bezár
 

film

2012. 11. 24.
A kiöregedett rocksztár és a nácivadászat
Paolo Sorrentino: Helyben vagyunk
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Szürreális és sejtelmes film a Helyben vagyunk, amiben semmi és senki nincs a helyén. Kizökkent életek, halál ejtette sebek és értelemkereső emberek alkotta világában egy egzisztencialista merengésekbe burkolózó rocksztár indul nácivadászatra.
Már maga a hangnem sincs a helyén: az Il Divót is jegyző, túlburjánzó vizuális stíljéről ismert Sorrentino kvázi két filmet metsz egymás mellé. Az egyik egy életunt, depresszióra hajlamos zenészről szóló, borult hangulatú víg- és végjáték, a másik pedig egy szürreális-egzisztencialista bosszúfilm. Már a felütés is kibújik az elvárások alól: a filmnek legalább 40 percbe telik felskiccelni vegetáriánus pizzát falatozó, Tesco-részvényekkel kereskedő, rajongói által nyaggatott és az átlagemberek által kinevetett főhősének portréját. A Robert Smith-esre (The Cure) fazonírozott Cheyenne (Sean Penn) egy magába fordult, mélabús figura: talán unatkozik, talán depressziós, de az biztos, hogy életcélját valamikor elhagyta, talán akkoriban, mikor két rajongója öngyilkos lett a depresszív dalszövegei hatására.
Helyben vagyunk
Sok itt a talán: Sorrentino leginkább utalásokkal, sejtetéssel operál, ám, mivel Cheyenne előszeretettel fogalmaz szentenciákban (ha éppen nem félbetört, értelmetlen mondatokat motyog szemébe lógó fekete haja alá), a film főbb érdeklődési köre könnyen belőhető. Cheyenne-nek ugyanaz a baja, mint A felesleges ember vagy A szerelem következményei főhőseinek: hogy telik az a rohadt idő, és hogy ez nem csak az ifjúság idealizmusát, de az értelmet és az életkedvet is kimossa az emberből. Ironikus, hogy Cheyenne mégis gyermeki szinten rekedt meg, a rocksztár-smink alatt kissé filozofikus, de szemtelenül naivan éldegélő ember rejlik, aki eddig elodázta a szembenézést élete relatíve nagyobb kérdéseivel. Mikor pedig a Helyben vagyunk átmegy Amerika fenséges tájain átívelő, szürreális road movie-ba, akkor a film szépen komótosan szembevezeti főhősét ezekkel a témákkal, és konfrontáltatja velük.
Helyben vagyunk
Természetesen minden a családi gyökereknél kezdődik: az Apa halála – akivel Cheyenne 30 éve nem beszélt – szolgáltatja az indokot, hogy útnak induljon unalomtól pangó dublini luxusvillájából New Yorkba, hogy ott a főállásban nácivadászként dolgozó Mordecai Midler indítsa el bosszúhadjáratra apja koncentrációs táborbeli fogva tartója ellen. A bosszúnarratíva azonban hamar átadja helyét az epizodikusan építkező road movie komótos cselekményvezetésének: miközben gurulós táskájával Cheyenne keresztülbaktat az Államokon, a pisztolyvásárlásnál fontosabb lesz a különböző excentrikus alakokkal folytatott, gyakorta melankolikus diskurzus. Habár a Holokauszt máig élő hatásainak taglalása során sok újat nem told hozzá a témához Sorrentino, ellenben megejtő érzékenységgel formálja meg a halál által megérintett karakterekeit. A náci tiszt volt feleségéből megkeseredett, férjét gyűlölő nyugdíjas tanárt farag, a lányából pedig önkéntes száműzetésben élő, magányos édesanyát, aki párját valószínűleg az iraki vagy afganisztáni háborúban vesztette el. Ekkor válik nyilvánvalóvá: Sorrentino tehetsége abban rejlik, hogy eltérő megvilágításba helyezze, szokatlan modorban tálalja az általa érintett gondolatokat és életérzéseket. Az élet apró abszurditásait nagyítja fel, és helyezi érdeklődési horizontjának homlokterébe. Ilyen a krimi-narratíva szimpla informátoraként funkcionáló Harry Dean Stanton karaktere, a gurulós táska feltalálója, vagy a Mordecai-figura, aki a nácivadászatra nem is annyira igazságszolgáltatásként, mintsem életformaként tekint (folytonos utazás, a múlt életben tartása, a hatalomgyakorlás eszköze, stb.).
Helyben vagyunk
Egyes karakterek és epizódok ennek ellenére néhol már öncélúnak hatnak, a fő csapásiránnyal csupán szimbolikus (?) kapcsolatot ápolnak (ld. a sivatagba utazó indiánt), ám a lassú kameramozgással megfestett képi világ gondoskodik arról, hogy mind a történetet, mind a borongós atmoszférát elemelje a valóságtól. Cheyenne utazása egyértelműen metaforikus-spirituális úttá válik, amely során mantraként ismételgetett mondata ("Itt valami nincs rendben") nemcsak létállapotára, hanem a film hangnemének különcségére is utal. Ebben a bizarr miliőben pedig megfér egymás mellett az elmúlás feletti "egzisztencialista" elmélkedés és a Jarmusch-féle, faarcú deadpan-humor is. Szóljon akármennyi búsongó, indie-beütésű dal a soundtracken, a Sean Penn-ségét hátrahagyó Sean Penn, valamint neves színésztársai frappánsan hozzák a Bill Murray-s Jarmusch-filmekből ismerős komikumot, és mindig egy-egy jól elhelyezett, iróniába mártott poénnal figyelmeztetik a nézőt, hogy se a filmet, se magát nem kell annyira komolyan vennie.
Helyben vagyunk
Ám a ritkán beköszönő, de éles humor, az abszurd légkört kiterjesztő színészi játék, a modorosan, de szokatlanul vezetett történet mellett mégiscsak a fennkölt képi világ a film legfőbb erénye – és ennek csak egy részletét alkotják az itt is megejtőre stilizált, végtelen amerikai síkságok. Luca Bigazzi körmönfont kameravezetése, szimbólumdús színvilága emlékeztetik a nézőt arra, hogy a film elsősorban vizuális művészet – a Helyben vagyunk képisége pedig Cheyenne odüsszeiájának makacs túlzásait is bocsánatos bűnné nyilvánítja. Egyéni szemléletmódú, provokatív rendező Sorrentino, aki most sem csinált tökéletes filmet – de gondolatébresztőt, érdekfeszítőt igen.
 
Vetítik: november 24-én, este 8 órakor a Kino moziban.
 
Helyben vagyunk (This Must Be The Place)
Színes, olasz-francia-ír dráma, 118 perc, 2011.
Rendező: Paolo Sorrentino
Forgatókönyvíró: Umberto Contarello, Paolo Sorrentino
Operatőr: Luca Bigazzi
Szereplők: Sean Penn (Cheyenne), Frances McDormand (Jane), Judd Hirsch (Mordecai Midler), Eve Hewson (Mary), Kerry Condon (Rachel), Harry Dean Stanton (Robert Plath)
nyomtat

Szerzők

-- Soós Tamás --


További írások a rovatból

Csáki László: Kék Pelikan
Az Arcok visszapillantóban és a Kiáltvány a gyerekekért a Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztiválon
Prikler Mátyás: Hatalom

Más művészeti ágakról

Láng Orsolya Ház, délután című könyvének bemutatójáról
irodalom

Závada Péter: A muréna mozgása, Jelenkor, Budapest, 2023.
Bűn és bűnhődés az Örkény Színházban
gyerek

Kabóca Bábszínház: Dödölle


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés