bezár
 

gyerek

2014. 02. 16.
A vágány mellett, kérjük, vigyázzanak!
Dávid Ádám: Millennium Expressz
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A vágány mellett, kérjük, vigyázzanak! Igazán jól eltalált borítóval érkezett meg Dávid Ádám legújabb regénye, a Millennium Expressz. A többkötetesre tervezett sorozat első része még nem dübörög úgy, mint a címszereplő gőzmozdony, de a steampunk és fantasy elemeket az ifjúsági regény hagyományaival vegyítő történet mindenképpen ígéretes.
A nemrég alakult kiadó, a Tilos az Á Könyvek első három kötete között jelent meg Dávid Ádám új regénye, a Millennium Expressz. A Betontenger könyve, majd A Virág utcai focibajnokság után egy igazi ifjúsági kalandregényt tarthat kezében az olvasó, melynek borítója a témához és korosztályhoz remekül passzol, Futaki Attila készítette.

A szemfüles olvasó jól sejti a Verne kötetekre emlékeztető borító mögött az azokéhoz hasonló tartalmat. Mattyasovszky Terit, aki a regényidőben még kamaszlány (egyébként pedig létező személy volt, tényleg Zsolnay Vilmos unokája, és fotóművész), menekülése közben magával ragadja egy (bármilyen sínpáron közlekedni tudó) vonat.

A regény egyik főhőse valójában maga a gőzvonat, azaz a Millennium Expressz, melynek különlegessége, hogy tudja mikor, hol kerül egy gyerek bajba, és masinisztájától függetlenül a megmentendő ifjú felé veszi az útját. Így lesz Terin kívül Ady, Hajós Alfréd is a vonat utasa, amelynek vezetője Kazán, a titokzatos gépész, akiről az első kötet végére az is kiderül, hogy kicsoda. A másik főszereplő pedig Zsiga, az árva fiú, aki a vonaton nőtt fel.

Teri fényképezni szökik el a nevelőnőjétől, aki a szülők távollétében vigyáz a lányra. Azonban egyik új ismerőse, egy fiú tőrbe csalja. Az első rész cselekménye Teri hazajuttatása és elrablásának okai körül forog, de fény derül Zsiga, Kazán és a többiek származására, sőt a vonat születésének körülményeire is.

       

A könyv több szempontból is erősen hasonlít Timothée de Fombelle Vangójára, olyannyira, hogy néha kimondottan a magyar Vangónak éreztem Zsigát, és a cselekményben is szoros párhuzamok vonhatóak, de  ez nem is lenne baj, sőt! Zsiga és Vangó is árvák, származásuk, születésük körülményei titokzatosak. Nevelőiket is titok lengi körül. Mindketten kedvelik a magasban lévő, veszélyes helyeket, ahol nagy biztonsággal mozognak. Nehezen bíznak meg másokban, kamaszként mindkettejüket nem csupán érdekelni kezdi, de utol is éri a múltjuk. Mindkét regény cliffhangerrel ér véget, és a második kötetek New Yorkban folytatódnak.

Dávid Ádám összetettebb karaktereket teremt, mint Fombelle. Képes jobban megmutatni tetteik mozgatórugóit. Igaz, be-becsúszik egy-egy karakteridegen jelenet, de az első nagy lélegzetvételű regénynél ez még megbocsátható a szerzőnek. Ahogyan az is, hogy nem éppen autentikusak a szereplők, a megszólalásaik pedig még kevésbé. A könyvben szereplő kutya, aki elég fontos a történetben ahhoz, hogy az olvasók (is) kötődni kezdjenek hozzá, hősi halála után nem kap még egy döbbent csendnyi megemlékezést sem. Ez pedig szerintem komoly hiba. Kutya és gyerek kapcsolata különleges, számos irodalmi alkotás bizonyítja.

A Millennium Expressz a kalandregény, steampunk és fantasy elemeket vegyíti a magyar ifjúsági regény hagyományával, igen érdekes elegyet képezve. A szerző jól mozgatja a fokozatosan felépített karaktereket, pontosan ezért szisszen fel az olvasó egy-egy szereplőtől idegen megnyilatkozás vagy cselekedet olvastán. Talán kicsit túl sok minden történik az első kötetben, nem igazán ismerjük meg a tájakat, helyeket, ahol közlekedik a vonat. A gőzmozdonnyal kicsit steampunk jegyeket ölthetne a regény, csak magáról a főhősről, azaz a vonatról  nem tudunk meg túl sokat. Mintha a regényből kimaradtak volna a hosszabb leírások, melyek a sok történés közt az elmélyedés, beleélés és természetesen a késleltetés funkcióját is hivatottak lennének betölteni.

Az olvasók szerintem szívesen megismerkednének a gőzmozdonyban található szerkentyűkkel és azok funkcióival is. A szerző nem titkolt célja is a kiskorban a Thomasszal és társaival megalapozott érdeklődés fenntartása, kiszolgálása lenne. A milleniumi ünnepség kellős közepébe berobogó vonat és üldözés mellett elfért volna a tömeg leírása, a miliő megteremtése, végtére is 1896-ban vagyunk. Mivel ezekből kevés van, és azok is rövidek, az olvasó dolga nehezebbé válik.

Legfőképpen azért lett volna erre szükség, mert így a könyvből rétegkönyv lesz. Olyan ismeretekre próbál építeni, amelyek egy mai átlagfiatalnak nincsenek a birtokában. Túlzás lenne elvárni egy 14-15 évestől, hogy tudja kicsoda Ziegler Géza vagy Maria Montessori, Hajós Alfrédról csak a pesti gyerekeknek jut eszébe – jó esetben – az uszoda, és Ady Endre is csak 17-18 éves korban tananyag, persze lehet az általános iskolai előtanulmányokra alapozni.

Mivel a könyv egy sorozat első kötete, a szerzője pedig az eddigi munkái alapján ígéretes tehetség, biztos vagyok benne, hogy a történet a második kötetre kinövi a gyerekbetegségeit. Kíváncsian várom mi történik Zsigával és a többiekkel Amerikában, és egyáltalán, hogyan folytatódik majd az utazás.

Dávid Ádám: Millennium Expressz - A potyautas
Borító: Futaki Attila
Tilos az Á Könyvek, 2013
246 oldal, 2490 Ft

Kapcsolódó cikkek


nyomtat

Szerzők

-- Németh Eszter --


További írások a rovatból

Beszélgetés a képeskönyvekről a Pagony Szalonban
Jeney Zoltán: Balatoni kacsavész
Vészits Andrea: Időfutár+ - Boszorkánysziget 28 73, Tilos az Á Könyvek, 2022

Más művészeti ágakról

Dubinyák Réka: Ali, a magyar jezidi
Andrei Kutsila Amikor a virágok nem hallgatnak című filmje a Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztiválon
Andrej Losak Szétrombolt kapcsolatok című filmje a Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztiválon


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés