bezár
 

színház

2011. 05. 13.
Guru és magyar tanítványa egy színpadon
Odisszi táncest az Indiai Kulturális Központban
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Guru és magyar tanítványa egy színpadon Az Indiai Kulturális Központ előadótermében összegyűlt táncrajongók, akik május 3-án este a világhírű odisszitáncos, Saswat Joshi és a vele fellépő Szundari Tánccsoport produkciójára voltak kíváncsiak, valószínűleg nem először néztek végig indiai táncelőadást. A mostani alkalmat azonban az tette különlegessé, hogy a női formáció mellett egy férfi táncművész előadásában láthattuk megelevenedni ezt a sajátosan érzéki, kelet-indiai táncformát.
Szkéné színház
A tradicionális keleti művészetek magyarországi kedvelői közt egyre többen figyelnek fel a klasszikus indiai táncnemekre, azok sajátosan kifejező, történetek elmesélésére is alkalmas testnyelvezetére. Az Európában elterjedt klasszikus balettól annyira eltérő, ám legalább annyira igényes, kidolgozottságukról ismert indiai klasszikus táncfajták nálunk is egyre népszerűbbek, főleg azoknak a táncosoknak köszönhetően, akik ezeket a táncokat első kézből, indiai táncmesterektől sajátították el, és hazatérve folyamatosan, tánckurzusok keretében adják tovább tudásukat. Mészáros Adrien is Indiában ismerte meg az odisszi táncot, amelyet
aztán Magyarországon oktatni is kezdett. Társulata, a Szundari Tánccsoport rendszeresen lép fel a magyar közönség előtt, tavaly pedig Indiába is eljutottak.

Az előadás a hagyományos odisszi estektől eltérő módon indult. Hogy a mozdulatok nyelvezetét könnyebben megértsük, a csoport egy képviselője magyar fordításban olvasta fel az egyik dalszerzemény szövegét, miközben egy táncos a szöveghez illő, stilizált mozdulatokkal kísérte azt. A gazdag arcmimikával kiegészítetett elemeket más klasszikus indiai táncokból is felismerhettük.
Az Orisszából származó odisszi táncon belül, csak úgy, mint a többi klasszikus indiai tánc esetében, két fajtát különböztetnek meg. A nritta, vagyis a tiszta tánc csakis a mozdulatok szépségét, a virtuóz technikát tekinti lényegének, míg az abhinaya kifejezetten történeteket mesél el, méghozzá mimika és kézmozdulatok (mudrák) segítségével. Az odisszi „védjegye” a csípőnél, a nyaknál és a mellkasnál megtörő test által rajzolt ív, amely kivételes bájt, nőies jelleget kölcsönöz a táncosnak. Ezt a szakrális táncot ősidők óta főként nők művelik, ezért is vártuk olyan kíváncsian a férfitáncos megjelenését a koreográfiákban.

A nagyköveti köszöntőt és a mozdulatokba való bevezetést követően először a Szundari Tánccsoport tagjai előadásában láthattunk egy kötelező klasszikus műsorszámot, a virágáldozati táncot. A műsorban ezután Saswat és Adrien tánckettősét, más csoportos koreográfiákat és Saswat Joshi szólótáncait nézhettük meg.

Saswat Joshi műsorszámai akár a nritta, akár az abhinaya fajtájába tartoztak, a néző számára egészen új esztétikai élményt jelentettek. A táncra csábító Krisna történetének egyszemélyes megjelenítése vagy a meditatív zárókoreográfia valóban egy orisszai templom hangulatát varázsolták körénk. Egy olyan kultúrkörben, ahol a férfitáncosoktól az erőteljesség megnyilvánulását várjuk el, szokatlannak tűnik a kecses, lágy mozdulatokkal dolgozó táncművész. Saswat Joshit nézve egyre inkább nyilvánvalóvá vált, hogy bizonyos táncfajtákban a nemiség háttérbe szorul, és lehetségessé válik, hogy a táncos csupán a szépséget, az erőnlétet, az állóképességet, a könnyedséggel bemutatott virtuozitást, a test hajlékonyságának csodáját jelenítse meg a színpadon.

Adrien tanítványai – és mindazok, akik felnőtt fejjel ássák bele magukat egy klasszikus tánc mozdulatrendszerébe – kivételesen nehéz feladatot vállalnak. Rendkívüli kitartás szükséges ahhoz, ha valaki a hobbiszintnél magasabbra pályázik, sőt, a színpadképességet célozza meg. Aki ilyenre vállalkozik, az kétszer annyi gyakorlással, tudatossággal rögzíti a mozdulatokat, ül bele a tribanghiba (az odisszi alappózába), tanulmányozza az elméletet, a tematikát, a mozdulatok neveit. Az este végén nemcsak az Indiai Kulturális Intézet és Mészáros Adrien köszönte meg a Mesternek az előadást, hanem Saswat Joshi is szívesen dicsérte beszédében a kelet-indiai kultúrát kitartóan tanulmányozó és sikeresen művelő tánccsoportot.

Saswat Joshi és a Szundari Tánccsoport

Odisszi táncest
Saswat Joshi, India

Mészáros Adrien, Szundari Tánccsoport (Debrecen)

2011. május 3.
Indiai Kulturális Központ, Budapest

http://www.indianembassy.hu
http://www.indiaitanc.hu/
nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- Burns Katalin --


További írások a rovatból

színház

A hetedik te magad légy A hetedik te magad légy
Mérlegen a VéNégy Fesztivál és Színházi Találkozó
színház

Győztes játszma Győztes játszma
Beszélgetés Nagy Józseffel a kortárs tánc alakulásáról, iskolákról és lehetőségekről, kétlakiságról és a fiatalok helyzetéről
Esterházy az Ódry Színpadon
színház

Horror Otthon Horror Otthon
A Magyar Képzőművészeti Egyetem Képzőművészet-elmélet szakos hallgatóinak előadása

Más művészeti ágakról

Külföldön Sikeres Magyar Művészek

Mindenből lehet meríteni Mindenből lehet meríteni
Interjú Maurer Dórával külföldi élményekről, lehetőségekről, fordulópontokról és képzésekről
Külföldön Sikeres Magyar Művészek

A jó, az aktuális, a kortárs színházat keressük A jó, az aktuális, a kortárs színházat keressük
Háttérbeszélgetés Kulcsár Edit fesztiválszerzővel a MITEM létrejöttéről, létjogosultságáról, egyedi, sikert generáló ismertetőjegyeiről, motivációról, célokról
art&design

Divatséta a Ludwigban Divatséta a Ludwigban
Király Tamás. Out of the box
Lábjegyzetek a kortárs autódesignhoz


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés