art&design
2012. 11. 21.
Egy gyűjtemény utóélete
A Csongrád Megyei Önkormányzat képzőművészeti anyagáról
Az alföldi festészet aranykorából származó, szegedi Megyeházán megtekinthető gyűjteményről még a helyiek közül is csak kevesen hallottak. A szocializmus után a nagyobb városok egymással versengve próbálták meg összegyűjteni a legtehetségesebb alkotók műveit. Így jelentős alkotásokat nemcsak Szegeden, de Hódmezővásárhelyen és Makón is találhatunk. A gyűjtemény közel négyszáz darabból áll, összértéke egy 2007-es felmérés szerint több 10 millió forint.
Zárt ajtók között "három t"
Az ötvenhatot követő időszakra jellemző talajtalanság abból a forradalom utáni kiüresedésből fakad, melynek tapasztalata alapján a művészet és a politika fogalmát újra kellett definiálni. Sajátos pluralizmus vette át a szocreál helyét, az 1957-ben megrendezett Tavaszi Tárlaton a hagyományos témák mellett megjelentek az egészen absztrakt alkotások is. A nyitás a nyugati művészeti irányzatok felé – ilyen kísérlet például a Műterem című folyóirat is – még erőtlennek számított, az alkotókat a Képző- és Iparművészeti Lektorátus által gyakorolt, formálisan jelenlévő cenzúra kötötte röghöz.
A művek három kategóriába sorolhatóak, a megtűrtek csoportja volt a legnépesebb, majd a támogatottak (például a Kilencek, akik a szocialista művészet követőiként váltak ismertté) és végül a tiltottak, akik nyilvánosan nem állíthattak ki. Utóbbiak számára az egyetlen lehetséges perspektíva a nyugati színtéren való szereplés lehetett volna, azonban ez csak a támogatottak kiváltsága volt, akik többek között a Velencei Biennálén is képviseltették magukat. Így a hatvanas években egy sajátos viszony alakult ki alkotó és politika között, a festők ezen a talajon próbáltak meg gyökeret ereszteni, és talán pont a kor idegensége vezette el őket egyfajta ellenálláshoz. Megjelentek azok a csoportok, melyek a népi hagyományokat, a folklórt egy új kontextusban, sokkal introvertáltabb formában adták vissza. A vásárhelyi festők saját környezetüket figyelték meg és vitték vászonra, a valóságot egy árnyaltabb formában, olykor expresszionista elemekkel gazdagítva gondolták újra.
A Németh József Tavaszánál megállapítható gauguin-i hatást és az alföldi toposzt az egzotikum fogja össze, dekoratívizmus ötvöződik a folklórral, egy otthonosan ismerős egzotikumba lépünk be, ahol megvalósul az ember és a természet békés együttélése.
Kohán György képei előtt elidőzve bajban vagyunk, amikor keressük a jelzőket, mert egyik irányzat sem fedi le teljesen a képek stílusát, az alföldi környezet ábrázolásában az expresszivitás vegyül a kubizmussal. A modern formanyelv és a realista téma szintézise a hideg színek használatával sajátos hangulatot teremt. Festészetére jellemző a heroikus nagyság, ám ahogy Kurucznál sem, úgy itt sem beszélhetünk torzító hamisságról, vásznain a magyar paraszti élet sorskérdései formálódnak. A hatvanas évekig mellőzöttnek számító festőre csupán a Munkácsy-díj elnyerése után figyeltek fel. Ezután megnyílt előtte a lehetőség, hogy műveit gyűjteményes igénnyel mutathassa be, és ennek sikere nyomán megkapta a Kossuth-díjat is. Ám az elismerések nem álltak párhuzamban a feladatokkal, Kohán festői nagysága ugyanis a monumentalitáson nyugodott, de számára nem jutott köztéri megbízás, holott a murális művészeten keresztül lehetett volna igazán összhangban látni kimagasló tehetségét.
Kurucz D. István képei nyugodtabbak, ő inkább a táj bukolikájára helyezte a hangsúlyt, festményeiben mintha a hiány, az ember nélküli környezet szolgáltatná a drámai hátteret. A képeknek van egyfajta ritmikája, melyet a festő a színek és formák összhatásával ér el, az erős kontúrok vezetik a befogadó tekintetét. Részletgazdagsága lassan, hosszú szemlélődés után bontakozik ki, a táj fokozatosan nyílik meg, mindig újabb és újabb tartalmakkal töltődik fel. A csend így lehet jelentéssel telített, a talajon felsejlő keréknyom jelzi, itt éppen áthaladt valaki, a pocsolyán visszatükröződik a fény, éppen kel fel a nap. Kurucz D. itáliai ösztöndíjasként tanulmányozta a trecento freskófestészetét, az elsajátított technikát és ábrázolásmódot gyakran alkalmazta képein, egy egészen más kontextusban. A vásárhelyi parasztokat kimerevített, mozdulatlan ikon-figurákként ábrázolta, leszámolva egy olyan hamis romantikával és álheroizmussal, mely a paraszti ábrázolást jellemezte. A festményei tényeket közölnek, a felénk forduló arcok nem titkolnak semmit, csupán a nehéz élet nyomai fedezhetőek fel a vonásaikban.
A hetvenes évek alkotóinak metafizikája és a nyolcvanas évek előőrse
Balassa Péter nyilatkozta egy interjúban, hogy nem tudja hány évig tartottak a hetvenes évek, de úgy tűnt, túl sokáig. Azokban az években fokozott figyelem irányult a politikai szintérre, így akarva-akaratlanul háttérbe szorult a művészetekről folyó diskurzus. Azonban nem beszélhetünk terméketlen időszakról, csupán hangsúlyeltolódás figyelhető meg. Ezt a fejlődést mutatja például az, hogy a művészek az új, folyton változó rendszert próbálták értelmezni. Így érvényre jutnak azok az új technikák – montázs, csurgatás, festékszóró pisztoly használata –, melyek segítségével a valóságábrázolás lehetőségei kiszélesednek. A szürnaturalista hagyomány hatására születhettek olyan képek, mint például Kéri László Ismét a lugasban című alkotása. Ennek kapcsán érdemes felidézni azt a Rembrandt képet, mely egy henteskampóra felakasztott sertést ábrázol, ugyanis ez a jellemzően 17. századi motívum megjelenik Kéri László festményén is. Itt azonban egy egészen más kontextus érvényesül, a képnek több olvasata is relevánsnak tűnhet, a címből kiinduló narráció felépítésétől egészen a motívumok szimbolikájáig. A kép mindenkit máshogyan szólít meg.
Tovább haladva Galambos Tamás víziója elevenedik meg, a hatalmas festmény az Amerikai mesék címet viseli, s már tartalmazza a fotórealizmus jegyeit, így például a jellemzően városi téma, a forgalmas utcák, és mindezek mellett egy sajátosan magyar motívum uralja a képet, ez pedig az életfa, mely köré mintha felépült volna egy nyüzsgő város.
Zoltánfy István, akit akár Paizs Goebel Jenő szellemi utódaként is jellemezhetnénk, korának nagy hatású festője volt. A folyosón már messziről könnyen ki lehetett szúrni letisztult, szürrealista képeit, nemcsak a meleg színek harmóniája miatt, hanem az alakokból áradó metafizikus nyugalom okán is. A Ketten című kép az egyik legértékesebbnek tartott festmény a Megyeházán.
Könnyebb elmondani azt, mi hiányzott a kiállításon. Annak ellenére, hogy a Megyeháza belső kialakításában van valami a New York-i Guggenheim Múzeumból, nincs meg a nyilvánosság ereje. Az irodák ajtajai között fellógatott képek egy korról mesélnek, de csak néhányan hallhatják. A látogatás végére egy szomorú konklúzió marad: az alulreprezentáltság nemcsak az alkotó szándékának, de a műalkotás lételemének is ellentmond.
Az ötvenhatot követő időszakra jellemző talajtalanság abból a forradalom utáni kiüresedésből fakad, melynek tapasztalata alapján a művészet és a politika fogalmát újra kellett definiálni. Sajátos pluralizmus vette át a szocreál helyét, az 1957-ben megrendezett Tavaszi Tárlaton a hagyományos témák mellett megjelentek az egészen absztrakt alkotások is. A nyitás a nyugati művészeti irányzatok felé – ilyen kísérlet például a Műterem című folyóirat is – még erőtlennek számított, az alkotókat a Képző- és Iparművészeti Lektorátus által gyakorolt, formálisan jelenlévő cenzúra kötötte röghöz.

A Németh József Tavaszánál megállapítható gauguin-i hatást és az alföldi toposzt az egzotikum fogja össze, dekoratívizmus ötvöződik a folklórral, egy otthonosan ismerős egzotikumba lépünk be, ahol megvalósul az ember és a természet békés együttélése.


A hetvenes évek alkotóinak metafizikája és a nyolcvanas évek előőrse
Balassa Péter nyilatkozta egy interjúban, hogy nem tudja hány évig tartottak a hetvenes évek, de úgy tűnt, túl sokáig. Azokban az években fokozott figyelem irányult a politikai szintérre, így akarva-akaratlanul háttérbe szorult a művészetekről folyó diskurzus. Azonban nem beszélhetünk terméketlen időszakról, csupán hangsúlyeltolódás figyelhető meg. Ezt a fejlődést mutatja például az, hogy a művészek az új, folyton változó rendszert próbálták értelmezni. Így érvényre jutnak azok az új technikák – montázs, csurgatás, festékszóró pisztoly használata –, melyek segítségével a valóságábrázolás lehetőségei kiszélesednek. A szürnaturalista hagyomány hatására születhettek olyan képek, mint például Kéri László Ismét a lugasban című alkotása. Ennek kapcsán érdemes felidézni azt a Rembrandt képet, mely egy henteskampóra felakasztott sertést ábrázol, ugyanis ez a jellemzően 17. századi motívum megjelenik Kéri László festményén is. Itt azonban egy egészen más kontextus érvényesül, a képnek több olvasata is relevánsnak tűnhet, a címből kiinduló narráció felépítésétől egészen a motívumok szimbolikájáig. A kép mindenkit máshogyan szólít meg.

Zoltánfy István, akit akár Paizs Goebel Jenő szellemi utódaként is jellemezhetnénk, korának nagy hatású festője volt. A folyosón már messziről könnyen ki lehetett szúrni letisztult, szürrealista képeit, nemcsak a meleg színek harmóniája miatt, hanem az alakokból áradó metafizikus nyugalom okán is. A Ketten című kép az egyik legértékesebbnek tartott festmény a Megyeházán.

Fotók: Ottroba Anna
További írások a rovatból
Krajcsovcis Éva és Zséger Olivia „Leképezés” című kiállításának megnyitóbeszéde
Farkas Tiffany megnyitóbeszéde Ernszt András és Körei Sándor 'Longing for Gaia' című kiállításán
Más művészeti ágakról
Jegyzetek Schillinger Gyöngyvér Rohadjon meg az összes című regényéről