bezár
 

film

2012. 12. 20.
Nőnemben
Szajki Péter: Nejem, nőm, csajom
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Nőnemben Az Intim fejlövés című filmjével 2008-ban bemutatkozó Szajki Péter elkészítette a kritikát megosztó, ám összességében decens sikert elérő debütfilmjének női lélekre áthangszerelt verzióját. A négy nagyon különböző típust megtestesítő, de egyformán szexuális defektusokkal küzdő férfi párhuzamosan bemutatott történeteit ugyancsak négy, korban és személyiségben eltérő, női karakterre, és azok testi-lelki vívódásaira cserélte le a rendező, hogy megmutassa ugyanannak az éremnek a másik oldalát.
Annak idején az Intim fejlövés nem csupán jól megválasztott, frappáns és húsbavágó témájával, valamint közérthető fogalmazásmódjával tűnt ki a Filmszemle mezőnyéből, hanem rendkívül alacsonynak számító költségvetésével is. Az erős alapötletet sikeresen kibontó forgatókönyv és a keresetlen dialógusok szerencsés módon kiemelték a filmet a jellegzetes low-budget hangulatból, melyet kényes esztétikai érzékkel és némi jó indulattal akár Dogma-utánérzésnek is aposztrofálhattunk. A Nejem, nőm, csajom a másodperc töredéke alatt nyilvánvalóvá teszi, hogy ezzel a stiláris úttal a folytatás végképp szakított, minden más azonban maradt: tematika, konfliktusok, történetvezetés és remek színészek a kipróbált recept szerint működnek.

Négy nő, négy elszigetelt asszonyi sors adja ki a film egészét. A konfliktusok fókuszpontjában így vagy úgy, de a női szexualitás áll, hogy az ebből kibontakozó, változó minőségű történetek a nőiség lényegéről mondjanak valami általános érvényűt. Helga (Schell Judit) harmincas éveiben járó, sikeres tévériporter, korunk jellegzetes karrierista asszonya, aki munkájának szentelte fiatalságát, s most kétségbeesetten igyekszik minél gyorsabban összeszedni egy megfelelő partnert a megkésett családalapításhoz. Vera (Gubík Ági) ezzel szemben már családban él. A meghitt évfordulós vacsorázást azonban megzavarja a férjében (Stohl András) váratlanul feltámadó gyanú: mi van, ha a különc kis Bence nem az ő fia? A karót nyelt Flóra (Tompos Kátya) és hittantanár férje (Keresztes Tamás) szigorú rend szerint, vallási puritánságban élik mindennapjaikat, amikor az asszonykának váratlanul gyanús lesz a férfi viselkedése, aki mintha titkolna valamit. Szilvi (Lovas Rozi), a fiatal menyasszony még a családalapítás előtt áll, de már nagy erőkkel domesztikálja vőlegényét (Mészáros Béla), aki azonban a végső elköteleződés előtt még némi kalandozásra akarja rávenni naiv kedvesét.

Egy kicsit mindenki maga a hús-vér valóság, és persze egy kicsit kellően sarkított sztereotípia is egyben. Ez teszi lehetővé, hogy másokra vagy éppen magunkra ismerjünk a karrierista, a bigott, a szende, vagy az élethazugságban élő nőben, hogy ezek a leredukált történetek, egyetlen konfliktusba sűrített sorsok mutassanak tükröt a saját életünknek. Természetesen – az Intim fejlövéshez hasonlóan – itt is mindenki balfék, összességében mégis, nyilvánvaló hibái dacára, könnyebben szerethető. A színészek játékának és az intim közelséget nélkülöző beállításoknak köszönhetően a film minden képkockájában folyamatosan billeg a tanmeseszerű komolyság és az ironikus távolságtartás között. Végül aztán – lévén hogy vígjátékról van szó – ez utóbbi kerül ki győztesen az értelmezési párbajból, s a mérleg nyelve a komikum felé mozdul el, amint a kínos-tragikus történeteket látva végeredményben nem marad más hátra, mint megkönnyebbülten nyugtázni: milyen jó, hogy ez az egész nem velünk történik.

Az Intim fejlövésből már ismerjük a megoldást, hogy a négy főszereplőt egy helyszín köti össze, ahol adott időközönként afféle szimbolikus-összegző igénnyel megjelennek. Míg a férfiverzióban a kiégés végső stádiumában egy sztriptízbár szolgált erre a célra, addig ezek a női hősök az örökké előre tekintő reménykedésben egyazon szépségszalon vendégeiként készülődnek az estére. A Nejem, nőm, csajomat férfi elődjéhez köti az is, hogy – bár képei a hollywoodi rejtőzködő stílus jegyében sterilebbek és távolságtartóbbak – a cselekmény pontosan kiszámított, pergő ritmusa tovább öröklődött az első filmből. A rövid seregszemlét követően egymás után bontakoznak ki az egyéni történetek, melyeknek ezúttal sincs, nem is lehet lezárása.

Az életnek egy-egy játékfilmnyi szeletét láttuk csupán, de tudjuk, hogy a vászon elsötétedése után minden a maga rendjében folytatódik tovább. Talán csak a hősnőinktől búcsúzó utolsó képek és a film végére tartogatott, önmagában nem túl jelentős slusszpoén teszi még hozzá, hogy a változásra, ha akarjuk, van lehetőség.

Nejem, nőm, csajom
színes, magyar romantikus vígjáték, 91 perc, 2012.
Rendező: Szajki Péter
Forgatókönyvíró: Szajki Péter, Vörös Adél
Zeneszerző: Kovács Áron Ádám
Operatőr: Szatmári Péter
Producer: Mécs Mónika, Pataki Ági, Mesterházy Ernő, Kovács Gábor
Vágó: Tuza-Ritter Bernadett

Szereplők: Schell Judit, Gubík Ági, Tompos Kátya, Lovas Rozi, Rudolf Péter, Stohl András, Mészáros Béla, Keresztes Tamás, Kovács Patrícia, Schmied Zoltán, Thuróczy Szabolcs


Bemutató dátuma: 2012. december 20.
Forgalmazó: Pro Video Film & Distribution Kft.





nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- Dombai Dóra --

Dombai Dóra az ELTE BTK magyar nyelv és irodalom, valamint filmtudomány és esztétika szakán végzett. Rendszeresen publikál filmkritikákat, társadalmi témájú esszéket, alapítója a kortárs magyar divatot szemléző Sikk Projekt portálnak, illetve a gasztronómiai és belföldi turisztikai témákkal foglalkozó Kalandjárónak. Érdeklődési területe a feminista kritika, a narratológia és a rituális művészetek.


További írások a rovatból

Lóth Balázs: Pesti balhé
Pablo Larraín: Ema
Interjú Jancsó Dávid vágóval karrierválasztásról, a vágó megítéléséről és a tudatosság szerepéről

Más művészeti ágakról

Halmai Tamás Kint lények járnak című kötetének bemutatója
irodalom

Közösség az immunitáson túl Közösség az immunitáson túl
Roberto Esposito társadalomfilozófiája és az emberi biztonsági rendszer megnyitása
irodalom

Huszonegyedik #15 Huszonegyedik #15
A jövőből jövő lövő


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés