bezár
 

irodalom

2009. 08. 10.
A homoszexualitás szenzibilis poétikája
Gerevich András: Barátok (Kalligram, 2009, 82 oldal.)
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A homoszexualitás szenzibilis poétikája Ma, amikor a homoszexualitás már nem tiltott cselekmény, a promiszkuitásos szingli életformához pedig nem társul a szégyen érzete, ezeknek a témáknak, mintegy fordított hatásként, a legalitás okán csökken a tematikai érdekessége. Ám az ilyen tárgyú irodalmi művek olvasásakor éppen ezért fordul a figyelem a poétikai szempontokra.

Gerevich András költészete leginkább az új szenzibilitás poétikai-szemléleti jegyeit viseli magán. Ebben a költészetben nem individuumról, hanem dividiumról beszélhetünk. Az én mintegy gyanakszik magára. A magához kötődő nyelvi reflexiók (hatalmi, ideológia manipulációktól) gonoszan sunyi voltára. Csak a pillanatnyi észleletek felépítette, állandóan és képlékenyen akalakuló személyiségképet tartja autentikusnak. Így értendő Gerevich tartózkodáda mindenféle hagyománytól.

A hagyományos értékrend legfőbb hordozói olyan instanciák, mint Isten, család, haza. S mivel a lírai én úgy véli, homoszexualitása miatt a vallásos, a családi és a nemzeti közösségből is ki van zárva, csupán a barátok (nem a friend, hanem a boyfriend értelmében) és a szexuális-bulizós partnerek közössége marad meg a számára. Az ehhez tartozó promiszkuitásos életvitel ugyanakkor nem teszi lehetővé számára a szilárd identitást, tartós individuumképet. Gerevich András így érkezik el az új szenzibilitás szemléletéhez és a poétikájához.

A kötet egyébként nagyon tudatosan felépített kompozíciója is ezt az utat mutatja. A bevezető költemény az Istentől való távolodást, az első ciklus a család megteremtésének esélyétől valót, a Verjen a Sors keze (2007) költemény a hazától valót mutatja fel. A kötet koncepciójához tartozik a megtalált szemlélethez-poétikához vezető út reflexiós-jellegű bemutatása. (Habár a magyarázatok olykor magyarázkodásnak hatnak.)

Itt valóban a test birodalmában járunk. Ezek határozzák meg az interperszonális viszonylatokat is. Nemcsak a kultúra hagyományos elvárásai, a civilizáció-jogi szempont is hidegen hagyja, örökbefogadási a családi vonatkozásban, az állampolgársági a hazához fűződőben. Tulajdonképpen egy hívő metafizika fordul itt ki magából. Viszont az is lehet, hogy álnaív ez az attitűd, és már kezdettől nem szerepel benne transzcendencia.

Gerevich András verseinél feltűnik a vizualitás felértékelése. A lírai én, az Én-Te viszony szinte minden esetben a nézés észlelési csatornáján keresztül jut szóhoz.

A kép nem a nyelv képe. A nyelv itt az ikonologiai közeg kommentárja. A képnek van itt nyelve, nem a nyelvnek képe. Nem a kép és a nyelv mediális átmeneteneinek szemiotikai jellegű problémái jelennek meg. Nem a figurativitás vagy a kalligráfia az érdekes. A vizuális tematika, mint probléma – elsősorban esszéjelleggel – tematizálódik, a jelentés a fontos, nem a megformáltság dilemmái. Mintha egy forgatási jelenet instrukcióinak reflexióit olvasnánk olykor. Ebből a szempontból nem árt tudnunk, hogy Gerevich András a filmes szakmában is otthon van, elvégezte a National Film Schoolt.

A lírai én mintegy nárcisztikus módon nézi magát, arra vágyik, hogy a nézés útján kívánják meg. Amivel Gerevich András újat hozott a magyar lírába, az éppen ez a vizualitásra épülő, narcisztikus jellegű erotikus világ. Narcisszosz a központja a tárgyi világ és az én, az Én és a Te közötti viszonynak is. Ha ez nincs, akkor a tárgyiasítás is kissé erőltetettnek, sőt gyerekesnek hat. Kicsit mintha az avantgárd is megérintette volna. A (jól kifejezett) narcizmus okán a videó, a fénykép mellett a tükör a legfőbb jellemző ebben a költészetben – ez a lacani imaginárius tüköstádiumot juttathatja eszünkbe. Az énkialakulás első fokában a tükörkép létesít empirikus ént, Gerevich költészetében az Én-Te viszonyt is.
 

prae.hu

Látom a fejedet
az ágyékomban,
számban
keményfarkadat,
mikor a tükörben
a saját szemembe nézek,
megfordulsz
és világító zöld szemeddel
magaddal szemezel.


(Zöld)


Az elkapott pillanat a snap shot gyorsfényképészeti eljárását juttatja eszünkbe. A snap shotot is az új szenzibilitás énlétesítő technikája allegóriájaként is szokták emlegetni. Pillanatnyi észleleti benyomás, ami hitelesen mutatja be a soha individuummá nem szilárdítható szubjektumot. Gerevichnek van érzéke az ilyen helyzetekhez. Fel is tudja mutatni ennek a látásmódnak a leküzddhetetlen elidegenítettségét is. Hiszen nemcsak a másik, de a saját maga is elérhetetlenné válik –, a hagyományos, szubsztanciális értelemben.
 

látom a testemet a tükörben
látom a testemen a lámpafényt
(…)
látom a szememet
nem nézek bele
nem nézek bele
nem nézek bele


(Tükör)


A lírai én leválasztja magát a kulturális és társadalmi hagyományokról. És tényleg azok a legjobb részek, ahol ez sikerül. Ugyanakkor nem minden esetben van így. Ha mégis bejönnek a költő (nyelvi) világába a fent emelített vonatkozások, akkor ez a világ kissé zavarossá válik. Rögtön az indító versben inszcenírozódik a keresztény templom, ahol a lírai alany együtt ül nagy, sorsszerűen meghatározó szerelmével. A vers azzal zárul, hogy a költő képtelen a hitre, de azért, mert szerelme nem lel viszonzást, ehhez kéri Isten segítségét. Ami abszurdum, hiszen nemcsak Jézus, de már Mózes is bűnnek tartotta a homoszexuális kapcsolatot. Ráadásul a költő ebből vezeti le a világnézetét, poétikailag ez leginkább az új szenzibilitzást jelenti. Érdekes módon, a hagyomány leválsztásának is megvan a maga vakfoltja, a tradíciót sokszor a szövegközi utalás jelzi, s egy jelentőségteljes szövegközi utalás mégis található nála, nevezetesen Juhász Gyula (heteroszexuális) Anna-versére. Tehát, ahogy nincs külön női nyelv, nincs külön gay-nyelv sem – legalábbis Gerevich András kötetének tanúsága szerint.

A vizualitásra és az új szenzibilitásra tett hangsúlyt az is bizonyítja, hogy amúgy Gerevich András kifejezetten jó a verstanban. Nagyon jól ismeri és elsajátította a klasszikus topikus és akusztikus technét, a legendás Lator-szemináriumok szorgalmas hallgatója volt. A szabadvers forma, a metaforátlan versbeszéd szándékos a költészetében. A mondott, elsősorban vizuális tematika kommentárjaiként is hatnak a költeményei. Ezeken kívül valamiképpen a szentimentális napló és levélirodalom hagyományába is beilleszthető a kötet világa, ily módon a költészet egy speciális ágát képviseli. A tárgyias, elégikus költemények a hagyományos, klasszikus olvasásmódot sem zárják ki. Ezért valószínűleg sok és pozitív visszajelzése lesz a tehetséges költő figyelemreméltő kötetének.

nyomtat

Szerzők

-- dr. Payer Imre --


További írások a rovatból

irodalom

Andris Kalnozols: Szólíts Naptárnak – a kötetbemutatóról
Beszélgetés Gulyás Adrienn műfordítóval
Recenzió az elmúlt három év elsőköteteiről
Kritika Biró Zsombor Aurél Visszatérő álmom, hogy apám vállán ébredek című kötetéről

Más művészeti ágakról

Bogdán Viki mesekönyve diszlexiás gyerekeknek
art&design

Vetlényi Alma kiállítása a Liget Galériában
Trafik címmel nyílt kiállítás Lobot Balázs műveiből a Printa edition galériában
Megnéztük a 15. Frankofón Filmnapok legjobb filmjeit


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés