a tankönyvek ezeket sosem rendelik egymás mellé, hogy (5) a választható ifjúsági művek nem veszik figyelembe a diákok korosztályos sajátosságait, és hogy (6) a tankönyvek olykor saját lefektetett elveikkel is szembe mennek, így például az ötödikes tankönyv, miután elkülöníti egymástól az életrajzi szerzőt és a versbeszélőt, elemzéskor mégis rendszeresen az előbbire hivatkozik. Ezek mellett azt is örömmel elismerte, hogy a tankönyveknek van szakmailag igazán jó, szövegcentrikus és kreatív feladatokat működtető, a kritikus gondolkodást, az önmegértést segítő része is (például a János vitézt feldolgozó fejezet), azonban elmondta, hogy sajnos ezek a tapasztalatok nincsenek többségben.
A fentieket továbbgondolva, és előadása címéhez visszatérve Vinczellér problematizálta, hogy vajon miért, kinek és hogyan segítenék a munkáját ezek a tankönyvek. A miért kérdést azzal válaszolta meg, hogy felkészítse a diákokat a 2024-ben életbe lépő új magyarérettségi irodalomtörténeti tesztjére, a másik két kérdést azonban nyitva hagyta kiegészítve azzal, hogy vajon segítenek-e ezek a túl sűrű, lexikai tudásra fókuszáló, elavult módszerekkel dolgozó tankönyvek a pedagógusnak vagy a diáknak bármiben is. Előadásában mindezek mellett lehetséges alternatívaként jelölte meg az Oktatási Hivatal által szintén elfogadott, a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia megbízásából készült irodalomtankönyv-sorozatot, amely meglátása szerint a két említett tankönyv-sorozathoz képest nyitottabb, és a számos kortárs irodalmi szöveg fókuszba helyezésével a sokféleség elvének is jobban megfelel.
Az előadásokat hosszú beszélgetés követte Fábián László vezetésével, ahol többek között szóba került Keisz Ágoston érettségi, NAT2020, tankönyv-helyzet témákban írt cikke, a Magyartanárok Egyesületének szintén ezekben a témákban tervezett december negyediki konferenciája, illetve a tankönyvhelyzethez kapcsolódva az a kérdés is, hogy egyáltalán tisztázott-e a tankönyvek funkciója az irodalomtanításban. A vitának ezek mellett hangsúlyos kérdése volt, hogy milyen praktikus lehetőségei vannak kortárs irodalmi szövegek integrálásának az általános és középiskolai oktatásba. Ezzel kapcsolatban a legfontosabb kérdés a nyitott-csukott ajtók dilemmája volt, azaz, hogy vajon tényleg jó megoldás-e sokszoros belefektetett energiával egyszerre felelni meg a szakmailag erősen kifogásolható központi követelményeknek és teremteni saját kutatás, önerő alapján egy párhuzamos alternatívát, amit aztán a zárt ajtók mögött lehet alkalmazni. Márpedig a szakmai kifogásolhatóság egyértelmű – több résztvevőtől is elhangzott, hogy olyan rabigát jelentenek a konferencián is tárgyalt új szabályozások, amit, ha normális életet akar élni a pedagógus, muszáj leráznia magáról. Zárásként Vinczellér Katalin a személyes találkozás és a közös tudásmegosztás erejét hangsúlyozta, ezzel előremutatva a konferencia második, gyakorlati napjára is.
Fotó: Scholtz Kristóf
[1] Jelöletlen Németh László-idézet az egyik interjúból. Eredetileg „tantervlebonyolító automata”, A minőség forradalma című esszéből.



