bezár
 

art&design

2023. 04. 01.
Tárgyról, térről és lélekről
Eszmefuttatás az Átmeneti tárgyak, átmeneti tájak című kiállításról
Tartalom értékelése (1 vélemény alapján):
A COVID-19 szerencsénkre nemcsak egzisztenciális válságot, hanem máig bőséges témaválasztékot is hagyományozott a kortárs filmnek és irodalomnak, az előadó- és szépművészeteknek. Gink Sára, Kortmann Járay Katalin és Mendreczky Karina a Deák Erika Galériában megrendezett Átmeneti tárgyak, átmeneti tájak című kiállítása is olyan tárlat volt, melynek ötletcsírája a karanténhelyzetben fogant, és a megváltozott otthon-fogalmat, az emberi tárgykultúra társadalmi és lélektani vetületeit vizsgálja a környezetpszichológia és a képzőművészet eszközeivel.

Mindenütt jó, de a legjobb otthon – jobb esetben ez az a hely, ahol feloldhatjuk minden gátlásunkat, és valóban önmagunk lehetünk. Úgy alakíthatjuk, ahogy szeretnénk – s ez a praktikusnak tűnő procedúra egyben spirituális folyamat, mely énünk, személyiségünk térbeli kiterjesztéséről is szól. Saját terünk személyre szabásában, e „belakási folyamatban” minden döntés a miénk, csak pénztárcánk (vagy a főbérlőnk) szabhat gátat a fantáziánknak. Rengeteget lehet megtudni a másikról, ha megnézzük a helyet, ahol él. Az otthon az elvonulás és az önkifejezés legintimebb helyszíne, mindennapi rituáléink szakrális színtere.

prae.hu

kep

Fotó: Gyuricza Mátyás

Ki ne botlott volna bele a lakásban rossz helyen levetett kósza félpár-cipőbe, ledobott táskába, rosszabb esetben ágylábba? – legmeghatározóbb otthon-pillanatom a Deák Erika galériaterében, mikor belerúgok egy csontba, amit a térelválasztó fal kiszögellésénél a földre helyeztek. Ezenkívül tökéletes a rend, amivel már nehezebben kapcsolódom – de a rend/rendetlenség pszichológiájába most nem megyünk bele. Falvédőkkel, vázákkal, világoskék rojtokkal, textíliákkal és családi fotókkal kicsinosított pszeudo-lakásbelsőbe érkezem, a bejárattal szemben fali házioltár, a „nappali” sarkában puha, rojtos párnák és rekamié, szemben írásvetítő-tévé… Egyszerre ismerős és elidegenítő: a kiállításnak bevallottan célja, hogy egy otthonos, belakott térnek tűnjön, ám a hangsúly mégiscsak a „tűnjön” szón van.

Mi egy kiállítótér, ha nem átmeneti tér? Ha nem is feltétlenül illeszthető a klasszikus augéi nem-hely fogalomkörébe – amelynek viszont az otthon szöges ellentéte.(1) A kiállítótér tulajdonképpen „átmeneti nem-hely”: egy transzformer-tér, ami minden kiállítás alkalmával új identitást kap és hellyé változik; de amint vége, kiürített, kiszolgáltatott, karakter-vesztett beltérként, „kvázi-nem-helyként” viselkedik… mígnem egy újabb megvalósuló kiállítás újabb perszónát biztosít neki. 

aa

Fotó: Gyuricza Mátyás

Így filozofálok a Deák Erikában ezen az otthont mímelő kiállításon, s e téri eszmefuttatások hatására eszembe ötlik hasonló kérdéseket feszegető, egyik kedvenc kiállításom, melyet 2018-ban a valenciai IVAM-ban láttam. A Down to the affected level című kiállítás tulajdonképpen egy üres terem volt, ahol körben a falról különböző mélységekig kaparták le a festéket: minden szinten újabb szín és mintázat bukkant elő, amely a múltban itt rendezett kiállításoknak állított emléket. Ez a kiállítás tárgyak nélkül, visszakaparással, elvétellel teremtett atmoszférát a térben. Szó szerint a felszínt kapargatva, de annál mélyebbre hatolva radírozással mutatta meg a múltat, bizonyítva, hogy a tér identitását nem a tér maga, hanem a benne történtek határozzák meg.

n

Fotó: Gyuricza Mátyás

Visszatérve jelen kiállításunkhoz, az otthonná alakított galériatérben a nosztalgikus atmoszférát itt maguk a tárgyak teremtik meg. A kiállított tárgyakhoz azonban (ezt mindenki tudja) „nem nyúlunk”. Hogyan érezhetem otthon magam egy ilyen térben, amit a kultúrafogyasztás számtalan íratlan szabálya határoz meg? S a téma, bár mindenkinek ismerős, a hideg, élettelen, szúrós, viszketős anyaghasználat ismét elidegenítőnek hat – mintha műanyag gyümölccsel várnánk vendégeket. Ilyen a hideg betonból öntött telefon, amelyből szárazvirág hajt ki; a puha párna, melyet gusztusos penészharmat borít; a falról lelógó, gigantikus pókháló, amelynek vasszerkezete számottevő sérülést okozhatna; a papírvékony kimonó, mely kapcsán félek, hogy érintésemre elporladna; és a rátelepedésre sehogy sem alkalmas homokszőnyeg, melynek tengerét terülő-mintás betonlapok szakítják meg. Ráadásul minden tárgynak „arca” van: mintha a kiállítás visszanézne ránk, avagy saját otthonunkban mi válnánk a megfigyelt tárgyakká. Az ismeretleneket ábrázoló fotóktól kezdve a hatalmas, antropomorf molylepkén át, a csontvégre faragott arcig, mindenfelől szempárok szegeződnek ránk. Bájos ellentmondások tere ez, mint mikor a kanapé alá toljuk az összesöpört porcicákat; hívogat az ismerős melegség, de van benne valami taszító, titkos sötétség, valami belülről jövő misztikum. 

b

Fotó: Gyuricza Mátyás

A kiállítás értelmezéséhez a környezetpszichológia tudományágát kell segítségül hívnunk, kezdve a címszereplővel. A pszichológia nyelvén átmeneti tárgynak nevezzük azokat a tárgyakat – plüssállatot, rongyot, csörgőt, babát, kisautót –, melyek biztonságérzetet nyújtanak az édesanyától való leválás folyamatában, távollétében érzelmileg helyettesítik őt, szorongáscsökkentő funkcióval bírnak. A kiállított művek, melyek az otthon tárgyait reprezentálják – és amelyek az otthonosság-érzés generálásának szolgálatában lettek ilyen módon elhelyezgetve a térben –, ebben a kontextusban szintén nevezhetők átmeneti tárgyaknak: egy ahhoz hasonló aurát hivatottak teremteni, amit saját otthonunkban is tapasztalhatunk. Gyönyörű műalkotások, de nem olyanok, amiket otthon is kiraknánk a falra – átmeneti tárgyak, szimbolikus, reprezentatív értékkel, és szimpatikus esztétikummal, ami a törzsit, a retrót és a mait játékosan kavargatja. Nagyon finom és kimunkált kivitelezés, tűpontos, „katalógusszerű” berendezés; bézses, nyers, pasztell, deszaturált földszínek. Letisztult, trendi, végtelenül rendezett és mégis takaros. A lakás és a kiállítás, az átmeneti és az állandó, a látszat és a valóság egyvelege: bensőségest szimuláló „mű-tárgyak”, lelket reprezentáló álképek. Jelenkori animizmus a for-profit galériatérben.

Az otthonteremtést, az otthon belső terének érzelmekkel való feltöltését hagyományosan női feladatkörként könyveljük el, ahogyan a Telex cikke és a kiállítást megnyitó Dúll Andrea környezetpszichológus – a téma neves szakértője – is kitér rá. Nyilván nagyon máshogy mutatna a tér, ha férfi alkotók állítottak volna ki hasonló témában. A férfi szagmintát hagy a területén – a nő pedig érzelmi komponensek mentén a maga képére alakítja. Persze ez egy elég szélsőséges általánosítás, de tapasztalataim szerint van igazságtartalma. Mendreczky Karina textil-alapú installatív munkái boncolgatják a matriarchális otthonkép témáját. Falvédő- vagy szőnyegszerű, finom kézimunkák, múltszázadi, fekete-fehér családi fotók használata jellemzik időtlen, álomszerű, a fotó, grafika és a textilművészet határain mozgó alkotásait. Ezek a tárgyak inkább a nosztalgia felé fejtik a kiállítás fonalát: egy olyan (ismét ismerős) merengésbe menekítik a nézőt, melyben az egyén feloldódik és a pszeudo-otthonban egy kollektív pszeudo-múlt élményt kreál.

bb

Fotó: Gyuricza Mátyás

Gondolhatunk arra, hogy ez a többszörös kettősség – az ismerős és az elidegenítő faktorok együttes jelenléte – a karantén-helyzetre jellemző, megváltozott otthonképre utal, amelyben a kint és bent egybefolyik, biztonságérzetünk elhomályosul, és menedékünk egyszerre börtönünkké válik. De a koncepció ezen bőven túlmutat, s számomra (főleg, hogy a karantén-helyzet mára inkább csak kellemetlen, de egyre halványabb emlékként van jelen a köztudatban) 21. századi satnyuló tárgykultúránk alapvető kritikájaként is értelmezhető. Ettől függetlenül az az érzésem támad, hogy a kiállítás hangos elméleti háttere kissé elveszi a hangsúlyt magukról a tárgyakról, amikre pedig hivatalosan a figyelmet akarná felhívni. A kiállítást bemutató írások is inkább a pszichológiai vonatkozásokkal foglalkoznak, mintsem magukkal a kiállított tárgyakkal. Kíváncsi vagyok, hogy a leírások nélkül vajon ugyanezt az érzést idéznék-e elő ezek az egyébként valóban nagyon precízen megmunkált, egyszerűen szép tárgyak. 

b

Fotó: Gyuricza Mátyás

Digitalizálódó világunkban egyébként is egyre nagyobb csorbák jelennek meg tárgykultúránkban. Manapság akár már a 2-3 éves gyerekeknek is telefont adunk a kezébe. Már megszokott, de mégis szomorú jelenség, hogy egyre többünknek – és erre a karantén valóban ráerősített – az okostelefonunk jelenti a kapcsolatot a külvilággal. Ez lenne a „21. századi átmeneti tárgy”, ami az objektív valóságképünknek szinte teljesen átveszi a helyét, aminek kérdés nélkül mindent elhiszünk, és aminek pillanatnyi hiányában rögtön mini-szívrohamot kapunk? Volt valaha az emberiség történetében ennyire meghatározó jelenléte egy bizonyos tárgynak? Szorongásunkat vagy fáradtságunkat is inkább agyzsibbasztó videónézéssel csillapítjuk, mintsem hogy megragadjuk kabala kavicsunkat a zsebünkben. A tárgyak romantikája lassan odavész, hiszen van egy olyan tárgyunk, amin keresztül mindent elintézhetünk, ami minden szórakozást és kapcsolattartást lehetővé tesz és helyettesít.

af

Fotó: Gyuricza Mátyás

A képzőművészet azonban továbbra is tárgyközpontú. Még a kortárs művészet is – bár, mint tudjuk, ez az állítás az időalapú művészetek megjelenésével már a huszadik századtól kezdve, ma pedig a mesterséges intelligencia és a kriptoművészet időszakos térhódításával változni igyekszik. Mit jelent egy ilyen jelenben a kézzelfogható, fizikális tárgyak jelenléte, mi lehet ma ezek funkciója? Átmeneti tájakon éljük le az életünk nagy részét. Kávézókban írjuk a cikkeket, ide-oda közlekedünk, kiállításokra járunk, multikban dolgozunk, bevásárlásból bevásárlásba esünk. Ritkán marad idő az otthoni minőségi időtöltésre. Hol marad az intimitás, a lélek, a biztonság? 

Egyik megküzdési stratégiánk ebben a mocsokkal teli jelenben a nosztalgia, a „régen minden jobb volt”. Vajon ezt az élményt hivatott feléleszteni ez a kiállítás? De tekinthetjük huszonegyedik századi énvédő mechanizmusnak az alternatív, online valóságokba való menekülést is. Azonban az ilyen, érzelmileg eltávolodott valóságérzetek, ahogy a kiállítás leírása is utal rá, elidegenítőleg hatnak, a belső tájakat teljesen felszámolják. 

A kiállítás aláhúzza, hogy a kézzelfogható – akár egy tárgyat veszünk a kezünkbe, akár egy másik emberrel érintkezünk –, bármennyire is háttérbe szorul ma is pótolhatatlan. Az Átmeneti tárgyak, átmeneti tájak kiállítótere hamis lakásbelső, melyben a tárgyak mint otthont imitáló, élettelen bábuk vannak jelen – ám ezzel egy életbevágó szentimentális tartalomra hívják fel a figyelmet. Ahogy a kiállítás mottója is megmondta: „A dolgoknak is megvan a maguk élete, csak fel kell ébreszteni a lelküket.” (G. G. Márquez)

g

Fotó: Gyuricza Mátyás

Átmeneti tárgyak, átmeneti tájak | Transitional Objects, Transitional Landscapes

Kiállító művészek: GINK Sára, KORTMANN JÁRAY Katalin, MENDRECZKY Karina
Kurátor: MAJ Ajna

A kiállítás a Deák Erika Galéria által 2021-ben első alkalommal kiírt Kurátori Díj nyertes pályázataként valósult meg.

Grafikai terv: FELSMANN István

(1.) Nem-hely, non-lieux – olyan, az ember által épített urbánus terek, amiket a modernitás utáni „szürmodernitás” kora hozott létre. Olyan identitás nélküli helyek (metrómegállók, aluljárók, hotelszobák), amelyekhez az ember képtelen kötődni. Marc Augé: Bevezetés a szürmodernitás antropológiájába, 1995.

nyomtat

Szerzők

-- Menyhért Juci --

Az MKE elmélet szakán végeztem, korábban grafikusnak tanultam, a művészet meghatározza az életem. Írok, nézek, hallgatok, tanítok, workshopot vezetek, gyerekekkel alkotok, a GYIK Műhely és a Kincskereső Iskola munkatársa vagyok. Jelenleg művészetterápiát tanulok Pécsen, szabadidőmben alkalmi közösségi/művészeti projektek résztvevője vagyok.


További írások a rovatból

Az A.P. Art Galéria Echoes című tárlatáról
Az OFF-Biennále Traces of Life című kiállítása
Baráth Áron & Pál Katja alkotásai a VILTIN Galériában
Benkő Barnabás, Enyedi Zsolt, Hamerli Judit képzőművészek közös kiállításáról

Más művészeti ágakról

Az Élet és irodalom LXIX. évfolyamának 43. számáról
Az ismeretlen Gyóni
Reptér, Magdafeszt, Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés