bezár
 

színház

2023. 02. 04.
Identitásválságunk makettje
Dioráma magyarokkal a Trafóban
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Közhely, hogy végletesen polarizált világunkban, a cancel culture korában, egyre nehezebb, ha nem lehetetlen, közösen beszélni bizonyos fogalmakról, témákról, eseményekről. Arról azonban kevesebb szó esik, hogy mindnyájan, akik (önként vagy kényszerűen) a verbális-virtuális lövészárkok mélyén gubbasztunk, mit veszítünk el mindabból, aminek okán – vagy ürügyén – harcolunk. Ebben a nagyszínpadra nagyított diorámában, más szóval kiállítási makettben, az alkotók a nézőkkel együtt épp egy ilyen kényes kérdést járnak körül.

A Trafó Kortárs Művészetek Háza színpadán, a kívülállóság biztonságát nyújtó zsöllyétől alig néhány méterre, mégis kényelmetlenül nagy távolságban, egy létszámunkhoz mérten szűkös fénykörbe terelve várjuk az előadás kezdetét, amikor a hangfalakból megszólal az Egressy Béni által megzenésített Szózat. Nincsenek előadók, lényegében díszlet sincs, akik vagy ami felé fordulhatnánk, nincs, ami kontextusba helyezné a Szózat meghallgatásának (vagy közös éneklésének) oly sokszor, és oly sokféleképpen értelmezett rituáléját. Magunk vagyunk, a mindenkire egyformán vetülő, erős fényben meztelenül egymás előtt, mert ez a nagyon is konkrét zenemű megköveteli, hogy valamiképp viszonyuljunk hozzá, és ezzel megmutassunk egymásnak valamit magunkból, az identitásunkból, a magyarságtudatunkból. Ezzel a provokatív gesztussal kezdődik a Dioráma csoport Dioráma magyarokkal című előadása, amely gyanúsan naivnak tűnő egyszerűségével kényszerít arra, hogy kilépjünk lövészárkainkból egy közös térbe, és lefújjuk a politika és az ideológia vastag porrétegét arról a kérdésről, hogy mit is jelent magyarnak lenni.

Szkéné színház

Miután helyet foglalunk a nézőtéren, megkezdődik a „műsor”: művelődési házak hivatalos ünnepségeit idéző, már-már iskolás hangvételű, és a jól ismert közhelyeket pufogtató beszéddel. Elhangzik azonban egy fontos tételmondat: azért gyűltünk össze, hogy Magyarországot ünnepeljük. Nem valamelyik dicsőséges vagy tragikus, az emlékezetpolitika játékszerévé degradált történelmi eseményt, hanem pusztán az országot, amelyben élünk, mindazt, amit számunkra jelent, végeredményben – magunkat. Az ünnepségből ünnepély lesz, ahogy az előadás alkotói, egyúttal szereplői, Kelemen Patrik, Mákó Rozi, Petrányi Luca, Raubinek Lili, Szabó R. János, Szeri Viktor hosszan járják a színpadot, piros, fehér és zöld zászlókkal, gondosan megkomponált, és dacos komolysággal végrehajtott koreográfia szerint, amely egyszerre idéz falunapot, május elsejei felvonulásokat és olimpiai látványosságot. A szereplők szedett-vedett, össze nem illő, de minden darabjában magyar – matyómintás, hol piros, hol fehér, hol zöld, zászlóval-címerrel díszített – ruházata éles, komikus kontrasztot alkot a mozgás hibátlanságával. A zászlóvivők mind egyéni módon, de láthatóan átélik feladatuk jelentőségét és súlyát, ami tökéletes teatralitást kölcsönöz a jelenetnek. Hogy mi a célja a jelenetnek, hova tart, az nem derül ki – talán épp arra készít fel, hogy az előadás nem magyaráz, nem indokol, sem részleteiben, sem teljes egészében. Nem tudom, alkotói szándék, vagy csak az előadás epizodikus szerkezetéből fakad, de a nézőre hárul az értelmezés. Ha úgy döntünk, otthonosan ismerős motívumok könnyed játéka, ha pedig úgy, a nemzeti hovatartozás-érzésünkhöz fűződő viszonyunk sorozatos megkérdőjelezése.  

A következő jelenetek a leghétköznapibb valóságában közelítik meg a magyarság személyes élményét, ami egyúttal a közösséghez tartozás élménye is: a falusi disznóvágás, Sub Bass Monster zenéje, koccintás pálinkával, lakodalmi vonatozás és a Megy a gőzös Kanizsára, a Fidesz 2006-os választási veresége, végül az 1999-es augusztusi napfogyatkozás. És miközben a szereplők sziszifuszi erőlködésének közepette hatalmas, formátlan zsákok vándorolnak a színpad egyik végéből a másikra, a nézők is újra és újra részesévé válnak a közösséghez tartozás élményének, amelyben minden jelenet egyszerre névértékén vett és áttételes: a pálinkát nem húzzuk le, hanem csukott szemmel, kortyonként isszuk, majd ringatózó mozgással „meglötyböljük”. A közös mozgással a kupicák sokaságából ismét egységet teremtünk: úgy ring bennünk a magyar hagyomány italának minden cseppje, ahogy a palackokban, egységben ringott együtt, a határszéli falutól, Kömörőtől a Trafóig vezető úton. Egymás vállába kapaszkodva vonatozunk körbe-körbe a színpadon, de a Megy a gőzös dalszövegébe bekúszik Brüsszel, a külföldre költözés, az „itthon elértem, amit hátszél nélkül lehet” túlzottan is ismert valósága. Máskor a szereplők a nézők fülébe súgva pleytkaláncokat indítanak el, amelyekben felismerni vélünk aktuálpolitikai szereplőket és motívumokat, de azok mindig megmaradnak a sejtések szintjén – és ahogy a pletykák különböző tempóban terjednek a nézőtér egyes soraiban (minden sor külön „forrástól” értesül), megéljük a közösségből való kimaradás feszélyező kényelmetlenségét is: egy másik sorban már nevetnek valamin, amit én még nem hallottam…

Fotó: Fodor Csilla

Mint egy drámapedagógiai foglalkozásban, a nézők később négy kisebb csoportban a földre telepszenek – ez, véleményem szerint, az előadás egyetlen zavaróan kidolgozatlan pontja. Fehér papírzászlókból magyar zászlókat rajzolunk, és megkapjuk a feladatot: írjuk rá a zászlókra, hogy magyarságélményünkből mit mentenénk át, ha az országot újra kellene teremteni. Zászlóink később fontos szerepet kapnak, de jó lenne, ha ebben a közösséget tematizáló előadásban, erre az időre, mi, nézők válnánk az előadás főszereplőivé. Ha a kiscsoportos foglalkozás a személyes találkozás terepe lehetne, és a találkozásból egy, mégoly kérész-életű, de valódi közösség épülhetne.

A zászlókat aztán krumplikba tűzzük, és az előkerülő burgonya láttán újra szembesülünk a kérdéssel: lehet-e ma, Magyarországon, egy zsák krumpli az, ami: zöldség, netán papírzászló-nehezék, vagy most már szükségszerűen az ételosztással megvásárolt szavazatok szimbóluma? Tudunk-e, merünk-e Magyarországról beszélni, egyáltalán gondolkodni, a lövészárkokon kívül? Lehet-e diskurzust folytatni a magyarságról, anélkül, hogy szavaink politikai állásfoglalássá váljanak?

Újrateremtjük Magyarországot (miért, mi történt vele?) a közben a színpadra szórt mulcs-ágyásra elhelyezett zászlókkal, rajtuk mindazokkal az értékekkel, amelyek a nemzeti identitásunkhoz való, legszemélyesebb kötődésünket hordozzák. A földön ülve, egy elsötétülő fénykörre szegezett tekintettel újrajátszunk egy olyan eseményt, amely egyszer mindenkit, politikától és pártállástól függetlenül, mindenkit izgalomba hozott, és így egészen sajátos módon kovácsolta egységbe az országot: a huszadik század utolsó napfogyatkozását. Ahogy Raubinek Lili, az előadás rendezője, egyúttal szereplője mondja, „mindenki tudja, hol volt 1999. augusztus 11-én”. Nincs ideológia, nincs emlékezetpolitika, csak egy emlék, a mi közös emlékünk. Végül, még mindig a földön ülve, halkan, szinte magunknak, közösen elénekeljük a Himnuszt.

A Dioráma magyarokkal rendkívül szórakoztató előadás. A mindannyiunk számára jól ismert, sztereotipikus „hungarikumok” felsorakoztatásával azonban, bizonyos értelemben, valóban újrateremti az országot, vagy legalábbis megszabadítani látszik Magyarország-képünket, ha rövid időre is, a rátapadt, megosztó konnotációktól. A néző feladata, hogy eldöntse, naivitás ez, vagy provokáció.
 

Dioráma csoport: Dioráma magyarokkal

Alkotók: Kelemen Patrik, Mákó Rozi, Petrányi Luca, Raubinek Lili, Szabó R. János, Szeri Viktor 
Rendező: Raubinek Lili 
Fény: Dézsi Kata 
Konzulens: Hudi László 
Producer: SÍN Művészeti Központ

Produkciós partner: SÍN Művészeti Központ, Katlan Csoport, Budapest Főváros Önkormányzata, Füge Produkció, Staféta, Emberi Erőforrások Minisztériuma

Bemutató: 2022. november 11.
Trafó Kortárs Művészetek Háza

Fotók: Fodor Csilla

nyomtat

Szerzők

-- Cortés Sebastián --


További írások a rovatból

Penelope Skinner: A legenda háza a Belvárosi Színházban
színház

A MáSzínház KÖT-EL-ÉK – „Okos lány, túlteszi magát rajta!” előadásáról
színház

Az ÖrkényKÖZ 1,5 ezrelék bemutatójáról
Bűn és bűnhődés az Örkény Színházban

Más művészeti ágakról

irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 3. nap
Hari Drama és Nagy Emma Quintet koncert a Várkert bazárban
Bemutatták Fekete Vince Gyönyörű apokalipszis című könyvét
irodalom

A szerző fellép a 29. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztiválon


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés