bezár
 

film

2012. 12. 20.
Nőnemben
Szajki Péter: Nejem, nőm, csajom
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Az Intim fejlövés című filmjével 2008-ban bemutatkozó Szajki Péter elkészítette a kritikát megosztó, ám összességében decens sikert elérő debütfilmjének női lélekre áthangszerelt verzióját. A négy nagyon különböző típust megtestesítő, de egyformán szexuális defektusokkal küzdő férfi párhuzamosan bemutatott történeteit ugyancsak négy, korban és személyiségben eltérő, női karakterre, és azok testi-lelki vívódásaira cserélte le a rendező, hogy megmutassa ugyanannak az éremnek a másik oldalát.
Annak idején az Intim fejlövés nem csupán jól megválasztott, frappáns és húsbavágó témájával, valamint közérthető fogalmazásmódjával tűnt ki a Filmszemle mezőnyéből, hanem rendkívül alacsonynak számító költségvetésével is. Az erős alapötletet sikeresen kibontó forgatókönyv és a keresetlen dialógusok szerencsés módon kiemelték a filmet a jellegzetes low-budget hangulatból, melyet kényes esztétikai érzékkel és némi jó indulattal akár Dogma-utánérzésnek is aposztrofálhattunk. A Nejem, nőm, csajom a másodperc töredéke alatt nyilvánvalóvá teszi, hogy ezzel a stiláris úttal a folytatás végképp szakított, minden más azonban maradt: tematika, konfliktusok, történetvezetés és remek színészek a kipróbált recept szerint működnek.

Négy nő, négy elszigetelt asszonyi sors adja ki a film egészét. A konfliktusok fókuszpontjában így vagy úgy, de a női szexualitás áll, hogy az ebből kibontakozó, változó minőségű történetek a nőiség lényegéről mondjanak valami általános érvényűt. Helga (Schell Judit) harmincas éveiben járó, sikeres tévériporter, korunk jellegzetes karrierista asszonya, aki munkájának szentelte fiatalságát, s most kétségbeesetten igyekszik minél gyorsabban összeszedni egy megfelelő partnert a megkésett családalapításhoz. Vera (Gubík Ági) ezzel szemben már családban él. A meghitt évfordulós vacsorázást azonban megzavarja a férjében (Stohl András) váratlanul feltámadó gyanú: mi van, ha a különc kis Bence nem az ő fia? A karót nyelt Flóra (Tompos Kátya) és hittantanár férje (Keresztes Tamás) szigorú rend szerint, vallási puritánságban élik mindennapjaikat, amikor az asszonykának váratlanul gyanús lesz a férfi viselkedése, aki mintha titkolna valamit. Szilvi (Lovas Rozi), a fiatal menyasszony még a családalapítás előtt áll, de már nagy erőkkel domesztikálja vőlegényét (Mészáros Béla), aki azonban a végső elköteleződés előtt még némi kalandozásra akarja rávenni naiv kedvesét.

Egy kicsit mindenki maga a hús-vér valóság, és persze egy kicsit kellően sarkított sztereotípia is egyben. Ez teszi lehetővé, hogy másokra vagy éppen magunkra ismerjünk a karrierista, a bigott, a szende, vagy az élethazugságban élő nőben, hogy ezek a leredukált történetek, egyetlen konfliktusba sűrített sorsok mutassanak tükröt a saját életünknek. Természetesen – az Intim fejlövéshez hasonlóan – itt is mindenki balfék, összességében mégis, nyilvánvaló hibái dacára, könnyebben szerethető. A színészek játékának és az intim közelséget nélkülöző beállításoknak köszönhetően a film minden képkockájában folyamatosan billeg a tanmeseszerű komolyság és az ironikus távolságtartás között. Végül aztán – lévén hogy vígjátékról van szó – ez utóbbi kerül ki győztesen az értelmezési párbajból, s a mérleg nyelve a komikum felé mozdul el, amint a kínos-tragikus történeteket látva végeredményben nem marad más hátra, mint megkönnyebbülten nyugtázni: milyen jó, hogy ez az egész nem velünk történik.

Az Intim fejlövésből már ismerjük a megoldást, hogy a négy főszereplőt egy helyszín köti össze, ahol adott időközönként afféle szimbolikus-összegző igénnyel megjelennek. Míg a férfiverzióban a kiégés végső stádiumában egy sztriptízbár szolgált erre a célra, addig ezek a női hősök az örökké előre tekintő reménykedésben egyazon szépségszalon vendégeiként készülődnek az estére. A Nejem, nőm, csajomat férfi elődjéhez köti az is, hogy – bár képei a hollywoodi rejtőzködő stílus jegyében sterilebbek és távolságtartóbbak – a cselekmény pontosan kiszámított, pergő ritmusa tovább öröklődött az első filmből. A rövid seregszemlét követően egymás után bontakoznak ki az egyéni történetek, melyeknek ezúttal sincs, nem is lehet lezárása.

Az életnek egy-egy játékfilmnyi szeletét láttuk csupán, de tudjuk, hogy a vászon elsötétedése után minden a maga rendjében folytatódik tovább. Talán csak a hősnőinktől búcsúzó utolsó képek és a film végére tartogatott, önmagában nem túl jelentős slusszpoén teszi még hozzá, hogy a változásra, ha akarjuk, van lehetőség.

Nejem, nőm, csajom
színes, magyar romantikus vígjáték, 91 perc, 2012.
Rendező: Szajki Péter
Forgatókönyvíró: Szajki Péter, Vörös Adél
Zeneszerző: Kovács Áron Ádám
Operatőr: Szatmári Péter
Producer: Mécs Mónika, Pataki Ági, Mesterházy Ernő, Kovács Gábor
Vágó: Tuza-Ritter Bernadett

Szereplők: Schell Judit, Gubík Ági, Tompos Kátya, Lovas Rozi, Rudolf Péter, Stohl András, Mészáros Béla, Keresztes Tamás, Kovács Patrícia, Schmied Zoltán, Thuróczy Szabolcs


Bemutató dátuma: 2012. december 20.
Forgalmazó: Pro Video Film & Distribution Kft.





nyomtat

Szerzők

-- Dombai Dóra --

Dombai Dóra az ELTE BTK magyar nyelv és irodalom, valamint filmtudomány és esztétika szakán végzett. Rendszeresen publikál filmkritikákat, elemzéseket és társadalmi témájú esszéket. Érdeklődési területe a kortárs magyar filmművészet, a feminista kritika és a környezetesztétika.


További írások a rovatból

A legkülönbözőbb természetű titkok a Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztiválon
Prikler Mátyás: Hatalom
Interjú Dér Asiával a Nem halok meg című filmje kapcsán

Más művészeti ágakról

Szálinger Balázs volt a Költőim sorozat vendége
színház

A Vígszínház Ármány és szerelem bemutatójáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés