bezár
 

gyerek

2012. 10. 16.
Melyikük az igazi, avagy Petőfi kétszer
Dávid Ádám: Petőfi Irodalmi Időgép
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A Kutatók Éjszakájához kapcsolódó programsorozatban mutatta be a Petőfi Irodalmi Múzeum Dávid Ádám Petőfi Irodalmi Időgép című darabját. A történet menetét irányító, őrült tudósként megjelenő Zeitsprung Kázmér zilált kinézettel, a szórakozott professzor minden allűrjét teátrálisan magára öltve repíti a darab gyerekközönségét a múltba, majd kedvenc költőjét, Petőfi Sándort az előadás jelenébe, 2025-be.

A kissé zavaros, hadarva előadott magyarázatok szerint egy Petőfi-kéziraton talált vércseppből kinyert DNS-minta alapján sikerül megidézni Petőfit, aki a professzor időgépébe kerül, hiszen az időben visszautazva a penna temporis-szal megjelölte ikonját a tudós. Ez a természetfeletti képességekkel megáldott toll ugyanis képes arra, hogy időben előre- és visszarepítse azokat, akiket megjelölnek vele, a latin hangzású név is innen ered. A mindvégig meglehetősen didaktikus előadás hamar interaktívvá válik, a gyerekközönség egy pillanatig sem ódzkodik a részvételtől, még akkor sem, ha Petőfiről éppen csak annyit tudnak: létezett valamikor valaki ezen a néven. Erre a szempontra azonban meglehetősen erősen épít az előadás, ráadásul teljes joggal, hiszen Petőfi valóban az a szerző, aki a teljes közoktatásban végigkíséri a diákok tanulmányait az általános iskola alsó tagozatától egészen az érettségiig. Ez viszont már túl nagy merítés lenne, így elsősorban az általános iskolás korosztályra fókuszál a darab.

prae.hu

PII


Először egy Petőfi-kvízben vesznek részt a körülbelül 8-13 éves gyerekek, a lehető legváratlanabb válaszokat adva a költő életével és verseivel kapcsolatos kérdésekre, melyek közül a helyesek a háttérben felfüggesztett kivetítőn meg is jelennek. Később aztán igazságszolgáltatók lesznek, segítenek eldönteni, melyik Petőfi az igazi. A költő ugyanis hirtelen megkettőződik, és egyikük jelenléte sem optikai csalódás, hanem színtiszta csalás. Adott tehát egy decensen, atillába felöltözött, bajuszát folyamatosan igazgató és egy gatyás, bohém Petőfi. A kérdés csak annyi, melyikük az igazi. A darab szereplői a gyerekek után magukat a "Petőfiket" tesztelik a neves költő életrajza és költeményei alapján, miközben felcsendülnek az Allstars Pilvaker zenéi. Így a száraz adatokon túl a beatbox és a rap sem marad el az igazságos versenyben, ám a két poéta még ekkor is állja a sarat, a lebukás csak később következik. Kétségkívül ez az előadás csúcspontja, amelyben a legkisebbek előtt is világossá válik, a Petőfi-versek ritmikájuknak, szabályszerű verselésüknek köszönhetően tökéletesen alkalmasak arra, hogy rapszöveggé váljanak. Pillanatok alatt egyértelművé válik Petőfi frissessége, jó módszer lehet ez arra, hogy a fiatalabb generációkhoz is közelebb kerüljön. Kár, hogy az előadás ezzel a gondolattal a későbbiekben nem foglalkozik, és így a gyerekek figyelme is inkább a "hazugság" lelelplezése felé terelődik. Bár ebben a folyamatban szerepet kap a két költő írásképessége, rímfaragó tehetsége, mégsem ez dönti el a versenyt, és válik valóban hangsúlyossá, hanem a történet krimiszerű "megoldása".

A professzor, aki élete eseményeit az imádott példakép, Petőfi története köré igazítja, olyan, mint egy két lábon járó Petőfi-összes, betéve tudja az éppen aktuális helyzethez leginkább illő verset. Vele van fiatal és törekvő tudós-asszisztense, akinek személye az igazi Petőfi utáni nyomozásban elengedhetetlen lesz. A kép így még hiányos, hiszen a professzor lánya, Iluska, a János vitéz egyik itteni, duplán fiktív ihletője, mozaikként illeszkedik abba. Ugyanis ő az, aki a jövőből a múltat alakítja, és az akkor még sikerei előtt álló Petőfi múzsája lesz. Amikor popcornozás közben eldől, hogy Petőfi visszarepül a múltba, Iluska pedig marad 2025-ben, tehát a búcsú pillanataiban pedig meg is kéri őt, ha 1849-ben véletlenül Segesváron jár majd, akkor inkább felé vegye az irányt, ami a penna temporis miatt máris lehetséges.

PII


A tudós és Iluska, azaz az apa és lánya kapcsolata könnyen kirajzolható a fiatal és idősebb, a két külön és egymástól nagyon is távol álló generáció ellentétében. Míg Iluska, aki szelíden próbálja apját visszafogni attól, hogy a gyerekek számára teljesen felfoghatatlan dolgokról beszéljen, addig kettejük kommunikációja mégis lépten-nyomon kisiklik. A fiatal Iluska szóhasználata az apa számára befogadhatatlan, és ez fordítva is igaz. S mivel a nézősereg Iluska oldalán áll, így a komikus jelenetek sem maradnak el, melyeken jót mulat a közönség. De nem csak ebben, hanem az öltözködésben és az általuk használt eszközökben is jócskán van különbség: ennek a mesejátéknak az Iluskája már fekete, feliratos pólóban, fülhallgatóval és kamerával jár, hogy folyamatosan rögzíthesse az eseményeket. Ezt a felvételt az előadás egésze alatt a kifüggesztett kivetítőn is láthatjuk, mintegy duplikálva, több nézőpontból bemutatva a színpadon zajló jeleneteket, figyelmünket a részletekre irányítva.

PII


A játékos irodalmi előadásban sok jó ötlet felbukkan, ám a színpadi megoldások összességében elég gyengék maradtak. A színészek közül egyedül a gatyás Petőfit megformáló Tóth János Gergely emelhető ki, a többiek sem a túlzott teatralitást, sem a bakikat nem tudták legyűrni. Mindezektől függetlenül is megvan a darab humora, ami szinte minden esetben célba is ér a gyerekeknél, sikerül azt a hangot megütni, amelyet ők nagyon is jól értenek. Talán kevesebb szájbarágással és ügyesebb dialógokkal könnyebben lehetne vezetni a gyerekek figyelmét, az előadás lényege ugyanis éppen ebben áll. A legapróbb részleteket is észre kell venniük ahhoz, hogy végül "igazságot szolgáltathassanak", mint az igazi mesehősök. Mert hogy azzá válnak, az egy pillanatig sem kérdés, s ez kétségkívül az előadás legnagyobb erénye.

Dávid Ádám: Petőfi Irodalmi Időgép, Petőfi Irodalmi Múzeum, 2012. szeptember 28., a QWERT Kulturális Közhasznú Egyesület, a Keleti István Művészeti Iskola és a zLabor közös produkciója

 

Zeitsprung Kázmér: Keserű Imre

Zeitsprung Ili: Kőszegi Mária

Petőfi 1: Kató László Balázs

Petőfi 2: Tóth János Gergely

 

Író: Dávid Ádám

Dramaturg: Vörös István

Díszlet: Bódi Kati

Videó: Dávid Ádám, zLabor

Animáció: Horváth Imre

Zene: Pilvaker Allstars (DiazBeats, Bom, Dipa)

 

Rendező: Keserű Imre

nyomtat

Szerzők

-- Antal Nikolett --


További írások a rovatból

Fodor Veronika kalandkönyvéről
Az Árnyak kertje című antológiáról
gyerek

Szombaton rendkívüli gyereknapot hirdet

Más művészeti ágakról

Ki marad, ha Shady eltűnik?
Inspirációkról, hatásokról, feszültségekről és feloldásokról Nagy Ákos Lineaments II. című lemeze kapcsán
Michael Dweck és Gregory Kershaw: Gaucho Gaucho
art&design

A Talált terepen. Művészeti gyakorlatok a Marcel Duchamp-díj 25 évéből című kiállításról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés