bezár
 

zene

2010. 02. 24.
Trónörökösök az Akadémián
Fülei Balázs és Várdai István koncertje az MTA Dísztermében. 2010. február 1.
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A Trónörökösökként aposztrofált csillagocskáknak mára komoly rajongótábora nőtt, ahogy ez az Akadémia Dísztermében is megmutatkozott: a nézőtér csordulásig telt vegyes (de többségében azért középkorú és idősebb) hallgatósággal. A ragyogóan sikerült koncertet végül komoly ünneplés, hatalmas, gyönyörű virágcsokor, és persze taps, óriási tapsvihar jutalmazta.

prae.hu

A hely atmoszférájához illően komoly konferanszié közben megtudtuk, hogy a szünet előtti műsor némileg módosul a meghirdetetthez képest: Schubert népies darabjai helyett az előbbi szerző a-moll (arpeggione) szonátáját hallhatjuk (D821).

Mivel sokat hallottam a csillagocskákról, de személyesen még nem ismertem őket, rendkívül kíváncsian, s talán némi túlzott érzékenységgel is figyeltem a zenészeket. Az első félidőben a kissé romantikusra sikeredett repertoár mellett pedig határozottan éreztem a muzsikusok megilletődöttségét.

Duóban játszani meglehetősen nehéz, mivel a két zenésznek egyszerre kell önmagában is tökéletesen játszania és mindeközben egy nagyobb egység (könnyen elkülönülő) részeként (észrevétlenül) léteznie. Ehhez nem csupán a hangszert és a partnert kell rendkívül jól ismerni, hanem a hely akcidentális tényezőihez is rugalmasan alkalmazkodni kell.

Nagyon szeretek egy (készségfejlesztő) játékot: egy papírlapra két egymással szemben ülő embernek egyszerre kell kiválasztania több lehetséges íróeszköz közül a megfelelőt, majd az előírásoknak megfelelően a tárgyakat (ház, tó, stb.) megrajzolnia úgy, hogy közben semmiféle módon nem kommunikálhatnak egymással. Nagyjából ennek a játéknak megfelelő (a kommunikáció tekintetében kissé liberálisabb, esztétikai minőség tekintetében viszont fényévekkel szigorúbb) a duóban zenélés.

Csillagocskáink kétségkívül rendkívül jól zenélnek hangszerükön. Az első, Brahms-műnél (op. 78) azonban én kifejezetten két hangszert hallottam: egy tökéletes intonációval megszólaló, ám dinamikailag némileg elnagyolt gordonkát, valamint egy tökéletes hátteret betöltő zongorát. Ezt a meccset számomra egyértelműen Fülei Balázs nyerte: ő legalább tökéletesen ellátta a feladatát.

Fülei Balázs

A Schubert darabnál Várdai keze is kezdett felmelegedni: egyre jobban éreztem, s a végére valóban át is éltem, hogy nem (csupán) két hangszer, hanem egyetlen zenedarab szól. S kérem higgyék el, a mai világban márpedig ez igen nagy szó.

A szünetben aztán volt alkalmam egy Várdai-rajongóval szót váltani, és igazából nem nagyon értettem lelkesedését, miszerint az elmúlt 100 évben nem született ekkora csellóművész. (Nem is mertem neki bevallani, hogy bár megőrülök a cselló hangjáért, most mégis inkább a zongorának szurkoltam.)

Az ezután következő Debussy- és Poulenc-előadás aztán komolyan elgondolkodtatott. Ugyanis ezekben a rendkívül nehéz és összetett darabokban a két zenész tökéletesen együtt mozgott: úgy értem, mindenki olyan tökéletesen végezte a dolgát, hogy csupán a zenemű egysége létezett.

Nem vagyok a hangszer (cselló ill. gordonka) szakértője, s az utóbbi évszázad zenészeit sem ismerem annyira, hogy a kérdést eldöntsem (ráadásul úgy gondolom, hogy a következő 100 éven belül az magától is eldől). Mindenesetre komolyan elgondolkodtam azon, hogy a Zeneakadémia (és számtalan illusztris fellépés) után most a Tudományos Akadémiára is bevonulnak a Trónörökösök, és bizony nem Brahms vagy Schubert előadásában tündökölnek, hanem Debussy és Poulencében. Bár a tudós társaságok órája is ilyen gyorsan forogna...

Várdai István

Nem is említettem még, hiszen olyan természetes... a ragyogóan sikerült koncertet komoly ünneplés, hatalmas, gyönyörű virágcsokor, és persze taps, óriási tapsvihar jutalmazta.

A műsoron:

J. Brahms: D-dúr szonáta gordonkára és zongorára Op. 78
Vivace ma non troppo, Adagio, Allegro molto moderato

F. Schubert: a-moll (Arpeggione-) szonáta D821
Allegro moderato, Adagio, Allegretto

szünet

C. Debussy: Szonáta gordonkára és zongorára
Prologue, Sérénade et Final

F. Poulenc: Szonáta gordonkára és zongorára
Allegro – Tempo di marcia, Cavatine, Ballabile, Finale

előadták:

Fülei Balázs - zongora
Várdai István - gordonka 
nyomtat

Szerzők

-- Danczi Csaba László --


További írások a rovatból

Michael Haydn és Antonio Salieri Requiemje a Müpában
Taylor Swift új albuma fényes, de mélység nélküli popparádé

Más művészeti ágakról

Az orosz barát az Örkény Színházban
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 1. nap


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés