art&design
2010. 01. 28.
Látomáskísérletek az apokalipszisről
V. Kortárs Keresztény Ikonográfiai Biennále

A biennále keretei közt rendezett első hivatalos kiállítás a 2002-es „Kereszt és keresztrefeszítés” volt, ezt követte a 2005-ös „Genezis”, majd 2006-ban az „Oltár”, 2008-ban „Krisztus példabeszédei” és végül eljött az idei, 2009. okt. 22-én nyílt „Apokalipszis”. Hiánypótló és egyben provokatív vállalkozás a sorozat. Célja többek közt egy olyan tematikai és formai hagyományra irányítani a figyelmet, melynek kétezer éves gyökereit leginkább a huszadik század folyamán kezdte elfeledni az alkotó és befogadó közösség egyaránt. Művész, műértő és műélvező párbeszédbe lépését is sürgetni kívánja, hiszen ma talán e csoportok távolabb vannak egymástól, mint valaha (már ami a műhöz való közelítés mikéntjét illeti). Nem utolsó sorban arra próbálja meg felhívni a figyelmet, hogy a művészeten belül meg kell különböztetni vallásos, egyházi és szakrális művészetet, mert a fogalmak tisztázatlansága elutasítottsághoz vagy hovatovább, az istenkáromlás vádjához vezethet…

Ifj. Gyergyádesz László a képtár igazgatója és a kiállítás kurátora elmondta, hogy az idei biennále témaválasztása annak aktualitása miatt minden eddiginél könnyebben ment. A válság azonban sajnos a gyakorlati kivitelezés terén is megmutatkozott, hiszen az eddig pénzjutalommal járó díjakat, idén csak „erkölcsi díj” formájában tudta a zsűri odaítélni Budaházi Tibor festőművésznek, Csete Ildikó iparművésznek, Dobos Éva grafikusművésznek, Máder Indira iparművésznek, Neuberger István grafikus- és festőművésznek valamint Széles Judit iparművésznek. A 221 pályaműből 127 került bemutatásra, a legváltozatosabb technikák és műfajok mellett azonban még mindig nem jelentek meg a performance-ok és installációk (idén mindössze egy digitális réskamera szimuláció szerepelt a kiállított tárgyak közt: Örkényi Antal Hephaisztosz megpatkolja az apokalipszis lovát című alkotása).

Az Apokalipszis pusztulást sejtető termeiben a falakról a Jelenések könyvnek életre keltett jóslatai néznek farkasszemet a látogatóval, kétségbeesetten fegyvert szorítva az arcunkhoz, így figyelmeztetve a végítéletre. Olykor szó szerint is, mint Szemadám György pigmentnyomatán (Kép az Utolsó időkből (Szomjas Györgynek), 2009), ahol a düreri Apokalipszis jelenetsoraiban életre kelő gengszterfigura és a halál kozmoszglóriás angyala teszi azt, miközben az ablak előtt a négy lovas vágtat el.

A díjban is részesült Széles Judit pamutvászon-tüll anyagokból készült munkája (Intő üzenet, 2009) a kettészakadó jeruzsálemi templom szentek szentjét takaró függönyét idézi: „féljétek az istent és adjatok neki hálát, mert eljött ítéletének órája”. Szerdi Gábor vegyes technikájú alkotása (Rögtön jövök, 2009) akár blaszfémikusnak is tűnhet, hiszen a töviskoronás kereszt fájára egy „rögtön jövök” feliratú kirakatokban megszokott tábla került, utalva a második eljövetel időpontjának bizonytalanságára. Fock Máté fiatalabb generáció képviselője, Csúcsidőn kívül (2008) című művén a telefonáló, indiai ruhába öltöztetett Madonna már nem a deészisz-kompozíciókból ismert, emberekért könyörgő szelíd Istenanya, hanem a popkultúra áldozata. Freund Éva bronzból öntött Teremtő keze (2008) pedig át van szúrva, ami magát a teremtést lehetetleníti el, egyben megidézi Krisztus stigmáit is, mintha maga az áldozat lehetetlenítené el a teremtés folytonosságát. Erős társadalomkritikai felhanggal keveredik Deáki Tamás olajfestménye (Eltévedt vásárló, 2008), valamint a Bodor Judit és Kerényi Péter együttműködéséből született Péter apokalipszise, a Bálványok panoptikuma az Utolsó ítéletre várva... (2009).

A tárlat érdekessége, mégis az, hogy bár lépésről-lépésre válik egyre nyomasztóbbá a hangulat ennyi halál és pusztulás víziója láttán, az Apokalipszis magában hordja a feloldozást is. Az utolsó teremben álló drót-krómacél testű kerub vagy pillangó (Németh Ágnes: Álmok, vágyak, 2009) papírcsónak szárnyán Kuroszava szavai a művészi önértelmezés lehetőségeit kutatják: „az ember zseni amikor álmodik, bátor, sőt vakmerő mint egy géniusz”. Vagy Damó István ceruzarajzának Dosztojevszkijtől kölcsönzött címe: „Ne engedjétek magatokat a szeretettől eltántorítani a világ sok gonoszsága miatt”. Ezek az idézetek azt sugallják, hogy van még mit őriznünk. Akkor is, ha a világnak egyszer vége lesz…


Ifj. Gyergyádesz László a képtár igazgatója és a kiállítás kurátora elmondta, hogy az idei biennále témaválasztása annak aktualitása miatt minden eddiginél könnyebben ment. A válság azonban sajnos a gyakorlati kivitelezés terén is megmutatkozott, hiszen az eddig pénzjutalommal járó díjakat, idén csak „erkölcsi díj” formájában tudta a zsűri odaítélni Budaházi Tibor festőművésznek, Csete Ildikó iparművésznek, Dobos Éva grafikusművésznek, Máder Indira iparművésznek, Neuberger István grafikus- és festőművésznek valamint Széles Judit iparművésznek. A 221 pályaműből 127 került bemutatásra, a legváltozatosabb technikák és műfajok mellett azonban még mindig nem jelentek meg a performance-ok és installációk (idén mindössze egy digitális réskamera szimuláció szerepelt a kiállított tárgyak közt: Örkényi Antal Hephaisztosz megpatkolja az apokalipszis lovát című alkotása).

Az Apokalipszis pusztulást sejtető termeiben a falakról a Jelenések könyvnek életre keltett jóslatai néznek farkasszemet a látogatóval, kétségbeesetten fegyvert szorítva az arcunkhoz, így figyelmeztetve a végítéletre. Olykor szó szerint is, mint Szemadám György pigmentnyomatán (Kép az Utolsó időkből (Szomjas Györgynek), 2009), ahol a düreri Apokalipszis jelenetsoraiban életre kelő gengszterfigura és a halál kozmoszglóriás angyala teszi azt, miközben az ablak előtt a négy lovas vágtat el.

A díjban is részesült Széles Judit pamutvászon-tüll anyagokból készült munkája (Intő üzenet, 2009) a kettészakadó jeruzsálemi templom szentek szentjét takaró függönyét idézi: „féljétek az istent és adjatok neki hálát, mert eljött ítéletének órája”. Szerdi Gábor vegyes technikájú alkotása (Rögtön jövök, 2009) akár blaszfémikusnak is tűnhet, hiszen a töviskoronás kereszt fájára egy „rögtön jövök” feliratú kirakatokban megszokott tábla került, utalva a második eljövetel időpontjának bizonytalanságára. Fock Máté fiatalabb generáció képviselője, Csúcsidőn kívül (2008) című művén a telefonáló, indiai ruhába öltöztetett Madonna már nem a deészisz-kompozíciókból ismert, emberekért könyörgő szelíd Istenanya, hanem a popkultúra áldozata. Freund Éva bronzból öntött Teremtő keze (2008) pedig át van szúrva, ami magát a teremtést lehetetleníti el, egyben megidézi Krisztus stigmáit is, mintha maga az áldozat lehetetlenítené el a teremtés folytonosságát. Erős társadalomkritikai felhanggal keveredik Deáki Tamás olajfestménye (Eltévedt vásárló, 2008), valamint a Bodor Judit és Kerényi Péter együttműködéséből született Péter apokalipszise, a Bálványok panoptikuma az Utolsó ítéletre várva... (2009).

A tárlat érdekessége, mégis az, hogy bár lépésről-lépésre válik egyre nyomasztóbbá a hangulat ennyi halál és pusztulás víziója láttán, az Apokalipszis magában hordja a feloldozást is. Az utolsó teremben álló drót-krómacél testű kerub vagy pillangó (Németh Ágnes: Álmok, vágyak, 2009) papírcsónak szárnyán Kuroszava szavai a művészi önértelmezés lehetőségeit kutatják: „az ember zseni amikor álmodik, bátor, sőt vakmerő mint egy géniusz”. Vagy Damó István ceruzarajzának Dosztojevszkijtől kölcsönzött címe: „Ne engedjétek magatokat a szeretettől eltántorítani a világ sok gonoszsága miatt”. Ezek az idézetek azt sugallják, hogy van még mit őriznünk. Akkor is, ha a világnak egyszer vége lesz…

V. Kortárs Keresztény Ikonográfiai Biennále: Apokalipszis (Kecskeméti képtár – Cifrapalota)
A kiállítás kurátora: ifj. Gyergyádesz László
Megtekinthető: 2010. március 10-ig.További írások a rovatból
Krajcsovcis Éva és Zséger Olivia „Leképezés” című kiállításának megnyitóbeszéde
Más művészeti ágakról
Interjú Nagy Emmával
Jegyzetek Schillinger Gyöngyvér Rohadjon meg az összes című regényéről
Kotányi Attila Éberen kutató élet könyvét mutatták be a Nyitott Műhelyben