bezár
 

irodalom

2024. 06. 14.
Korrajz és misztikum a krimi műfajában
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Május 22-én szerdán fél héttől Azok a bűnös 1920-as évek néven került megrendezésre Kocsis Gergely és Hidas Bence krimiírók közös estje, amelyet a szintén krimi szerző Patkó Ágnes moderált.

Kocsist az idén megjelent A varjúszellem, Hidas pedig a tavaly publikált És mindent betemet a hó című regényéről kérdezte Patkó. Felvezetésként elmondta, a beszélgetés azért jött létre, mivel mindkét író regénye ugyanabban a korszakban, az 1920-as évek elején játszódik, amelyet ő maga érdekesnek talált és fel is merült benne annak a lehetősége, hogy a szerzők összebeszéltek ez ügyben. Hidas elmondta, ez egyáltalán nem volt intencionális egyikőjük részéről sem, majd

prae.hu

Kocsis kifejtette, azért esett a választása az 1920-as évekre, mivel egy olyan időpontot akart kiragadni a történelemből, amelyben lehetősége nyílhatott egy egész nép trauma utáni állapotának bemutatására.

Erre reflektálva Hidas elmondta, A varjúszellem olvasása során érdekesnek találta a kontrasztot saját és Kocsis regénye között, mivel az És mindent betemet a hóval ellentétben, az utóbbiban egy másfajta (az elit) társadalmi csoport működésébe tekinthetnek be az olvasók, amely annak ellenére, hogy mindkét könyv egy szociális közeg szemszögén keresztül mutatja meg a trianoni törést, különböző dinamikák és szituációk bemutatását teszi lehetővé.

Krimiről a Kis Présházban

Patkó megkérdezte a szerzőktől, hogy korábban is foglalkoztatta-e őket ez a kor, vagy csak a regényük keletkezésekor kezdtek el mélyebben érdeklődni a téma iránt. Mint kiderült, mindkét szerzőt már régóta foglalkoztatta ennek az időszaknak a kulturális és politikai háttere, Kocsis elmondta, ezt megelőzően több, leginkább pozitív visszhangot kiváltó kisprózája játszódott az 1920-as években.

Ezt követően Patkó áttért a műfajiság, azon belül is annak a kérdésére, hogy egyáltalán miért a krimire esett a választásuk a szerzőknek. Kocsis szerint a rejtély mint a krimi szerves része nagyon könnyen hozzáférhető és izgalmas hangulatot kölcsönöz egy regénynek. Ő maga műfaji játékként kezdett el a krimiben alkotni – az érdekelte, hogyan képes fenntartani a feszültséget a cselekmény előre haladtával. Hozzátette, saját könyvében történik egy műfaji váltás, és leginkább a két műfaj köztiség és a műfajok keveredése volt az, amely számára élvezetes volt az írás folyamata során.

Varjúszellem

Erre reagálva Hidas elmondta, szerinte a krimi többrétűsége és összetettsége nagyon változatos és izgalmas játékteret biztosít az írók számára, amit más műfajok nem feltétlenül tesznek lehetővé.

A következő kérdést a moderátor Kocsishoz intézte, és arra volt kíváncsi, hogy a műfaji keveredés továbbra is érdekli-e az írást illetően. A szerző elmondta, elsősorban a kísérletezés érdekli a műfaji keveredés kapcsán, az ezen a téren történő próbálkozásai örömet okoznak számára, illetve motiválják őt a további alkotásra, annak ellenére is, hogy nem minden esetben lesznek eredményes, befejezett művek belőlük.

ésmindentbetemet

A következőkben Patkó a történelmi krimi írásához szükséges kutatások fontossága felől érdeklődött. Hidas elmondta, leginkább az internet segítségével végezte a regény megírásához szükséges előkészületeket, illetve kifejtette a véleményét, miszerint az alkotást megelőző kutatás „túl van misztifikálva”, úgy gondolja, ez inkább egy izgalmas folyamat, amelynek során érdekfeszítő kulturális történeti cikkeket olvashat az adott szerző, amelyeket később felhasználva képessé válhat a kor hiteles megjelenítésére. Kocsis szerint a kutatás szerves része a krimiírásnak, és a szerző feladata, hogy minden olyan történelmi, kulturális motívumnak utánanézzen, amit az adott elbeszélésben ábrázolni kíván. Ő leginkább a korabeli újságokat olvasta, annak érdekében, hogy tisztában legyen a kort meghatározó fontosabb közéleti és politikai eseményeivel.

Patkó a krimik középpontjában álló detektívek karakterrajzával kapcsolatban arra volt kíváncsi, vajon a személyiségük megalkotása során végeztek-e pszichológiai kutatómunkát a szerzők, vagy inkább saját élményeikből építkeztek ennek során. Kocsis elmondta, saját lánya, aki pszichológiát tanul, segítségére tudott lenni abban, hogy például a háború okozta poszttraumás stressz állapotát szakmai módon mutassa be neki.

Továbbá A varjúszellem misztikumba való átlépése lehetővé tette a bizonytalanság megjelenítését, így olvasása során nem lehet eldönteni feltétlenül, hogy a detektív egy, a mentális problémái okozta rohamot, vagy látomást él-e át.

krimiest

Az ezzel járó lehetőségeket Kocsis szándékosan alkalmazta, abból a célból, hogy az elbeszélés során később hangsúlyosan fellépő misztikumnak az elejétől fogva megágyazzon. Ehhez csatlakozva Patkó Hidast kérdezte annak kapcsán, hogy a misztikum milyen módon merült fel számára a regényírás során. A szerző elmondta, inspirációként Edgar Allen Poe és Arthur Conan Doyle-tól A sátán kutyája voltak azok a művek, amelyeket számításba vett, és a misztikumot mint történetindító motívumot kívánta volna ábrázolni, amely aztán az elbeszélés végén racionális magyarázatot kap.

Ugyan nem ebben az irányban alkotta meg végül a szöveget, helyette azonban megmaradt a vallásosság mint az az elem, amely szerinte ugyanazt a funkciót képes betölteni egy krimiben, mint a misztikum.

A következőkben Patkó a gyilkosság helyszínéül szolgáló templom szerepére kérdezett rá a regényekben. Kocsis szerint a templom a város közepeként funkcionál legtöbb esetben, körülötte és benne történnek a fontos, a lakók életét meghatározó események. Továbbá az ő esetében a templom intézménye a hatalmasságával és befolyásával szintén hozzájárult a misztikum kibontakoztatásához.

Hidas regényében a Kálvária-dombi kápolnában történik a gyilkosság, számára az volt a mérvadó, hogy a történet egy zárt, a településtől elszakított és vele mégis szoros összefüggésben lévő helyen vegye kezdetét, emiatt számára magától értetődő volt a templomi tér behozatala.

Végül Patkó felvetette a regények folytatásának kérdését, illetve a főszereplők kapcsán felhozta a két fiktív nyomozó egymással való találkoztatásának lehetőségét, tekintve, hogy azok egy korban és ugyanazon az intézményen belül munkálkodnak, tehát akár ismerhetnék is egymást. A szerzők, ugyan nem erősítették meg, hogy gondolkoznának közös munkán e téren, de nem is zárkóztak el a crossover elbeszélés gondolatától.

A beszélgetés végén a jelenlévők feltehették az elhangzottak kapcsán bennük megszülető kérdéseket a szerzők számára, illetve lehetőség nyílt mindkét regény dedikálására is.

Képek: Köő Adrienn

nyomtat

Szerzők

-- Kőrösi Kata --


További írások a rovatból

Tudósítás egy dél-koreai irodalmi estről Stockholmból
Az Élet és Irodalom LXIX. évfolyamának 48. számáról
Négy verseskötetről, amelyeket nagyon vártam
Az Élet és Irodalom LXIX. évfolyamának 47. számáról

Más művészeti ágakról

Fenyő D. György Költőiskolájának bemutatójáról
Marie Jacquot és a Bécsi Szimfonikus Zenekar koncertje a Musikvereinban


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés