zene

Max Weber racionális elméletének meglátása alapján a nyugati zene olyan racionális, azaz szisztematikus, strukturális és funkcionális vonásokat hordoz, melyet a harmonikus progresszióban, a zene dinamikai mozgásában és az intervallumok aritmetikai kialakításában vélt felfedezni. Ez alapján a hagyományos zenén belül hálózatok ismerhetők fel a zenei anyagok közötti kapcsolatok révén. Ezzel ellentétben az avantgárd zene szakít ezekkel a racionális vonásokkal, esetlegesnek, kaotikusnak, meghatározhatatlannak látszik, így kilóg a hagyományos zenére érvényes hálózatok rendszeréből.
Az Egyesült Királyságból érkező Chia-Ling Peng, a Newcastle Egyetem PhD hallgatója kutatásában John Cage páratlan és formabontó Solo for Piano című 1957-58 közötti darabjának hálózatát elemzi. November 23-ai előadásában olyan elméleti keret bemutatására vállalkozik, amely a racionális elméletet keveri a hálózatelmélettel, s melynek célja a Solo for Piano című munka nyomán a meghatározatlan zene lehetséges hálózatainak felmutatása, valamint a benne fellelhető racionális vonások detektálása. Hipotézise szerint ezek a hálózatok és a racionális vonások is a kompozíciós anyagok és a zeneszerző alkotói szándékának figyelembevételével tárhatók fel, melyek az adott mű kapcsán relevánsnak tekinthetők. John Cage a grafikus kottáit jellemzően útmutatóval látta el, ezzel a szisztematikus vonást erősítette, ugyanakkor előfordul, hogy már az útmutatóban teret ad a zongoristának a szabad értelmezésre ezzel pedig fellazítja a szisztematikusságot. Peng eredményeit a Gephi vizualizációs szoftver segítségével mutatja majd be.
A nyugati avantgárd zene hálózatelméleti megközelítése mellett, a hagyományos japán zene dallamvilágának sajátosságairól is tájékozódhatnak a konferenciára látogatók. A Doshisha Egyetemről érkező kutatók bemutatják majd a japán zenének és sajátos dallamosságának a „tone system” megközelítés és a hálózatelmélet nyomán feltárt karakterisztikáját. A “tone system” Curt Sachs, a 20. század egyik jelentős zenetudósának klasszikus munkáin alapuló absztrakt fogalom, amelyet a zenetudomány a zene bármely adott kultúrában való terjedésének, átalakulásának és egyetemességének megvitatására használt. A fogalom a hangok egymáshoz való viszonyát, kölcsönhatását jelenti egy bizonyos zeneműben. Fumio Koizumi zenetudós tetrachord-elméletében és Minao Sibata zeneszerző ún. csontváz-elméletében az a közös vonás, hogy mindkettő a hagyományos japán zene „tone system” vizsgálatát tárgyaló kvalitatív kutatásoknak az eredményei nyomán született.
A japán Doshisha Egyetem kutatói: Akihiro Kawase, Junji Adachi, Kiichi Nakasu, Ayaka Kojima és Aoi Morikawa azt vizsgálják, hogyan strukturálható a dallam a hagyományos japán zenében hálózatelmélet használatával. A Sibata- féle csontváz-elmélet hálózatainak reprodukálhatóságát is biztosítandó, a japán kutatócsoport célja egy a dallamokból hálózatot generáló módszer kidolgozása, valamint mindennek egy kvantitatív perspektívából való reprodukálása. Hálózati modellként japán gyerekdalok egy csoportját reprezentálták, melyek tartalmazzák a hagyományos japán zenében fellelhető alapvető jellemzőket. Modelljük és a gráfelméletben kifejlesztett valamennyi módszer alkalmazása révén egy általuk kidolgozott keretrendszert javasolnak a hasonló dallamokkal rendelkező zeneművek osztályozására és összehasonlítására.
A Klezmer Archívum elnevezésű nemzetközi projekt zenei művek archiválásának kérdéseivel és újszerű megoldásaival foglalkozik. A klezmernek, a kelet-európai zsidóság hangszeres, szájhagyomány útján terjedő transznacionális tánczenének a gyökerei egészen a 1500-as évekre vezethetők vissza. A Klezmer Archívum projekt célja nem pusztán a sajátos dallamok és történeti/etnográfiai kontextusok és egyéb rendelkezésre álló információk központi tárolása, de nagy figyelmet fordít a klezmer kultúra hordozóira is. A projekt a klezmer szakértők nemzetközi hálózatát, az emberi kapcsolatok összefüggésrendszerét és az általuk elősegített információáramlást is vizsgálta és dokumentálta. A kutatáshoz a DoReMus ontológiát alkalmazzák és bővítik ki, hogy az emberi kapcsolatok is vizsgálhatóvá váljanak. Ez véleményük szerint jól tükrözi a kulturális tudás cseréjének a módját, és jobban láthatóvá teszi a dallamok vándorlását.
A digitális zenetudományban egyre népszerűbbé és fontosabbá válnak a digitális archívumok, amelyek nem csak a dokumentálás, de a zenekutatás új lehetőségeinek és a nagy adathalmazokkal való munkának is feltételei. Ehhez szükség van a különböző kezelőfelületek használatának megkönnyítésére is, valamint az analitikai adatok egyértelmű vizualizációjára Anna Maria Matuszewska, a Lengyel Tudományos Akadémia és a németországi Karlsruhe Zeneművészeti Egyetemének munkatársa a zenetudományi kutatások eredményeinek interaktív, vizuális feltárását alapvető fontosságúnak véli, így előadásában Tableau Public adatvizualizációs szoftver segítségével mutatja meg, milyen újszerű lehetőségeket kínál az interaktív diagrammatikus zenei elemzés.
Bölcsészet és digitalitás
Graffitik a digitális bölcsészetben
Címlapfotó: John Cage, Wikipedia, Bogaerts, Rob / Anefo