bezár
 

film

2014. 05. 15.
Isten és ember között
Fabio Grassadonia-Antonio Piazza: Salvo – Magányos szerelmesek
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Úgy élünk itt, mint a patkányok − mondja a barázdált képű maffiafőnök fiatal testőr-bérgyilkosának, a marcona Salvónak a film közepe táján. Mondania sem kéne: a mocskos Palermo félhomályos szuterénjai, poros ipartelepei láttán a néző fuldoklik a patkánylétben. Az olasz rendezőpáros szerzői gengszter-melodrámája remekel a fojtogató atmoszféra megteremtésében, de itt-ott gyengélkedik a figyelmet fenntartó történetmesélésben.

Fabio Grassadonia és Antonio Piazza tavaly Cannes-ban debütált első egész estés munkája úgy kezdődik, mint egy akciódús gengszterfilm: félresikerült merénylet a keresztapa ellen, aztán véres bosszú. A mozgalmas és kendőzetlenül brutális bevezető képsorokat azonban hirtelen tempóváltás követi: végtelennek tűnő perceken át figyeljük, hogy a címszereplő bérgyilkos kezében pisztollyal, macskaléptekkel oson kijelölt áldozatainak lesötétített házában. Végez a merényletet szervező férfival, és végeznie kellene annak húgával, a vak Ritával is, de valamiért nem teszi. Hogy miért nem, és ha nem, annak milyen következményei lesznek: erről szól a maffiafilmből percek alatt egzisztencialista melodrámává átalakuló, a továbbiakban radikálisan minimalista, lassú tempójú alkotás.

prae.hu

A torinói FilmLab istállójából kikerült rendezőket nem a történet bűnügyi és kaland vonatkozásai érdeklik − ezeket többnyire homályban hagyják, vagy meglehetősen sután villantják fel −, sokkal inkább a címszereplő sorsszerű határhelyzete: Salvo egyszerre lélektelen gyilkológép és a magányával váratlanul szembesülő, (Rita iránt) gyengéd érzelmekre képes ember. Hogy hogyan fér össze az állatias könyörtelenség az önreflexióval és a szeretetvággyal, vagy miként nő ki egyikből a másik, azt az alkotók nagyon bölcsen nem próbálják lélektanilag cizellálni, a főszereplő így nehezen átlátható, rejtélyes figura marad. Határhelyzet jellemzi egy további értelemben is: bérgyilkosként egyszerre életről-halálról döntő isteni lény és kiszolgáltatott ember. Az alkotók utalások sorával hangsúlyozzák Salvo isteni-emberi kettősségét, lényegében Jézushoz hasonlítva őt. Ritával bibliai csodát tesz, amikor visszaadja a látását (létezik neurotikus vakság, ezért a film realizmusának nem mond ellent ez a mozzanat), kizárólag halat eszik, sebesülése pedig ikonográfiailag Jézus sebeit idézi. És természetesen a Salvo beszélő név: a salvare (megmenteni, megváltani) szóra megy vissza, míg angolul a fegyverből kilőtt sorozatot jelenti. A titokzatosan vonzó antihős és esetlen szállásadói közti finoman komikus jelenetek sem szolgálnak mást, mint hogy aláhúzzák Salvo titokzatos vonzerejét. Enzo és Mimma úgy néznek a rejtélyes karizmájú, szűkszavú férfira, mint valami jelenésre, miközben ő észrevétlenül felbolygatja életüket, ahogyan Ritáét is. Salvo nemcsak a létválságba jutott, klasszikus bérgyilkos figuráknak, A szamuráj Jef Costellójának vagy a Blast of Silence Frank Bonójának rokona, hanem az olyan "felforgató megváltók" leszármazottja is, mint a Teoréma fiatalembere vagy − friss példával élve − a Borgman címszereplője.
A szikár, ritkás dialógusok helyett többnyire a cselekvésekből kell kiolvasnunk a történetet −  Salvo és Rita közeledését, érzelmeit −, miközben a lepusztult terekre, a főszereplők fogyatékosan vagy sebesülten is szépséges testére figyelő kamera bitangerős atmoszférát teremt − szövetkezve a puritán, kizárólag diegetikus hangsávval. Amikor a koszos pincékből, raktárhelységekből, lesötétített szobákból néha a szabadba, a napfényre jut a kamera, szinte fellélegzünk, hogy aztán az utcazaj, a városi káosz váljon kellemetlenné. A jól szervezetten kínzó filmtextus (végtelen kutyaugatás, sikolyok, az észlelhetetlenségig sötét képrészek) egyetlen hibája, hogy az első húsz percben az információk visszafogásával túlságosan is próbára teszi a néző türelmét. De aki átvészeli a film dezorientáló első negyedét, Rita és Salvo túlnyújtottnak ható "lopakodós jelenetét", az egy megérintő, poétikusan finom részletekkel elbeszélt történet fonalát veheti fel. Szépségesen hatásos jelenet például, amikor a látóvá vált, fogva tartott Rita a saját kezét nézegeti, szinte kisbabaként játszva az ujjaival, a film záróképének ismeretében pedig − amikor a két főszereplő keze óvatosan egymásra talál − , mindez visszamenőleg telítődik többletjelentéssel. De az egész filmre jellemző, hogy a szavak helyett a testek és a képek beszélnek: Rita kérdésére − "Mit akarsz tőlem?" −  Salvo válasza csak annyi, hogy a lánnyal együtt a tükörbe néz: két ellenséges ember helyett ekkor hirtelen egy párt látunk.
Összességében a Salvo hibáival együtt is hatásos, emlékezetes perceket sorakoztató munka, az osztrák Revanshoz hasonló példa arra, hogyan tud a műfajfilmes hagyomány (gengszterfilm, bérgyilkosdráma) szerzői szándékokat inspirálni. Nehéz volna olyan stílus- vagy történetelemét említeni a filmnek, amit ne láttunk volna már mástól, másutt, másként, így egybeturmixolva mégis egyénien ízesített, finoman szép  alkotást kapunk. Az olasz rendezők munkája ígéretes alkotói debütálás.  

Salvo – Magányos szerelmesek (Salvo)
Színes, feliratos, olasz-francia gengszterfilm, 104 perc, 2013
Rendező és forgatókönyvíró: Fabio Grassadonia, Antonio Piazza
Operatőr: Daniele Cipri
Szereplők: Saleh Bakri (Salvo), Luigi Lo Cascio (Enzo Puleo), Sara Serraiocco (Rita), Giuditta Perriera (Mimma Puleo)
Bemutató dátuma: 2014. május 8. 

Forgalmazó: Cirko Film
Korhatár: 

 


Kapcsolódó cikkek


nyomtat

Szerzők

-- Schalk Endre Kornél --


További írások a rovatból

Park Chan-wook: Nincs más választás
Ketevan Vashagashvili: Szerződés kilenc hónapra
Tudósítás az első DIA filmklubról

Más művészeti ágakról

Az Élet és Irodalom LXIX. évfolyamának 49. számáról
Fenyő D. György Költőiskolájának bemutatójáról
Négy verseskötetről, amelyeket nagyon vártam
Marie Jacquot és a Bécsi Szimfonikus Zenekar koncertje a Musikvereinban


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés