bezár
 

színház

2011. 05. 13.
Guru és magyar tanítványa egy színpadon
Odisszi táncest az Indiai Kulturális Központban
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Guru és magyar tanítványa egy színpadon Az Indiai Kulturális Központ előadótermében összegyűlt táncrajongók, akik május 3-án este a világhírű odisszitáncos, Saswat Joshi és a vele fellépő Szundari Tánccsoport produkciójára voltak kíváncsiak, valószínűleg nem először néztek végig indiai táncelőadást. A mostani alkalmat azonban az tette különlegessé, hogy a női formáció mellett egy férfi táncművész előadásában láthattuk megelevenedni ezt a sajátosan érzéki, kelet-indiai táncformát.
A tradicionális keleti művészetek magyarországi kedvelői közt egyre többen figyelnek fel a klasszikus indiai táncnemekre, azok sajátosan kifejező, történetek elmesélésére is alkalmas testnyelvezetére. Az Európában elterjedt klasszikus balettól annyira eltérő, ám legalább annyira igényes, kidolgozottságukról ismert indiai klasszikus táncfajták nálunk is egyre népszerűbbek, főleg azoknak a táncosoknak köszönhetően, akik ezeket a táncokat első kézből, indiai táncmesterektől sajátították el, és hazatérve folyamatosan, tánckurzusok keretében adják tovább tudásukat. Mészáros Adrien is Indiában ismerte meg az odisszi táncot, amelyet
aztán Magyarországon oktatni is kezdett. Társulata, a Szundari Tánccsoport rendszeresen lép fel a magyar közönség előtt, tavaly pedig Indiába is eljutottak.

Az előadás a hagyományos odisszi estektől eltérő módon indult. Hogy a mozdulatok nyelvezetét könnyebben megértsük, a csoport egy képviselője magyar fordításban olvasta fel az egyik dalszerzemény szövegét, miközben egy táncos a szöveghez illő, stilizált mozdulatokkal kísérte azt. A gazdag arcmimikával kiegészítetett elemeket más klasszikus indiai táncokból is felismerhettük.

Az Orisszából származó odisszi táncon belül, csak úgy, mint a többi klasszikus indiai tánc esetében, két fajtát különböztetnek meg. A nritta, vagyis a tiszta tánc csakis a mozdulatok szépségét, a virtuóz technikát tekinti lényegének, míg az abhinaya kifejezetten történeteket mesél el, méghozzá mimika és kézmozdulatok (mudrák) segítségével. Az odisszi „védjegye” a csípőnél, a nyaknál és a mellkasnál megtörő test által rajzolt ív, amely kivételes bájt, nőies jelleget kölcsönöz a táncosnak. Ezt a szakrális táncot ősidők óta főként nők művelik, ezért is vártuk olyan kíváncsian a férfitáncos megjelenését a koreográfiákban.

A nagyköveti köszöntőt és a mozdulatokba való bevezetést követően először a Szundari Tánccsoport tagjai előadásában láthattunk egy kötelező klasszikus műsorszámot, a virágáldozati táncot. A műsorban ezután Saswat és Adrien tánckettősét, más csoportos koreográfiákat és Saswat Joshi szólótáncait nézhettük meg.

Saswat Joshi műsorszámai akár a nritta, akár az abhinaya fajtájába tartoztak, a néző számára egészen új esztétikai élményt jelentettek. A táncra csábító Krisna történetének egyszemélyes megjelenítése vagy a meditatív zárókoreográfia valóban egy orisszai templom hangulatát varázsolták körénk. Egy olyan kultúrkörben, ahol a férfitáncosoktól az erőteljesség megnyilvánulását várjuk el, szokatlannak tűnik a kecses, lágy mozdulatokkal dolgozó táncművész. Saswat Joshit nézve egyre inkább nyilvánvalóvá vált, hogy bizonyos táncfajtákban a nemiség háttérbe szorul, és lehetségessé válik, hogy a táncos csupán a szépséget, az erőnlétet, az állóképességet, a könnyedséggel bemutatott virtuozitást, a test hajlékonyságának csodáját jelenítse meg a színpadon.

Szkéné színház


Adrien tanítványai – és mindazok, akik felnőtt fejjel ássák bele magukat egy klasszikus tánc mozdulatrendszerébe – kivételesen nehéz feladatot vállalnak. Rendkívüli kitartás szükséges ahhoz, ha valaki a hobbiszintnél magasabbra pályázik, sőt, a színpadképességet célozza meg. Aki ilyenre vállalkozik, az kétszer annyi gyakorlással, tudatossággal rögzíti a mozdulatokat, ül bele a tribanghiba (az odisszi alappózába), tanulmányozza az elméletet, a tematikát, a mozdulatok neveit. Az este végén nemcsak az Indiai Kulturális Intézet és Mészáros Adrien köszönte meg a Mesternek az előadást, hanem Saswat Joshi is szívesen dicsérte beszédében a kelet-indiai kultúrát kitartóan tanulmányozó és sikeresen művelő tánccsoportot.


Saswat Joshi és a Szundari Tánccsoport

Odisszi táncest
Saswat Joshi, India

Mészáros Adrien, Szundari Tánccsoport (Debrecen)

2011. május 3.
Indiai Kulturális Központ, Budapest

http://www.indianembassy.hu
http://www.indiaitanc.hu/

nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- Burns Katalin --


További írások a rovatból

színház

Lírai szerepjátékok Lírai szerepjátékok
A Temesvári Stúdió Apró kozmikus félreértés című előadásáról
színház

A Desiré Fesztiválról – Szabadka, első nap A Desiré Fesztiválról – Szabadka, első nap
Desiré Central Station 2021 – The History and You
színház

A padló nem ölel vissza A padló nem ölel vissza
Az Okuláré Projekt fiatal drámaírókat támogató programjának újraindulásáról
Shelagh Delaney - Egy csepp méz a Radnótiban

Más művészeti ágakról

irodalom

Mi az én részem az egészben? Mi az én részem az egészben?
Ingo Schulze a Goethe Intézet vendége volt
irodalom

Határokon innen és túl Határokon innen és túl
Horváth Márk, Lovász Ádám: A határsértés technológiái: Alkalmazott filozófiai tanulmányok a poszthumán állapotról, Kijárat Kiadó / I.T.E.M. Alapítvány, Budapest, 2020.
art&design

Gyorsan szoktunk ítéletet mondani a művészeti világban, de be kell nézni a színfalak mögé is Gyorsan szoktunk ítéletet mondani a művészeti világban, de be kell nézni a színfalak mögé is
Háttérinterjú Szántó András szerzővel és kulturális stratégiai szaktanácsadóval karrierútjáról, a globális művészeti színtérről és a CEE régió nemzetközi láthatóságáról
Interjú Varga Judittal a siker lehetséges jelentéseiről, a zenei egyetemek szerepéről és a női zeneszerzők helyzetéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés