bezár
 

art&design

2025. 08. 04.
Rég nem látott képek
A Knoll Galéria Ég és Föld fényei - Festészet 1990 körül egy magángyűjteményben című kiállításáról
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A Pilinger Erzsébet művészettörténész vezette Knoll Galéria Budapest terei adnak otthont az Ég és Föld fényei - Festészet 1990 körül egy magángyűjteményben című kiállításnak.

A Knoll Galéria Budapest a Liszt Ferenc tér egyik épületében taláható lakásgaléria. Becsöngettem, majd felcaplattam az első emeletre. Közben megcsodáltam a folyósóról látható belső udvart, ahol egy Ybl Miklós tervezte kút áll. Rendezhetnének jóval több gyűjteményes tárlatot - jegyzem meg magamban, miután felértem. Legutóbb a Szikra Képzőművészeti Bemutatóteremben találkoztam a Művek a Hoffmann-gyűjteményből kiállításával, amúgy ritkán látható válogatás egy-egy műgyűjtő anyagából. A Knoll mostani tárlata Gaudens Pedit osztrák műgyűjtő és műkereskedő kollekciójából szemezget. A kiállított művészek, Mazzag István, Mulasics László, Soós Tamás, Tölg-Molnár Zoltán, Gábor Àron és Kollár György garanciát jelentenek a minőségre. Kompozícióikat a fény tematika fűzi össze, melyeken formák, színek jobbára izgalmasan vegyülnek egymással.

prae.hu

Ég és Föld fényei - Festészet 1990 körül egy magángyűjteményben  Knoll Galéria Budapest 2025, enteriőr (3)

Ég és Föld fényei - Festészet 1990 körül egy magángyűjteményben, Knoll Galéria Budapest, 2025, enteriőr 

Többnyire, hiszen például Mulasics László Nagy vers II (1991) című képén a fekete dominál. Komor és sötét színét csak egy fehér geometrizáló forma, illetve az azt körülvevő aranyzott keret oldja. Szemfülesebbek persze további két vastag vonalat is felfedezhetnek, melyek beleolvadnak a feketébe. Nem tudom, hogy mások miként voltak vele, de nekem csak többszöri újranézés után váltak ezek láthatóvá. A Képzőművészeti Egyetem festő szakán végzett Mulasics 1986-ban szakított a figuralitással, munkásságában a geometria és az anyagkísérletek nyertek teret. Ez utóbbi vezette el az enkausztikához. Az ókori technika lényege, hogy a szódával kevert viasz alapanyagú festéket melegen viszik fel ecsettel a színezendő felületre. Ez a technika lehetővé teszi a színek rétegezettségét, átfedését. 1987-től ezzel a gazdag és mély színeket eredményező eljárással dolgozik Mulasics, a Nagy vers II. is így készült. A Kollár György alkotta Fénykereső (1990) Mulasics László művénél színesebb: vörös, kék, néhol citromsága, rózsaszín és lila „tündököl” a sötét képmezőben. A foltszerűen kavargó színekből nehéz megállapítani, hogy mik „rajzolódnak ki”. Dimbes-dombos táj? Kavargó felhők? Folydogáló patak? Bármelyik, hiszen a cím szerint ezek Földünk, egünk színei. Az esztergomi születésű és ott élt Kollár György „festészete mind témavilágában, mind stílusában a vásárhelyi realista tradíció szellemében bontakozott ki, majd a 70-es, 80-as évtizedfordulótól a színek kifejezőerejére épített, elvont motívumokból szervezett, sejtelmes képtereket alkotó piktúrává érett”.  [1] 

Mulasics László Az igéret hálói II. enkausztika vászon 130 x150 cm

Mulasics László: Az ígéret hálói II., enkausztika vászon, 130 x150 cm

A kiállított alkotások közül két kedvencemet is kiemelném. A Gábor Áron Fény Möbius (1989), valamint Soós Tamás Barokk táj címűeket. Az előbbin a német matematikus különös, kétdimenziós szalagját láthatjuk, melynek ide-oda áramló vonalai térbeli hatást keltenek. A kompozícióban az örvénylő vonalak mögött szigorú rend van. Hogy miért tartom e munkát kedvencemnek? Dinamikus, absztrakt mivolta ellenére is ’eseményteli’.

A kiállítás alfája és omegája számomra az olajjal vászonra készült Barokk táj, amely olyan, mintha egy színdarabot látnánk. Nézői vagyunk egy drámai előadásnak, amelyen a szó szoros értelmében összegyűltek a viharfellegek, az ég elsötétül, lilává, rózsaszínné lesz.

Soós Tamás Barokk táj olaj, vászon 2x 200 x 150 cm

Soós Tamás Barokk táj, olaj, vászon, 2x 200 x 150 cm

Az Ég és Föld fényei - Festészet 1990 körül egy magángyűjteményben képei mostanáig nemigen voltak láthatók. „A Pedit-gyűjteményben számos mű témája volt a fény: az univerzum tájait, a végtelenség dimenzióit idéző munkák mellett a színek alkotórészeként, a festészet alapvető felvetéseinek közvetlen megjelenítőjeként is” – olvashatjuk a kiállításról.

„E '80-as évek végén és a '90-es évek elején készült művek többnyire közvetlenül a műtermekből kerültek a külföldi magángyűjteménybe, emiatt csak részben lehettek jelen a korszak művészetéről szóló diskurzusban”. Ezért is örvendetes, hogy a galéria helyet adott nekik, bepillantást engedve ezzel arra az időszakra is, amikor készültek.

Ég és Föld fényei - Festészet 1990 körül egy magángyűjteményben  Knoll Galéria Budapest 2025, enteriőr

Ég és Föld fényei - Festészet 1990 körül egy magángyűjteményben  Knoll Galéria Budapest 2025, enteriőr 

 

Ég és Föld fényei - Festészet 1990 körül egy magángyűjteményben
Helyszín: Knoll Galéria, Budapest, Liszt Ferenc tér 10.
Művészek: Mazzag István, Mulasics László, Soós Tamás, Tölg-Molnár Zoltán, Gábor Àron, Kollár György
A kiállítás július 31-ig volt látogatható.


[1]    https://muzslai.5mp.eu/web.php?a=muzslai&o=BLV1NXb7dL

nyomtat

Szerzők

-- Takáts Fábián --

Takáts Fábián vagyok, művészettörténész. A 20. század művészetével foglalkozom kurátorként, műtárgyleíróként, kutatóként, mikor mi adódik. Írásaim is erről a területről szólnak.


További írások a rovatból

A Knoll Galéria Ég és Föld fényei - Festészet 1990 körül egy magángyűjteményben című kiállításáról
art&design

Megnyitóbeszéd Nagy Dániel kamarakiállításán
Baráth Áron & Pál Katja alkotásai a VILTIN Galériában
art&design

Mihai Barabancea: Cyborg Dolphin Tears kiállítás és könyvbemutató

Más művészeti ágakról

Johann Dionnet: Az avignoni szerelmesek
színház

Thomas Ostermeier Sirály rendezése a londoni Barbican Centre-ben
Fedezd fel Csontváry Kosztka Tivadar művészetét!


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés