bezár
 

film

2022. 10. 17.
Ha egyet láttál, mindet láttad. De azért Agatha Christie örök
Tom George: Ecc, pecc, ki lehetsz?
Tartalom értékelése (1 vélemény alapján):
Ismét bebizonyosodott, hogy Agatha Christie történetein nem fog az idő vasfoga. Olyannyira így van ez, hogy az elmúlt években egyenesen reneszánszukat élik az írónő műveit feldolgozó adaptációk, valamint a (főként brit) filmkészítők inspirációért is előszeretettel fordulnak a krimi nagyasszonyához, hogy sikeresen idézhessék meg az általa tökéletesített műfajt. Az Ecc, pecc, ki lehetsz? is ezen próbálkozások egyike, amely ugyan remekül eleveníti fel a regények hangulatát, azonban az izgalmas bűntény bemutatása és annak felderítése terén már nem ér fel Christie zsenijéhez.

Az Ecc, pecc, ki lehetsz? rendezője, Tom George ahelyett, hogy Christie valamely jól ismert karakterét – mint például mindenki kedvenc belga detektívjét, Hercule Poirot-ot vagy a kötögető Miss Marple-t – és nyomozását adaptálta volna a szélesvászonra, a londoni West Enden futó Egérfogó színdarab köré szervezte filmje cselekményét, és invitált meg világába valós és kitalált személyeket.

Éppen akkor csöppenünk az ‛50-es évek londoni forgatagába, amikor a színház az Egérfogó 100. jubileumi előadását ünnepli, ám a fényűző partit beárnyékolja a színfalak mögött elkövetett hidegvérű gyilkosság. Az áldozat nem más, mint a darabot megfilmesíteni készülő amerikai rendező, Leo Köpernick (Adrien Brody), aki egyben a film narrátora. Köpernick vezeti be a nézőt az Ecc, pecc, ki lehetsz? fiktív világába, kiszól a nézőhöz, és alaposan részletezi, miből áll egy whodunit (a „ki tette?” kérdést névként kiérdemlő bűnügyi alműfaj azokat a jellegzetesen brit krimiket gyűjti magába, amelyek célja a bűntény logikus felderítése, hőse pedig az aktív nyomozó). „Ha egyet láttál, láttad az összeset” – szögezi le flegmán Köpernick.

De miből is áll egy whodunit? Először megismerjük a kulcsfontosságú szereplőket, megtörténik a gyilkosság, majd felbukkan az éppen arra járó nyomozó, aki kikérdezi a szemtanúkat, eleinte téves nyomon halad, aztán apránként összeáll a kép, egybegyűjti a gyanúsítottakat, és a nagy leleplezésben rámutat a gyilkosra, akire a néző sosem gondolt volna.

Adrien Brody

Tom George már a felütésben egyértelművé teszi számunkra, hogy ezúttal nem klasszikus whodunitre váltottunk jegyet, hanem olyanra, amely folyton reflektál önmagára, és emellett számtalan utalást tesz Agatha Christie életművére és az Egérfogó körüli szenzációra. A darab kuriózumnak számít, ugyanis ez a legrégebben futó színházi előadás, melynek megfilmesítési jogait az írónő azzal a feltétellel adta el, hogy csak akkor készülhet belőle mozgóképes adaptáció, ha már legalább 6 hónapja lekerült a műsorról. Ez a mai napig nem történt meg, csupán a pandémia idején fordult elő, hogy nem lehetett Egérfogót nézni.

Az Ecc, pecc, ki lehetsz? a darabot csupán ürügyként használja fel, hogy magáról a krimi műfajáról mondjon valami újat – míg az autentikus angol miliővel, a jellegzetes karaktertípusokkal és a nyomozás menetével tiszteleg előtte, addig a reflexív humorral és az önirónival parodizálja azt. Továbbá az első perctől az utolsóig emlékezteti a nézőt a jól bejáratott sablonokra és klisékre, ilyenek például a flashback, vagy az a váratlan fordulat, amikor fény derül a gyilkos kilétére és motivációjára. A film cselekményének színtere színházi és filmes közeg, ez által még inkább és még könnyedébben kihangsúlyozható, hogy bizonyos filmnyelvi eszközök és dramaturgiai fogások miért és hogyan működnek. Erre remek példa az a flashback jelenet, melyben Köpernick storyboard-rajzokkal szemlélteti hollywoodi koncepcióját arra, miként szeretné majd (a szerinte unalmas) darabot kicsit felrázni, hogy aztán az általunk nézett film fináléjában egy az egyben a filmbéli rendező elképzelései valósuljanak meg.

Adrien Brody és David Oyelowo

A gyilkosság helyszínére először az újonc és tapasztalatlan Stalker rendőrnő érkezik, aki azon túl, hogy mindent feljegyez kis noteszfüzetébe és igyekszik alaposan végezni a munkáját, még lelkes mozirajongó is – bármelyik pillanatban képes idézni az éppen felmerülő filmből és jól ismeri a filmcsillagokat. Felettese a második világháborút megjárt Stoppard felügyelő, aki nem éppen a lehengerlő személyiségéről híres. Miután felesége elhagyta, alkoholba fojtotta bánatát, így rezignáltan veszi tudomásul, hogy neki kell felgöngyölítenie az ügyet, ráadásul Stalker rendőrnő izgága természetét is tolerálnia kell. A furcsa pár ellentétes természetéből adódik a film legfőbb humorforrása, a jó hangulathoz pedig jelentős részben hozzájárul a két színész, Sam Rockwell és Saoirse Ronan színészi játéka, különösen a fiatal színésznő brillírozok a komika szerepben: Ronan saját (ír) akcentusában beszél és nagyszerűen veszi fel a film ritmusát.

Sam Rockwell, Saoirse Ronan

A további szerepekben is a brit színjátszás krémje vonul fel. A valós és fiktív személyeket többek közt olyan színészek keltik életre, mint Ruth Wilson, David Oyelowo, Sian Clifford, a fiatal Harris Dickinson a színész Richard Attenborough szerepében látható, illetve Shirley Henderson formálja meg a film végén felbukkanó Agatha Christie-t. Az illusztris társaság biztosan élvezte a forgatást, mindenki könnyedén és kellő túlzással játssza el karakterét.

A társulat

Az Ecc, pecc, ki lehetsz? a hardcore Agatha Christie-fanok számára igazi kincsesláda, egymást követik a különböző rejtett utalások és kikacsintások (angolul Easter Egg), melyeket valószínűleg tényleg csak az elkötelezett Christie-rajongók vesznek észre. Ilyen például, hogy az angol forgatókönyvíró extravagáns lakhelye az art deco stílusú Florin Court panelházban található, ahol a David Suchet-féle népszerű sorozatban Poirot is lakott. Stoppard felügyelő neve sem véletlen: az Oscar-díjas író-rendező (Rosencrantz és Guildenstern halott) Tom Stoppard 1963-an írta meg a The Real Inspector Hound című egyfelvonásos darabját, melyben kifigurázza a whodunit műfajt.

A televíziós közeget mozira cserélve a rendező, Tom George és a forgatókönyvíró, Mark Chappell az Ecc, pecc, ki lehetsz? elkészítésével nem revizionálják a krimi műfaját. A képi megjelenítés Wes Andersonra emlékeztet és ötletes megoldásokban gazdag (szimmetrikus kompozíció, osztott képmező, montázs, élénk színek), ehhez társul Daniel Pemberton könnyed zenéje, viszont a végeredmény a humora, valamint a műfaji konvenciók zárójelbe tétele terén is elmarad az olyan sikerművektől, mint Rian Johnsontól a Tőrbe ejtve, vagy az elsőfilmes Evan Morgan Az ifjú nyomozó című neo-noirja.

Pippa Bennett-Warner, Reece Shearsmith, Ruth Wilson

Az Ecc, pecc, ki lehetsz?-ben a lapos bűnügyi szálat és a sokszor felesleges kiszólásokat feledteti az összeszokott színészi gárda, a magát komolyan nem vevő rendezői elképzelés és az elegáns kivitelezés. Agatha Christie írói bravúrját meg sem közelíti, inkább ügyes stílusgyakorlat, melyben a hangulat a csábító, és a figurák azok, akik másfél óráig lekötik a néző figyelmét. Az őszi hűvös napokra így azért kellemes kikapcsolódást nyújthat a krimivígjátékok kedvelőinek.

Ecc, pecc, ki lehetsz? (See How They Run) – feliratos amerikai-brit krimivígjáték. 2022. Rendező: Tom George. Forgatókönyvíró: Mark Chappell. Zene: Daniel Pemberton. Szereplők: Sam Rockwell, Saoirse Ronan, Adrien Brody, David Oyelowo, Harris Dickinson. 12 éven aluliak számára nem ajánlott. Forgalmazó: Forum Hungary. Bemutató. 2022. szeptember 29.

Képek: Forum Hungary

nyomtat

Szerzők

-- Kiss Dalma --

Az ELTE BTK-n tanult filmelmélet és filmtörténet szakirányon, szakdolgozatában a kortárs ír filmművészettel foglalkozott. Elsősorban az európai és amerikai független (indie) filmeket kedveli. 2020 óta jelennek meg kritikái.


További írások a rovatból

Steven Spielberg: A Fabelman család
Trine Piil Christensen, Seamus McNally: Semmi
Bernáth Szilárd: Larry

Más művészeti ágakról

Izsó Zita: Bekerített erdő, Scolar Kiadó, Budapest, 2022
Szabó Márton István: Betonszféra, Scolar kiadó, Budapest, 2022.
Scruton zenei írásainak magyar fordításáról
irodalom

Telt házas rendezvény keretében mutatták be a Műút folyóirat öt legutóbbi lapszámát


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés