bezár
 

irodalom

2021. 11. 27.
Úton lenni boldogság, frontra menni halál
Interjú Fehér Renátóval, a ŠVEJK 100 antológia szerkesztőjével
Tartalom értékelése (2 vélemény alapján):
Tíz jelenet: mint egy nagy Švejk-freskó a Kehelyhez címzett kocsma plafonján – ilyen a Hévíz folyóirat és a Cser Kiadó gondozásában kiadott ŠVEJK 100 című antológia. Az új kötet apropója a száz éves jubileumát élő eredeti mű, Jaroslav Hašek korszakos és kultikus regénye. A szerkesztők, Fehér Renátó és Cserna-Szabó András ezúttal arra kértek fel tíz magyar írót, hogy meséljék tovább a derék katona történetét. Fehér Renátót kérdeztük .

PRAE.HU: Azt, hogy itt egy szimbólummal, egy ikonnal van dolgunk, azt talán mindenki érzékeli, amint meghallja Švejk nevét. Meglátásod szerint ki ő tulajdonképpen? Mennyire hatott a magyar irodalmi hagyományra az utóbbi 100 évben?

prae.hu

A mi Švejk-antológiánk kifejezetten épít erre az ikonikus közös tudásra, köztudatra. Az antológia olvasásának egyáltalán nem erős előfeltétele a regény alapos ismerete. Sokkal inkább a švejki anekdota technikájával mutat rokonságot: egyetlen (közös-ismert, közismert) vonásból bomlik ki valakinek az arcképe az asszociáció által. A szerzőinkhez szóló felkérés is úgy szólt, hogy emeljék át ezt a figurát egy másik évtizedbe, másik miliőbe, s nem kell ügyelni a hašeki „hordalékra” (ami mellesleg egy remekmű, szóval persze remélhető, hogy az antológia képes kedvet csinálni a regényhez is). Odüsszeusz, Don Quijote, Bovaryné, Kurázsi mama és Daenerys kimémesedtek a könyveikből. Közéjük tartozik Švejk is. Arra voltunk tehát kíváncsiak, hogy miféle történetekbe és hogyan vethető bele – mint kavics a víztükörbe – a XX.-XXI. század évtizedeibe ez a karakter.

PRAE.HU: Ez is egy olyan történet, aminek a folytonos újragondolás a sorsa? “Tábornok úr, alássan jelentem, én utolsó leheletemig szol stb., ez aktuális? 2011? 2012? 2013-2018? 2019? Most föl lett sorolva kilenc év” – írja Kukorelly. Mi volt az antológia alapvető célja, és miért lehet aktuális számunkra?

Számomra a švejki figura aktualitása a kritikai pozícióban van. De ő nem egyszerűen udvari bolond, mert esetében nincs a hatalom védte bensőség. Kívül van és a történelmi alulnézet az övé. A Švejk humora véletlenül sem egyszerű jópofaság vagy tét nélküli kedélyeskedés, hanem a mindenkori és mindenféle hatalom megsemmisítő kritikája, csak épp egy „notórius hülye” szemszögén keresztül. Elitkritika és intézménykritika, az egyházé, a hadseregé, az államé. Jaroslav Hašek Lassú Haladás a Törvényes Határokon Belül néven lényegében viccpártot alapított annak idején, s úgy őt, mint főhősét hívhattuk volna trollnak tíz-tizenöt évvel ezelőtt. Csak közben elvesztette ez a szó a jelentését, a Hatalom elkezdte kifosztani a trollság „intézményét”, beöltözött trollnak, egy troll lett az Egyesült Államok elnöke is, sőt, a Hatalom kitermelte a maga szolgalelkű trolljait, akik a fennálló érdekében szétzilálni igyekeznek azt az ellenállást, amihez például akár a Švejk is szolgálhat mintával.

PRAE.HU: A személyes kötődésre és indokoltságra is kíváncsi lehet az olvasó. Szerkesztőként és szerzőként fel tudnád idézni, milyen hatással volt rád az első találkozás Švejkkel?

Kamaszkorom nagy sötétlő kellős közepén olvastam először a Švejket, alig valamivel Jack Kerouac Útonja után, mert emlékszem a szűklátókörű zavarodottságra, hogy akkor ezek szerint nemcsak amerikai privilégium a road trip, hanem Kelet-Közép-Európában is lehetséges. Hippinek öltözve jártam gimnáziumba, békejeles csuklópántom volt, és Jim Morrisont hallgattam, a The Unknown Soldiert. Úton lenni boldogság, frontra menni halál.

borító: libri.hu

PRAE.HU: A történetek 10 évtizedre bontva szerepelnek a kötetben. Ez az ötlet adta magát az írások alapján, vagy egyéb meggondolásból volt szükség erre a tagolásra?

A szerkesztési koncepciónk eleve az volt, hogy a Švejk megjelenése óta eltelt évtizedek legyenek az újraírás terepei. (A történelmi újraírás persze mondhatni alapvonása a Hévíz-könyveknek, így volt ez már A másik forradalom és a Nézzünk bizakodva a múltba! című ukrónikus antológiáinknál is.) Parti Nagy Lajosnál például az 1968-as csehszlovákiai bevonulás lesz a „háttér”, Bencsik Orsolyánál a délszláv háború, Száz Pálnál Schengen „leomló falai”. De fontos történelmi mellékszereplők is feltűnnek egyes szövegekben: Benedek Szabolcsnál az 1942-es Heydrich-merénylet egyik összeesküvője keveredik Švejk mellé, Solymosi Bálint novellájában pedig nem Martin Rust, hanem egy másik közép-európai kisember landol kisrepülővel a moszkvai Vörös téren. És egy kelet-közép-európai körkép is összeáll a sok-sok helyszínnel: Vida Gábor szövegében feltűnik Kolozsvár, Végel Lászlónál Kissárszeg, Bánki Évánál Nagykanizsa, Kukorellynél a budapesti még-épp-már-nem Moszkva tér. Utóbbinál Josef Lada, az eredeti Švejk illusztrátora lesz címszereplővé, az antológiában szereplő novellák emlékezetes jeleneteit pedig Ráskai Szabolcs rajzolta meg éppen abban a stílusban, ahogyan Josef Ladától Švejket és az ő világát megismertük. Tíz jelenet: mint egy nagy Švejk-freskó a Kehelyhez címzett kocsma plafonján.

PRAE.HU: Ez a kötet olyasmi, mint egy bohókás összekacsintás, csehek és magyarok, a régmúlt és ma között. De amikor a Moszkva téren bolyongó délibáb megszólít, eszünkbe juttathat egy valós problémát: tényleg kísért minket most is a történelem? Vagy hatékony a Švejk-terápia és ágyő, mehetünk tovább nyugodtan a metró felé?

Kísértet járja be Európát, a történelmi ignorancia kísértete. Nem tudom, hogy ezen miféle terápia segít. Talán az olvasás. Mint a remekművek általában, úgy a Švejk is fokozza az éberségünket az itt és mostunkkal kapcsolatban. Ez a centenáriumi antológia, a Švejk 100 pedig arra vállalkozik, hogy ezen a kivételes fénytörésen keresztül, nagyszerű szerzők szövegei által nézze végig a huszadik századot, nézze végig azt, ami a huszonegyedikből eltelt. S eközben mégis úgy nézhessen bele az Olvasó ebbe a könyvbe, mint egy kaleidoszkópba.

ŠVEJK 100, szerk. Cserna-Szabó András és Fehér Renátó, Cser Kiadó – Hévíz folyóirat, 2021.

Fotó: Oláh Gergely Máté

 

nyomtat

Szerzők

-- Mizser Fruzsina --


További írások a rovatból

Szubjektív esszé egy koreai költészeti könyvbemutatóról
irodalom

Bemutatták Szeles Judit Világatlasz című verseskötetét
irodalom

Az örmény idő nyomában
Bemutatták Ungár Péter Ismétlődő eltévedés című kötetét, Prae Kiadó, 2025

Más művészeti ágakról

színház

Cyrano de Bergerac a Budaörsi Latinovits Színházban
Szinvai Dániel: álmomban az eső
Az OFF-Biennále Traces of Life című kiállítása


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés