bezár
 

zene

2010. 01. 14.
Második eljövetel
Depeche Mode, Budapest, 2010. január 11, Papp László Sportaréna
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Második eljövetel A Sounds Of The Universe lemezét népszerűsítő Depeche Mode hét hónapja már fellépett Budapesten. Akkor a dugig tömött Puskás Ferenc Stadion biztosított otthont az eseménynek, most a sokkal kisebb Sportaréna, mégis ez a koncert sikerült jobban. Hogy mivel adott többet a repetázás, az az alábbi sorokból kiderül.

prae.hu

Dave Gahan pörög... Dave Gahan mosolyog... Dave Gahan belőtt balerinaként mozogja be a rendelkezésre álló teret... Dave Gahan erotikusan végigsimítja a mikrofonállványt... Dave Gahan lehajol, tenyerével megérinti a talajt, majd felegyenesedik és Elvis mozgását imitálja.

Ez az a Dave Gahan, akit annyira imádnak a hardcore ”módosok”, és ez az a Dave Gahan, aki annyira hiányzott mindenkinek a tavalyi stadionkoncertről. Akkor a sajnálatos események összjátéka miatt (betegség híre, színpadi baleset) egy kedvetlen zenekart láthattunk egy motiválatlan frontemberrel az élen, a közönség bánatkönnyeit pedig az égi zuhatag mosta el. Most az eső eleve ki volt zárva, a hangulatot a teltházas Aréna lelkes közönsége biztosította, minden más pedig a zenekaron múlott. Tisztelettel jelentjük: abszolút sikerült helyrehozniuk a csorbát.
4
Nem sokkal nyolc után estem be a pop-Colosseumba, ahol épp a Nitzer Ebb vezette fel utolsó pár dalát. Az énekes mindent megtett, hogy beizzítsa a közönséget, de tudjuk, milyen sanyarú sorsa van az előzenekaroknak. Persze nem fütyülték ki őket, hiszen nem kispályás srácokról van szó, de őszintén: ki kíváncsi egy ilyen típusú indusztriális lötyögésre, mikor az ”Isten” becenévre is hallgató Dave Gahanre adják fel bőrmellényét az öltözőben?!

Ezt követően jó húsz perc pakolászás következett a színpadon, amit én a megfelelő pozíció megkeresésével töltöttem, ahol a hangzás és a rálátás a színpadra egyaránt jó. Közben eszembe jutott, hogy utoljára AC/DC-n láttam ennyire megtömve az Arénát. Akkor a minden második ember fején díszelgő, villogó ördögszarvacskák kölcsönöztek vásári hangulatot az eseménynek, most szerencsére ez nem bosszantott, viszont annál inkább szúrta a szemem a megszámlálhatatlanul sok mobiltelefon, melyekkel az első sorokban tülekedő közönség tagjai örökítették meg idoljukat. De erről majd később.
2
Bár a város forgalmasabb helyein közlekedve lehetett látni néhány fura hajszerkezetű, bőrkabátos versenyzőt, a koncerten szinte egyet sem sikerült kiszúrnom. Lehet, hogy én álltam rossz helyen - nyilván az igazi keménymag a küzdőtér szívében gyülekezett, nem az ülőszektorban - de szemmel láthatóan kevesebb halálmadár bújt elő sötét zugából a fekete ünnepségre. Hát igen, az egykori ”módosokból” mára marketing menedzserek lettek, akik maximum a hecc, vagy a nosztalgia kedvéért lövik be a sérójukat.

Ami a közönség összetételét illeti, a fiatal családanyától kezdve a szőke cicababán át igazi oldszkúl rajongókig volt minden. Ezúttal is jelentős erők érkeztek az egykori keleti blokk országaiból: a wc-n például egy rakás cseh vett körül, akik szemmel láthatóan már jóval a kezdés előtt becsületesen végigtesztelték a minőségi magyar söröket. (Ami kábé olyan lehetett nekik, mintha Hugh Hefner a villájából átköltözne a tápiószecsői nyugdíjas otthonba.)       
5
A koncert valamivel fél kilenc után vette kezdetét az új lemezen hallható In Chains-szel, ami szerintem harmatgyenge kezdőszám, de a három főhőst és a két mellékszereplőt persze kitörő lelkesedéssel fogadta az Aréna alsó és felsőháza. Aztán jött a nagyobb energiákat mozgató kislemez sláger, a Wrong, majd egy harmadik tétel a Sounds Of The Universe-ről. Jobb az elején letudni az új nótákat, hiszen legyen akármilyen mohó Depeche fan valaki, azt azért be kell ismernie, hogy az új szerzemények itt nem sok vizet zavarnak.

A színpadkép egyébként pont olyan volt, amilyet 2009 júniusában a Puskás Stadionban is láthattunk, és a setlist is erős deja vu érzést keltett bennünk. A hetedik számig tényleg semmi változás nem volt észlelhető a tavalyi bulihoz képest, azt leszámítva, hogy a frontember ezúttal sokkal vitálisabban adta elő a dalokat.

A World In My Eyes volt az első tétel, amit nem hallhattunk egy éve, majd jött Martin Gore mélabús magánszekciója. Tavaly a Jezebel és a Question Of Lust került terítékre, idén az Insight és a Home című dalokat hallgathattuk meg sima zongorakísérettel. Az utóbbit szemmel láthatóan értékelte a közönség, a dal végén az egész stadion egy emberként énekelte a megkapó gitártémát.

A remekül előadott Policy Of Truth, a szintén megkapó In Your Room és a rockosan felvezetett I Feel You (ami alatt általam ismeretlen okokból a technikusok rendesen feltekerték a hangerőt) már azt is maga alá gyűrte, akit nem fűz különösebb érzelmi szál a trióhoz. És még csak most jött a java: az Enjoy The Silence refrénjét torka szakadtából énekelte boldog-boldogtalan, a Never Let Me Down Again pedig - ahogy a legtöbb fellépésen – az abszolút érzelmi csúcspont volt.

A ráadásblokkban ismét két olyan dallal kényeztette közönségét a Mode, ami a tavalyi repertoárból kimaradt. A One Caress és az időt álló dark himnusz, a Behind The Wheel koronázta meg az estét, ám a publikum még nagyobb lelkesedéssel fogadta a betyáros záróakkordot jelentő Personal Jesust.
4
Martin Gore, aki leginkább egy idegen civilizáció földi helytartójára hasonlít, hozta a szokásos formáját, korrektül tette a dolgát, sőt az is előfordult, hogy egy-egy jól eltalált pillanatban elmosolyodott. Andy Fletcher - az informatikusok kedvenc rocksztárja - valószínűleg ezúttal is az e-mailjeit olvasgatta a monitoron, ám bármilyen fontos szerepet töltsön is be az ominózus két tag, a cirkuszmester – ahogy mindig - Gahan volt. Amikor kimerészkedett a közönség soraiba benyúló kifutóra, felekezete tényleg úgy reagált, mintha maga a messiás lépne elő, ugyanakkor úgy fényképezték őt, mint az állatkertben a selyemmajmot.

Elképesztő, hogy még a gazdasági válság idején sem bírják felfogni a technikához görcsösen ragaszkodó agyalágyultak, hogy mindennél többet ér az a megfizethetetlen pillanat, amit akkor és ott elraktároz magába az ember, az élmény - szerencsére - nem mérhető kilobájtokban!
1
Konklúzióként pedig álljon itt egy kijelentés: a Depeche Mode igazán különleges és szerencsés zenekar. Még a legnagyobbak közt is kevés olyan van, akinek ilyen jellegzetes rítusokat sikerült volna kialakítania maga körül. Ez az univerzális nyelv pedig csak akkor jön létre, ha a közönség és a főhősök találkoznak: ettől (is) megy élményszámba a legtöbb Mode koncert.

Ilyen rítus Gahan tánca és forgása a Question Of Time alatt. Ilyen Gore hagyományos kesergő blokkja a koncert felénél. Ilyen a Personal Jesus alatt a tenyér felmutatása a felekezet „főpapja” felé. Ilyen az Enjoy The Silence alatt a mancsok összecsapása a fej felett, és főleg ilyen a Never Let Me Down Again végén az a jellegzetes karlengetés. Akár először, akár nyolcvanadszor látja az ember, mindig meghökkentő és hátborzongatóan szép látvány több tízezer rajongót látni, aki egy emberként lengeti a karját, ezzel fejezve ki a zenekar iránti mérhetetlen szeretetét. Olyan ez, mint egy lenyűgöző természeti jelenség, amely ámulatba ejt – a közösség erejének egyik legszebb megnyilvánulása a popkultúrában.

Szóval a Depeche Mode szerencsés zenekar, hiszen minden koncertjén átélheti ezt, és ezúttal is szerencsés volt - ami meglátszott Gahan arcán (is). Ezt az örömöt nem lehet színészkedni, ez szemmel láthatóan őszinte, mélyről jövő hála; ráadásul ne feledjük, hogy egy olyan emberről beszélünk, aki már a másvilágon is megfordult pár másodperc elejéig.

Többek között ezért a pillantásáért is megérte jelen lenni.

Setlist:

In Chains
Wrong
Hole to Feed
Walking in My Shoes
It's No Good
A Question of Time
Precious
World In My Eyes
Insight
Home
Miles Away/The Truth Is
Policy of Truth
In Your Room
I Feel You
Enjoy the Silence
Never Let Me Down Again

One Caress
Stripped
Behind the Wheel
Personal Jesus




nyomtat

Szerzők

-- Hlavaty Tamás --


További írások a rovatból

Marie Jacquot és a Bécsi Szimfonikus Zenekar koncertje a Musikvereinban
Taylor Swift új albuma fényes, de mélység nélküli popparádé
Az Új Anya pécsi lemezbemutató búcsúkoncertje
Inspirációkról, hatásokról, feszültségekről és feloldásokról Nagy Ákos Lineaments II. című lemeze kapcsán

Más művészeti ágakról

irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 4. nap
Az orosz barát az Örkény Színházban
Kustos Júlia a Horváth Péter ösztöndíj idei nyertese


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés