bezár
 

zene

2021. 11. 17.
A gregorián énekhez kötődöm
A Prae körkérdése zeneszerzőknek: Barta Gergely válaszol
Tartalom értékelése (6 vélemény alapján):
A gregorián énekhez kötődöm Barta Gergelyt nem ismertem személyesen, annak ellenére, hogy Pécsen tanult ő is. Más zenei közegben létezünk. A pandémia hónapjaiban a FUGA Mikrokozmosz nevű Youtube-csatornáján fedeztem fel egy orgonamiséjét Horváth Márton Levente előadásában. Ettől kezdve vagyok kíváncsi a véleményére, és érdekel szinte minden megmozdulása. 

PRAE.HU: Milyen közösségi zenei jelenségekhez kötődsz, felhasználod-e valamely nép zenéje vagy a populáris műfajok motívumait, vagy ezek milyen más módon hatnak rád?

prae.hu

Elsősorban a katolikus liturgia – mint egy közösség által előírás alapján végzett, hagyományban gyökeredző, rendszerbe foglalt szertartásrend – egyszólamú anyanyelvi rétegét alkotó gregorián énekhez kötődöm. Ennek az anyagnak az elméleti és gyakorlati ismeretéből születtek meg egyetemistaként azok a kompozíciós kérdéseim, amik a mai napig foglalkoztatnak. A gregorián ének formavilága, az egyházi hangnemek komplex zenei rendszerének működése, a sztereotip formulák használata, az egymáshoz szövődő dallamok lehetőségei olyan technikai alapok, amik köré a kompozícióim jó része szerveződik.

A 2007-ben komponált Missa Sanctae Crucis első tétele például a Vexilla Regis himnusz dallamát kizárólagos zenei anyagként úgy használja, hogy a többnyire szekundokban mozgó dallamot más hangmagasságokból indítva is megszólaltatja.

A darab hetedik tétele az antifonális zsoltározás és a rondóforma egymásba játszásából született. A communio antifonája a rondótéma, a visszatérések közé ékelődő zsoltárversek megfelelői pedig a couplet-k. Ily módon a tétel hommage à Couperin, miközben minden hangja egy gregorián communióból van.

PRAE.HU: Milyen előnyt és milyen hátrányt látsz abban, hogy a magyar közösséghez tartozol, és felhasználod-e ezt az identitást valamelyik művedben?

Előnyt számomra alkotóként az engem nagymértékben inspiráló gregorián ének kutatásához kapcsolódó hazai eredmények jelentettek. Rajeczky Benjámin, Dobszay László és Szendrei Janka kutatásaiban a gregorián ének és a magyar népzene sajátos módon kapcsolódott össze. Ennek folyományaként, a Schola Hungarica kórus működésén keresztül egy olyan előadói gyakorlat jött létre, ami több generáció magyar zeneszerzőit inspirálta, köztük engem is. Interfectio puerorum című misztérium-oratóriumom zenei anyaga például nem jöhetett volna létre a Schola Hungaricában szerzett tapasztalatok nélkül.

Hátrányt a magyar nyelvhasználattal kapcsolatban tapasztaltam. A Medgyesy-Schmikli Norbert felkérésére született Kórusszimfónia második tétele például, melynek szövege eredetileg egy Szent László tiszteletéhez kapcsolódó magyar szöveg volt, egy külföldi kórus kérésére latin szövegű, önálló tételként is napvilágot látott. A szövegcsere alapja az ad notam gyakorlat volt, a Máriához szóló latin szöveg és a Szent Lászlóhoz szóló magyar szöveg egyaránt énekelhető volt a tétel alapjául szolgáló népének dallamával.

PRAE.HU: Kiknek komponálsz, van-e célközönséged, milyen társadalmi réteget, esetleg csoportot szólít meg a zenéd?

Darabjaim egy része liturgikus zene, olyan alkalmazott zene, aminek formai- és kompozíció-technikai megoldásai elsősorban ebben a közegben érvényesülnek, ezek közt a keretek közt értelmezhetők. E darabok célközönsége így értelemszerűen a liturgián jelenlévő gyülekezet, vagy a liturgia menetét, a liturgikus zene alapvető szempontjait és több évezredes hagyományát legalább nagy vonalakban ismerő hallgató.

Darabjaim másik része világi kamarazene, vagy olyan szólómű, amit bármely kortárs koncerteket látogató zenehallgató értelmezhet.

PRAE.HU: Mennyire vagy befogadó az európain kívül eső zenei rendszerekkel, szerinted hozhat-e minőségi változást a harmadik világ (tiers monde) egyéni és közösségi zenéinek európai importja?

Semmi elől nem zárkózom el, noha az európain kívül eső zenei rendszerek kérdése alkotóként nem foglalkoztat. Számomra egy zenei anyagnál a megmunkálás minősége, a zenei nyelv következetes és választékos használata a lényeges, függetlenül attól, hogy az anyag honnan származik, vagy miből építkezik.

nyomtat

Szerzők

-- Weber Kristóf --

Zeneszerző és muzikográfus vagyok. Különféle szöveges műfajokban írok, emellett a PTE Művészeti Karán oktatok. Hobbim az idiómák gyűjtése. Zeneműveim kottái a Petrucci online kottatárban elérhetők. Szoktam fotózni is.


További írások a rovatból

Taylor Swift új albuma fényes, de mélység nélküli popparádé
A Nagy Emma Quintet legfrissebb lemezéről
Danczi Csaba László emlékére
Inspirációkról, hatásokról, feszültségekről és feloldásokról Nagy Ákos Lineaments II. című lemeze kapcsán

Más művészeti ágakról

Máray Mariann Így megy ez című könyvéről
Az Élet és Irodalom LXIX. évfolyamának 50. számáról
Műhelykonferencia a Pesti Vigadóban
Az orosz barát az Örkény Színházban


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés