film
A Veszélyes lehet a fagyi ugyanannak a valóságnak két különböző olvasatát tárja elénk: pár nap történéseit láthatjuk először Adél, majd Éva szemszögéből. A két nézőpont nagyban fedi egymást, ugyanakkor az is kitűnik belőlük, hogy a lejátszódó eseményeket mennyire különbözően éli meg és értelmezi a két testvér. Adél szemében Éva élete azért látszik könnyebbnek, mert ő nem dolgozik, és otthon lehet a gyermekével. Az ő szemszögéből Éva toxikus házasságába egyáltalán nem látunk bele, bár Éva több kísérletet is tesz arra, hogy megnyíljon. Éva agresszív és rideg férje, Tamás (Szabó Máté) ellentétjeként lép a színre Ákos (Patkós Márton), mint a kedvesség és a gyengédség megtestesítője. Az Adél és Ákos között bontakozó kapcsolat irigységet kelt Évában.
![]()
Szilágyi Fanni filmje érzékeny és hiteles módon dönti le a társadalmi ideákat, rámutatva arra, hogy az emberek között nincsen eredendő megértés, és hogy a valódi empátia csak tudatos odafigyelés révén nyilvánulhat meg. Míg a közhiedelem szerint az ikrek egymástól távol is megérzik a másik fájdalmát, sőt, szinte úgy élnek, mintha egy lélek lennének két testben, addig a Veszélyes lehet a fagyi nyers, de valóságos képet mutat arról, hogy a mindennapokban hogyan idealizáljuk mások életét, ezzel irigységet és haragot gerjesztve magunkban.
A történet úgy jelenít meg társadalomkritikát, hogy közben kiemeli: amit az egyén objektív valóságként észlel, lényegében a valóságnak csak az egyik vetülete. Adél és Éva másképpen emlékeznek egy-egy elhangzott szóra, mondatra, emiatt egymás szándékait és érzelmeit is félreértelmezik, ezáltal lehetetlenné válik közöttük a tiszta kommunikáció. A film szereplői nem azért beszélnek egymáshoz, hogy meghallgassák és megértsék a másikat. Évába férje és ikertestvére folyamatosan belefojtja a szót, mindketten a munkára hivatkozva. Adél annyira elhidegült a testvérétől, hogy már kényszeresen kerüli a beszélgetésre lehetőséget adó alkalmakat, pedig érzi azt, hogy távolról sincs minden rendben Éva életében.
![]()
A film látványvilága is az ikrek élete közötti különbséget tükrözi. Adél egy átlagos panelben lakik, és egy szokványosan szürke, a magyar valóságot hitelesen megjelenítő kórházban dolgozik. Ebből kiindulva a nézőben jogosan alakulhat ki az az elgondolás, hogy Adél élete valóban nehezebb. Ellenben a film második része arra ösztönöz, hogy árnyaljuk a szereplőkről alkotott véleményünket. Miközben Éva életéhez a luxus kapcsolódik, látjuk, hogy érzelmileg és a lehetőségeit tekintve ő van nehezebb helyzetben. A palota falai között végletesen magányos, Adéllal ellentétben nincsenek barátai, Tamás elhanyagolja és agresszíven bánik vele. Éva próbál az anyjától tanácsot kérni, és próbál beszélgetést kezdeni a veszélyeztető házasságról. De a hirtelen megszakadt párbeszédből hamar kitűnik, hogy ebben a közegben erről lehetetlen megnyílni.
Az ikrek kapcsolatában a külsőségek hangsúlyozása a szorongató irigységre, a féltékenységre mutat rá. Az ikrek másképp öltöznek, másképp viselik a hajukat, és míg Évát tökéletes sminkben látjuk, Adél mindig elhanyagolt és kialvatlan. Annak ellenére, hogy látszólag Adél talpraesettebb és magabiztosabb személyiség, mégis azt érezzük, hogy nem elégedett önmagával. A testvére viselkedését kezdi imitálni. Ugyanakkor Éva is szeretne változtatni. Anyagi tekintetben mindene megvan és tökéletes a megjelenése. Mégis úgy érzi, Adélhoz kellene hasonlítania ahhoz, hogy boldogabb élete legyen. A karakterek eltérő öltözködési stílusa, hajviselete és sminkje önmagában kevés lenne ahhoz, hogy a néző elhiggye, ténylegesen két eltérő személy jelenik meg előtte a vásznon. Stork Natasa kiváló színészi játékának köszönhetően mégis valóságként éljük meg azt, hogy Adél és Éva eltérő személyek, még akkor is, amikor egy képkockán látjuk megkettőzve a színésznőt.
![]()
A film férfi szereplői is egymás ellenpólusai. Tamás sikeres vállalkozó, külső szemmel nézve remek férj, aki csodás életkörülményeket teremt a családjának, míg Ákos „csak” egy darukezelő. A férj karaktere indokolatlan mértékben gonosznak tűnik, hiszen míg a világ felé a tökéletesség és harmónia látszatát közvetíti a családjáról, Évát mégis nyilvánosan megalázza, mind a testvére, mind pedig egy nagyobb társaság előtt. Egyszerűsége ellenére Ákos válik a történetben a megértés szimbólumává, hiszen nemcsak Adéllal elfogadó és kedves, hanem Évának is támaszt nyújt, amikor a férje megszégyeníti. A darukezelő kulcsfontosságú szerepet tölt be az ikrek kapcsolatában. Eleinte úgy tűnik, hogy a testvérek még inkább eltávolodnak egymástól, mivel mindketten beleszeretnek. Végül mégis neki köszönhetően kerülnek közelebb egymáshoz.
![]()
Szilágyi Fanni első nagyjátékfilmje olyan világot épít fel, amelyben sokáig úgy tűnik, hogy az őszinte kommunikáció hiánya áttörhetetlen gátat képez a szereplők között. A történet nem kínál megoldási lehetőségeket az elhidegülés elkerülésére, mégis finoman kiemeli az ikrek közötti organikus kötelék jelentőségét. A Veszélyes lehet a fagyi olyan film, amelyet mindenképp érdemes megnézni, hiszen elgondolkodtat saját magunkról, kapcsolatainkról, miközben meghatóan és humorosan hangsúlyozza az őszinte kapcsolódás elengedhetetlenségét.
Veszélyes lehet a fagyi – színes, magyar film, 90 perc, 2022. Korhatár: 16 éven aluliak számára nem ajánlott. Rendező: Szilágyi Fanni. Forgatókönyvíró: Lányi Zsófi. Fényképezte: Szilágyi Gábor. Producer: Pataki Ági, Kenesei Edina. Vágó: Ördög Zsófia. Zene: Kalotás Csaba. Főszereplők: Stork Natasa, Patkós Márton, Szabó Máté, Csikász Ágnes, Bódy Magdi. Bemutató dátuma: 2022. 11. 17. Forgalmazó: Mozinet
Jelenetképek forrása: Mozinet
.



