bezár
 

film

2022. 01. 25.
Az állatok jogairól, személyes és intim nézőpontból
Andrea Arnold: Tehén
Tartalom értékelése (2 vélemény alapján):
Az utóbbi években egyre több olyan dokumentumfilm készül, amely az állatok jogaiért emel szót, azonban kevés olyan alkotást láthatunk, amely kifejezetten az állatok nézőpontjából ábrázolja a világunkat. Ehhez a látásmódhoz próbál közelebb jutni a Tehén című film, a 2022-es BIDF Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivál programjának egyik emlékezetes mozija.

Egy nyugat-európai szarvasmarhatenyésztő nagyüzembe vezeti el a nézőt a Wasp című rövidfilmjéért a 2000-es évek közepén az Oscaron és a Sundance-en is díjazott, majd egész estés játékfilmjeiért (Red Road, Akvárium, American Honey) többek között Cannes-ban is többször elismert brit rendező, Andrea Arnold a Tehén című dokumentumfilmben. Egyszerűen, letisztult formát választva teszi ezt, rengeteg közelképpel, ám bármiféle külső magyarázat vagy utólagos értelmezés nélkül.

prae.hu

A rövid és lényegre törő cím remekül tükrözi a film minimalista módszerét: Andrea Arnold filmje az ipari körülmények között haszonállatként tartott tehenek világát mutatja meg testközelből – miképp élnek, hogyan telik a nekik adatott idő, milyen benyomások érik őket egy átlagos napon.

Habár részletesen megismerjük a modernkori marhatenyésztés körülményeit, az üzemeket, a karámot, az egész rendszer működését, tartalmilag a Tehén mégsem ismeretterjesztő film, sokkal inkább esztétikai élmény, zsigerekre ható mozi. Különlegessége, hogy olyan filmnyelvet használ, amely az állatok világát közelinek, otthonosnak és érthetőnek mutatja, miközben az emberi beavatkozások, a folyamatos emberi jelenlét jelei mechanikusnak, ridegnek és idegennek tűnnek. A játékidő nagy részében a Luma nevű fejőstehenet követjük, az ő tekintetén keresztül nyerünk bepillantást, mozgása, járása ritmusában bevezetést a tehenészet világába, a kamera is szorosan az ő nézőpontjához kötődik. Az állati tekintet ilyesfajta közelsége, s vele szemben az emberi civilizációtól való távolság érzete izgalmas fordított látásmódot kölcsönöz a filmnek: nézőként akaratlanul is az a benyomásunk támad, hogy a dolgozók ormótlan vaseszközei, durva ruhái, a munka közben visszhangosan bömbölő popzene egy időben korlátozottabb és lehatárolt világhoz tartoznak, míg a fogolyként tartott, magatehetetlen állatok ösztönös viselkedésében az örökérvényű természet szépsége szunnyad. A szarvasmarhákat a Tehén magasztos, gyönyörű, titokzatos állatokként ábrázolja.

Tehén

A Tehén legfontosabb erénye, amely miatt különleges állatjogi dokumentumfilmként kell számon tartanunk, hogy nem külső szemlélőként vizsgálja „tárgyát”, hanem belső nézőpontból, „főszereplőjének” szubjektív pozíciójából, intim filmélményt nyújtva próbálja feltárni a tehenek érzésvilágát. A tavalyi év egyik nagysikerű dokumentumfilmjéhez, a Gundához hasonlóan (kritikánk itt olvasható), a Tehén esetében is az értelmet és az érzéseket, az elvont gondolkodás apró rezdüléseit kutatja a kamera az állatok tekintetében és viselkedésében. Azonban míg az anyakocákról mesélő Gunda a felfokozott képi világú, stilizált beállításokban metafizikus látásmódot igyekszik megragadni, addig a Tehén formavilága rögtönzött és spontán, ezáltal vizuálisan ugyan kevésbé átgondolt, de számos pillanatában testközelibb és természetesebb élményt nyújt.

Izgalmas kérdés, hogy egy állatok jogaiért küzdő dokumentumfilm vajon erőteljesebb hatást tud-e kelteni a nézőkben, ha az informatív, ismeretterjesztő tartalom helyett kifejezetten a személyes azonosulás lehetőségét célozza meg. A Tehén közvetlenül szinte semmit nem árul el a modernkori állattenyésztés globális helyzetéről és problémáiról, cserébe viszont megszeretett a nézővel egy érző lényt, akinek örömeit és bánatait testközelből követi – referenciát ad, milyen a mezőn önfeledten ugrálni vagy éppen a szűk karám vasrácsai között naphosszat raboskodni.

A tehén érzékeléséhez kapcsolódó szubjektív minőség természetesen valójában megismerhetetlen számunkra –, de Andrea Arnold nem is próbálja kitalálni az állatok érzéseit és gondolatait, ehelyett empátiát, érzékenységet igyekszik ébreszteni a nézőben. A sok szempontból elidegenedett, felgyorsult társadalmi légkörben pedig talán éppen ez a személyesség szükséges ahhoz, hogy maradandó filmélmény szülessen. A Tehén egyáltalán nem tartalmaz didaktikus vagy elfogult jeleneteket, mégis nyomatékos álláspontot képvisel az állatokkal kapcsolatos kegyetlen bánásmód elfogadhatatlansága mellett.

Tehén (Cow) – angol dokumentumfilm, 94 perc, 2022. Rendező: Andrea Arnold. Producer: Kat Mansoor, Rose Garnett, Maxyne Franklin, Sandra Whipham. Operatőr: Magda Kowalczyk. Vágó: Rebecca Lloyd, Jacob Schulsinger, Nicolas Chaudeurge.

A Tehén című film adatlapja és vetítési időpontjai a BIDF-en ide kattintva megtalálhatók.

A 8. Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivál vetítései január 22. és január 30. között látogathatók Budapesten, Debrecenben, Egerben, Győrött, Pécsett, Szegeden, Székesfehérváron, Szolnokon, Szombathelyen, Veszprémben és Zalaegerszegen.

Információ a BIDF-ről a fesztivál honlapján és Facebook-oldalán található.
A fesztivál filmjeiről ITT lehet mindent megtudni (a vetítési helyszíneket és időpontokat is), az órarendes program azonnali jegyvásárlási lehetőséggel pedig ITT található.

A képekért és a filmekért köszönet a BIDF-nek.

nyomtat

Szerzők

-- Horányi Péter --

Horányi Péter az ELTE Filmtudomány Tanszék mesterszakán végzett 2019-ben. 2016 óta jelennek meg filmes kritikái és írásai. 2020-tól a MOME Művészettudomány PhD képzés doktorandusza. A nemfikciós történetmesélés és a digitális technológiai környezet kapcsolata foglalkoztatja.


További írások a rovatból

Az Oscar-jelölt A zuhanás hangja című filmről
Interjú Nemes Jeles Lászlóval

Más művészeti ágakról

Az Élet és Irodalom LXIX. évfolyamának 50. számáról
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 4. nap
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 3. nap
A Krasznahorkai László-szövegek poétikájának kistükre buddhista filozófiai értelmezésben


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés