bezár
 

színház

2022. 12. 01.
Desiré Fesztivál 2022 – első és második nap
Desiré Central Station 2022 – No Filter
Tartalom értékelése (2 vélemény alapján):
A Desiré Fesztivál minden évben egy-egy szlogent vagy hívószót kínál föl laza keretként vagy afféle tematikus szűrőként. Az idei, a „No Filter” ugyanakkor épp arra tesz javaslatot, hogy mondjunk le a szűrő használatáról. Vajon mit mutat a világ elénk táruló képe bármiféle kozmetikázás vagy szépítés nélkül? És mit jelent mindez a színház keretein belül, ahol végső soron minden közvetített, hiszen minden gesztus egyszersmind jel is?

Az első két nap két előadását valóban szemügyre vehetjük a szűrőtlenség szűrőjén keresztül. A fesztivál a Stúdió K Színház két Hegymegi Máté-rendezésével, a Heilbronni Katicával és a Neróval nyitott. A Heilbronni Katica, Kleist lovagi drámája nem igazán könnyed anyag, és az előadás első szakaszát némileg el is nehezíti a kleisti szöveg. Mindezt azonban az a jelentőségteljes ötlet ellenpontozza, hogy a játék nagy részben három futópadon zajlik. A színészek folytonos mozgásban vannak, haladás nélkül, és ettől bukfencet vetnek a statikus és a dinamikus fogalmai. A futópad valamiféle negyedik dimenzióként működik a darabban: noha a szereplők ki-kilépnek belőle, a belső folyamatok kerete voltaképpen ez a szűkre szabott tér marad. Ami az alapkonfliktust illeti, Katicát (Pallagi Melitta) valamiféle belső kényszer köti Vihar Friderik grófhoz (Nagypál Gábor), amit az egyszerűség kedvéért nevezhetünk szerelemnek, de végső soron minden szereplő vissza-visszatér a maga futópadjához, képtelen lévén kilépni a saját szenvedélyei köréből. Ez az elrendezés pedig megelőlegezi a konklúziót, hogy a romantikus szerelmi mese nem nyerhet (spoiler: nem is nyer) hagyományos befejezést.

Szkéné színház

Desiré

Noha a színészi jelenlét az első pillanattól kezdve erős és koncentrált, a statikusságot erősítik a helymegjelölő feliratok („Vésztörvényszék”, „Viharsugárvára” stb.), és bizonyos értelemben maga Kleist szövege is, amelyből hiányzik minden könnyedség vagy humor. A rendezés eleinte nem is lazítja az anyagot, később azonban, a történet kibontakozása során fokozatosan egyre elevenebbé válik az előadás – mintegy előbukkan az emberi dráma a lovagi dráma szűrője alól.

A másnapi Neró színpadképét ugyancsak egy látványos elem, egy sárga doboztér uralja, amely ugyancsak egyszerre rögzít-keretez, illetve alakítható és mozgatható is. Ebben az előadásban is alapvető szerepe van a látványnak, a fizikai színház elemeinek, valamint az aláfestő zenének. Mindez helyenként kifejezetten filmszerűvé teszi Hegymegi rendezését. A szövegkönyvet Kosztolányi regényéből Garai Judit írta, és a jó ritmusú előadásnak a javára válik, hogy nem korlátozódik dialógusokra, hanem sokat megőriz a leírásokból is. Egy-egy színész ilyenkor kiszáll a szerepéből, és mesélni kezdi a szöveget, a tempóváltás pedig új fejezetet nyit az események menetében.

„Egy rossz költő mily megindító” – szól Kosztolányi verse 1924-ből, és a dilettáns művészből lett zsarnok története valóban tele van megindító pillanatokkal. A drámai ívet Nero személyiségtorzulása adja, akinek azzal kell szembesülnie, hogy a politikai hatalom nem konvertálható a szellem világába, és így a korlátlan egyeduralom birtokában is láthatatlan falakba ütközik. Ennek a kényszerű szembesülésnek a legemlékezetesebb jelenete a császár és Britannicus (Samudovszky Adrian) kettőse: Nero esztétikai fejtegetései törleszkedéssé alacsonyulnak, de így is rendre visszapattannak a valóban tehetséges Britannicusról, aki hümmögéssel és vállvonogatással tér ki az érdemi válaszadás elől.

Desiré

Az előadás úgy épül a címszereplő ifj. Vidnyánszky Attila bravúros játéka köré, hogy közben nem szűnik meg társulati összmunkának lenni. A Stúdió K csapata kitűnő alakítások sorát nyújtja, a közönség erős atmoszférájú előadást láthatott a fesztivál második napján.

 

Heinrich von Kleist: Heilbronni Katica
Stúdió K Színház (Budapest)
Rendező: Hegymegi Máté
Szereplők: Pallagi Melitta, Nagypál Gábor, Homonnai Katalin, Lovas Dániel, Spilák Lajos, Nyakó Júlia, Samudovszky Adrian.
Fordította: Petra Szabó Gizella. Díszlet: Fekete Anna. Jelmez: Kálmán Eszter. Zene: Tarr Bernadett. Dramaturg: Gyarmati Kata. Videó tervezés: Bredán Máté. Hang, videó: Jankó Mátyás. Fény: Berta Ninett. Rendezőasszisztens: Mátyás Viktória.

Nero
Kosztolányi Dezső Nero, a véres költő című regénye alapján a szövegkönyvet írta: Garai Judit
Stúdió K Színház (Budapest)
Rendező: Hegymegi Máté
Szereplők: Ifj. Vidnyánszky Attila, Spilák Lajos, Pallagi Melitta, Nyakó Júlia, Homonnai Katalin, Lovas Dániel, Sipos György, Samudovszky Adrian.
Dramaturg: Garai Judit. Díszlettervező: Fekete Anna. Jelmeztervező: Kálmán Eszter. Zeneszerző: Tarr Bernadett. Fény: Hegymegi Máté, Berta Ninett. Asszisztens: Szilágyi Brigitta, Rezek Bori.

Desiré Fesztivál 2022
Nemzetközi Regionális Kortárs Színházi Fesztivál, Szabadka / Szerbia
Szabadka, 2022. november 25. – november 30.

Fotó: Molnár Edvárd

nyomtat

Szerzők

-- Keresztesi József --


További írások a rovatból

Somorjai Réka: BOJZ című drámája a Szkéné Színházban
Wagner kincse 2. – 1. alkalom, Márton László előadása A Nibelung-énekről
Komáromy Bese Soha jobban című darabjáról
színház

Kabóca Bábszínház: Dödölle

Más művészeti ágakról

Roy Jacobsen: A láthatatlanok című regényéről
Alex Garland: Polgárháború
irodalom

Závada Péter: A muréna mozgása, Jelenkor, Budapest, 2023.
Az év ódaköltője 2024 pályázat eredményhirdetése


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés