bezár
 

irodalom

2022. 04. 15.
Kinézni az ablakon és a közös éghez tartozni
Lezárult a SZIFONline Vándorló Írólaborának első évada
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Április 7-én a Magyar Műhely Galériában került sor a Vándorló Írólabor első évadának záróestjére a SZIFONline szervezésében. Az irodalom egyre erőteljesebb digitalizálódásának korában a szerkesztés is többnyire elektronikus levélváltások útján történik, és a szerzőknek sem gyakran jut lehetőségük arra, hogy személyesen találkozhassanak az olvasóikkal. Ezen távolodási folyamat lelassítására született meg a Vándorló Írólabor, melynek keretében Pinczési Botond, Vass Norbert és Veréb Árnika négy vidéki és határon túli városba látogattak el azzal a céllal, hogy egyórás műhelymunka-szekciók során a szerzőkkel közösen dolgozzanak a szövegeken, amikből az est folyamán a közönség is ízelítőt kaphatott.

A program Vass Norbert köszöntőjével kezdődött, aki röviden beszámolt róla, hogy hogyan próbálták meg a szerkesztőtársaival – ahogy ő fogalmazott – „meghackelni a rendszert”, és a 2020-as év nehézségei után újra közelebb kerülni a szerzőkhöz. Összesen tíz költővel dolgoztak együtt, akiket Győrben, Debrecenben, Szabadkán, illetve Szegeden kerestek fel, és invitáltak beszélgetésre egyesével, két-két szerkesztő részvételével. A közel egyórás, intenzív alkalmak során előre elküldött szövegekkel dolgoztak, így a szerkesztőknek is volt lehetőségük felkészülni a közös munkára, javaslatokat gyűjteni a versekhez.

prae.hu

A váratlan helyzetekkel, izgalmas tapasztalatokkal és kihívásokkal teli első évad záróestjén kilenc szerző mutatkozott be, akik hármas csoportokban olvastak fel, illetve válaszoltak a szerkesztők kérdéseire.

Az első körben Pinczési Botond beszélgetett a fiatal szerzőkkel. Kezdésként Tóth Annához fordult, és rögtön arra kérte, hogy olvasson fel nekünk két szöveget. A Fordítva című vers hallgatása során szinte megjelent a szemeink előtt az ábrázolt kép: puha könny, iszapos párna, halál és madárcsicsergés, az Illatfelhő pedig a szaglásunkkal dolgozott: anyu parfümjének az illata valóban az egész házat be tudja táncolni. Pinczési szerint, annak ellenére, hogy Tóth még nem debütált folyóiratban, olyan, mintha már kialakult volna a saját hangja, stílusa: a versek erős vizualitással bírnak, a képzetszerűség dominál bennük. A szerző ezzel kapcsolatban elmondta, hogy valóban ezt a technikát szeretné a későbbiekben is alkalmazni és továbbfejleszteni, de a kiindulási pont, az inspiráció mindig abból fakad, ami vele történik, és csak utána kezd el formálódni a szöveg.

Közönség, Tóth Anna

A továbbiakban Pinczési Majláth Ákoshoz fordult, aki a versek mellett meséket is ír: számára a központi téma a gyermekkor, ami azonban nem a nosztalgia által jelenik meg – sokkal inkább a gyerekként való gondolkodás kerül előtérbe. Majláth először ironikus felhanggal megjegyezte, hogy erre van predesztinálva, hiszen a „munkatársainak” átlagéletkora nyolc év.

Komolyra fordítva a szót, hozzátette, hogy gyerekpszichológiával foglalkozik, ezért fontos számára, hogy megmutassa, milyen erősek tudnak lenni lelkileg a gyerekek; ugyanakkor emellett tele vannak humorral is.

A felolvasott versekben is ezt próbálta érzékeltetni az önismeret kérdéseivel átszűrve. Az Apránként beszélőjében például egy kövér kisfiú ül, „mint valami gyógyfürdőben”. Takargatja magát, eszik, zsugorodik körülötte a törölköző. „Fáj nekem ez a kövér kisfiú” – szólt a vallomás, majd mielőtt még a beszélő „kilélegezhette” volna őt magából, már jött is a második vers, melyben a fogtündéré volt a főszerep, akit jobb kikergetni a házból, „mint egy eltévedt / kövér galambot”. A blokk utolsó felolvasója Soós Brigitta volt, akitől először a Süllyedő című verset hallhattuk. Egy város jelent meg előttünk, aminek nincs alapja, ahol minden bezár este kilencre, ahol a legnagyobb kincs a gyerek, mert „élned sem érdemes, ha nincs kiért”. Ezután rögtön következett a Vérszívók: erjedt cseresznye szaga, parfümfelhő, szúnyogok. Pinczési szerint Soós szövegei rendkívül sokszínűek, a központi súlyt azonban általában a kiszolgáltatottság, a szegénység és az abúzus kapják. A szerző elmondta, hogy fontos számára az ezen témákról folytatott párbeszéd, hiszen mindenki él át kiszolgáltatottságot az élete során; ugyanakkor a segítségnyújtás és mások hangjának felerősítése mellett a saját tapasztalatainak feldolgozása is cél volt, ami valószínűleg a továbbiakban is hangsúlyos szerepet kap majd az írásaiban.

Soós Brigitta

Az est második részében Veréb Árnika vette át Pinczésitől a mikrofont, és elsőként Szabó Gergelyt kérte arra, hogy olvassa fel hamarosan megjelenő kötetének záróversét, a Visszhangos lenyomatokat. Az elhangzó szövegben asszociációkon keresztül összefonódó, áradó gondolatokkal úszhattunk együtt: „kinézni az ablakon és a közös éghez tartozni”, „nem félni a zuhanástól”, aztán a következő részben „lefagyasztani a zsebre tett pillanatokat”, „távozni hang nélkül”, végül pedig „lenyelni az imát” és „nem hazudni magadnak sem”. Veréb szerint a szabadversek esetében mindenki a szabad szóra figyel, pedig ezeknek a műveknek is vannak szabályaik: Szabónál például a gondolatritmus kap kiemelt szerepet. A szerző ezzel kapcsolatban elmondta, hogy az elhangzott vers egy pályázatra készült, ahol a belső szabadság témája került a középpontba.

Számára, éppen ezért, pont ez a szabadság volt a fő szabály: azzal kísérletezett, hogy mennyi minden férhet bele egy-egy szóba, gondolatba, és hogyan épülhet ezekből egy összkép, egy szöveg.

Természetesen szó esett a készülő első kötetről is, ami Közös vizeink címen foglalja majd össze mindazt, ami – ahogy a szerző fogalmazott – eddig „fennakadt a szűrőjén”. A négy ciklusból álló kötet a Napkút Kiadó gondozásában jelenik majd meg Nádasdy Ádám ajánlójával. A továbbiakban hallhattuk még Szabótól a Holtág című verset – „most kapaszkodjon helyettünk valaki más” – majd a második blokk következő felolvasója vette át a mikrofont.

Szabó Gergely

Nádasdi Éva verseiben a fő szervezőerő az erőteljesen mitikus hang megjelenése. Ebből rögtön kaphattunk is ízelítőt: az első felolvasott szövegben egy törzs tagjai menekülnek, és adják fel ismétlődő szokásaikat, a másodikban pedig láthattuk, hogyan készül egy akt – formázás, birtoklás, parancs, bocsánat. Veréb az ismerős és ismeretlen motívumokkal, az otthonosság és otthontalanság együttes szerepeltetésével kapcsolatban arra volt kíváncsi, hogy kik inspirálják a szerzőt. Nádasdi Ladik Katalin és Orbán Ottó költészetét említette, valamint Áfra János új kötetét is kiemelte a megszerkesztettségből feltörő mítosszal összefüggésben. Hallhattunk még egy József Attilának dedikált verset, melyben felmerült a kérdés, hogy hogyan tekinthetünk az ő alakjára – irodalmi figura, bűnös, kommunista vagy tolvaj? –, majd a blokk utolsó szereplője következett. Szabó Réka Dorottya elsőként elhangzott szövegében paradicsomleves készült – egy konkrét, bensőséges térbe kerültünk, ami azonban idővel egy tágabb, filozofikusabb kontextus felé is kinyílt. Veréb szerint ez a technika a szerző többi szövegében is megfigyelhető: intim helyzetektől és meghatározott beszélőktől jutunk el az esszenciális mondatokig. Szabó elmondta, hogy ez általában nem tudatos folyamat: mindig a szituációból születik meg a gondolat, a szűk keret tágul, szinte észrevétlenül. Ezek után hallhattuk még a mint a méhek című verset, melyben egy erőteljes környezetvédelmi nézőpont jelenik meg, illetve a lineárist is, amiben „a zentai tiszaparton estefelé / minden olyan egyenes”: az áramlat, a híd, a szavak, a vonások.

Szabó Réka Dorottya

Az utolsó blokkban Vass Norbert kérdezte a szerzőket, kezdésként Papp Grétát, aki a Vándorló Írólabor első résztvevője volt. A napszám című versben a beszélő az édesanyjával dolgozik, almaillatú az arcuk, pirosra érik a kezük a vegyszerektől. „Nagyokat harapunk egymásból” – szólt a zárlat, majd az örökfény következett, amelyben Isten mellett az örökség is fontos szerepet kap.

Vass elmondta, hogy amikor először találkozott Papp szövegeivel, azt jegyezte le, hogy ezek morzsaversek: nemcsak azért, mert rövidek, hanem azért is, mert íz van bennük, például az örökség íze.

A szerző bevallotta, hogy bár mindig valamely nagyobb és komolyabb érzést vagy pillanatot igyekszik megragadni, a szövegek végül általában 4-6 sorosra sűrűsödnek. Rövidségük ellenére viszont olyan kérdések fogalmazódnak meg bennük, mint hogy mit jelent vallásos családban felnőni, vagy hogy hogyan kell kitölteni a misék csendjeit. A készülő, Lepecsételt szoba munkacímen futó kötetben is ezek a témák kerülnek majd a középpontba: az anya személye, illetve a családi szokások köré szerveződő versek mellett a vallás is hangsúlyos szerepet kap. Papp elmondta, hogy az utolsó ciklus még hátravan: ebben arra keresi majd a választ, hogy hogyan férhet össze hagyomány és újraértelmezés, illetve saját gondolatokkal és magyarázatokkal zárja le a kötet által bejárt ívet. A harmadikként elhangzó vers, a lépések az áldozatig vezetett, majd érkezett is a következő felolvasó.

Papp és Vass

„Álmodom engem, s erről velem beszélek” – hallhattuk a Szabadkáról érkező költő, Antalovics Péter magánbeszélgetés című versének zárósorában. Vass elsőként arra volt kíváncsi, hogy mi a kiindulópontja a szövegek erőteljes képszerűségének, színes, szinte karneváli világának. A szerző elmondta, hogy a versei mindig létélményekből születnek – jelen esetben például abból, hogy milyen érzés lehet a bőrünkön kívül lenni és felülről szemlélni magunkat –, a hangulatvilág, a szókincs és a forma csak ez után alakul ki. A következő felolvasott szövegben a beszélő egy folyóparton ülő alakot mutat nekünk: „arcáról idő csordogált”, „könnyei belefolynak ereimbe” – mondja. Vass megjegyezte, hogy Antalovics azon szerzők közé tartozott, akik minden javaslatra nagyon odafigyeltek, és ezzel a tudatossággal kapcsolatban arról kérdezte őt, hogy a létélmény megjelenése után mikor van kész egy szöveg. A szerző szerint ez a pont valójában az időn kívül létezik, ugyanakkor a rutinnak köszönhetően ma már képes elengedni a verseket: jelenleg már a harmadik kötetén dolgozik, ami a Forum Kiadónál jelenik majd meg.

Ebben a kompozícióban azt a hármasságot igyekszik majd átadni, amelyben ő az embert látja: a szellem a külvilág felé fordul, a test az intimitás terepe, a lélek pedig magában van, és hordoz fontos érzéseket.

Antalovics Péter

Az est utolsó felolvasója Schneider Éva volt, aki Győrből érkezett. Az első versében Részecskeországról hallottunk: maghasadás, vakvarjúcska, aztán Aliz kitakarítja az atomreaktort. Vass szerint Schneider rendkívül széles körből merít: a természettudományoktól kezdve a fantasy műfaján keresztül a népdalokig minden helyet kaphat a szövegeiben. Ezzel kapcsolatban arra volt kíváncsi, hogy honnan jönnek ezek az inspirációk, és mik azok a benyomások és élmények, amikből versalapanyag lehet. A szerző elmondta, hogy foglalkozik családfakutatással, fontosak számára a női sorskérdések, de még a sorozatokból is képes ihletet meríteni. A következő vers, amit hallhattunk tőle, a család férfi tagjait sorolta fel nekünk, az ükapától indulva Schneider Mártonig, a nagyapáig, akit a háborúban láthattunk. Ez a téma az 1944 című szövegben is visszaköszönt: bombatalálat, lövészárok, harctér a Dnyeper mellett.

Schneider Éva

A felolvasóesten nagyon különböző és színes szövegekkel találkozhattunk, és bizonyossá vált számunka, hogy a Vándorló Írólabor elérte a célját: nemcsak izgalmas verseket hozott létre, hanem közösséget is teremtett, aminek most egy estére mi is részesei lehettünk. Vass Norbert zárásként elmondta, hogy a szerkesztőtársaival bíznak a folytatásban, illetve remélik, hogy új városok és szerzők is csatlakoznak majd a kezdeményezéshez.

Közösség

Fotók: Lakos Gábor

nyomtat

Szerzők

-- Bakó Sára --


További írások a rovatból

Blended Intensive Programme Pozsonyban
irodalom

Bemutatták Szeles Judit Világatlasz című verseskötetét
irodalom

Bemutatták Závada Péter Éngép című verseskötetét
irodalom

Az örmény idő nyomában

Más művészeti ágakról

Az Árnyak kertje című antológiáról
Robert Icke Szophoklész-átirata a Radnóti Miklós Színházban
színház

Az Egy nyár című komédia a Katona József Színházban
A Boldogtalanok című előadás az Örkény Színházban


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés